Citat:
Ursprungligen postat av
JudgeDredd
http://debatt.svt.se/2013/08/20/ovetenskapliga-metoder-gynnar-sd-i-opinionsmatningarna/
Enligt Torbjörn Sjöström, vd för Novus, gynnas SD av undersökningar baserade på självrekryterade paneler.
Snacka om att tala i egen sak.
Han skriver ihop en text som i princip går ut på att racka ned på hans konkurrenter och deras metoder. För att sedan få denna text publicerad gratis och med lite cred så kastar han in att hans konkurrenter överskattar (underförstått: hjälper) SD och vips så kan man mejla partsinlagan/reklambladet till SVT som glatt publicerar den som ett debattinlägg.
Smart.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jovisst, men medias svartmålning har inte ändrat särskilt mycket på folks åsikter. I senaste SOM var det 45% som ville minska asylinvandringen mot 29% som inte ville det. Det är inte samma krossdominans som för 20 år sedan, men ändå, halva svenska folket mot en tredjedel. Då det bara finns ett parti som håller med dessa 45%, och detta parti har stöd av 10%, medan 90% stöder de partier som tycker likadant som 29%, så är det något som fattas. Man tror inte på partiet, man räds dess historia och/eller man tycker inte att invandringsfrågan är tillräckligt viktig för att man ska byta parti.
SD behöver vässa sig på dessa fronter. Jag har fortfarande hört mer övertygande argument mot invandring på Flashback än jag har hört från Åkesson. Han lallar på om "sleutat servejra flesktjutt i skeulårna" och skilda badtider. Jaha? Ska folk i norra Sverige byta parti för att några skånska ungar inte längre snaskar grisfötter? Fuck fläskkött, sluta peta i detaljer och måla den stora bilden. Väck allas förundran över den enorma diskrepansen i flyktingmottagande mellan Sverige och övriga Skandinavien/Europa. Berätta hur landet ligger i t.ex. Storbritannien där 70% skulle rösta för nollinvandring om de fick, och där både Cameron och Miliband har varit tvungna att lansera skärpningar. När jag pratar med icke-frälsta är det just ovetskapen om att Sverige sticker ut som totala idioter som chockar dem mest, folk tror att vi är helt normala och genomsnittliga eller t.o.m. mer restriktiva och bakåtsträvande än övriga länder. Banka in att halva svenska folket är eniga med SD om att vi behöver dra i handbromsen, för att slå hål på nonsensargumentet "95% röstade INTE på SD, alltså vill 95% ha precis den flyktingpolitik vi har". Belys de allt fler kommuner som faktiskt går på knäna och stramar åt för att ha råd med invällningen (inga gravstenar i Södertälje, "socialbidragsbomb" i Växjö, flyktingstopp i XX kommuner etc). Få folk att inse att kampanjfilmen med spökplumparna inte var en hejdlös överdrift, utan en krass sanning som nu torde kunna backas upp med statistik. SD har nu i 3 år haft tillgång till alla data och riksdagens "räknetjänst", något de tidigare hänvisade till som skäl till varför de inte kunde redovisa tyngre siffror. OK, fram med siffrorna då.
I likhet med många andra så anser jag att detta inlägg förtjänar lyftas upp.
Skräm folk med de stora penseldragen: National- och kommunalekonomi, jämförelser med alla andra länder i världen mm.
Dessutom - sno åt er de områden som M lämnar efter sig i sin desperation att bli ett nytt S (med något lägre skatter).
Prata försvar, lag & ordning, ordning i skolan, egenansvar men hjälp åt de som verkligen behöver det (dvs inte arbetsföra) osv. Dessutom ska man när man gör det helt sonika sno åt sig de gamla M-förslagen på nämnda områden från fem-tio år sedan. Dvs. man ska förklara hur man ska förbättra situationen - att bara säga att det är mycket bus pga flyktinginvandringen är tämligen ointressant i förlängningen. Vi är där vi är med den punkte - nu vill jag veta hur vi stänger ned buset på kort sikt.