2012-12-15, 01:08
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundkräks
En bekant till mig var där, bara någon meter från tjejen som dog. Han har sagt att det var totalt kaos, alla skulle fram samtidigt och ingen tog någon hänsyn.

Då menar du spelningen på 70talet? Så vi håller isär dom... verkar som att det har varit fyra konserter-spelningar i Sverige där folk har avlidit då...
Citera
2012-12-22, 02:31
Medlem
Amanites avatar
Tragiskt, har endast lite nya bilder från parken jag tog för några år sedan..Spöklikt övergiven är den..
Citera
2012-12-23, 10:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Kan någon hjälpa mig med mer matnyttig infomration om olyckan? Vilka var dom som dog och hur gick det till?
Väcker hemska minnen det här, då jag var nära vän med en av personerna som omkom (Jan-Erik). Vet inte vad du ska med info till och jag tänker inte skriva något om det här i tråden. Vill du veta mer får du ta det via PM.
Citera
2013-08-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Fick nys om att tre människor dog när Gyllene Tider spelade i Blekinge på 80-talet. Kopierar in hur en webbsida formulerade olyckan.

.............
1981: Tre människor kläms ihjäl på en Gyllene tider-konsert 
i Mastens folkpark i Blekinge.
.............

Blev väldigt chockad när jag läste det eftersom GT spelar väldigt harmlös musik. men jag vet också att dom var väldigt populära och säkert många unga och redlösa personer i publiken...

Kan någon hjälpa mig med mer matnyttig infomration om olyckan? Vilka var dom som dog och hur gick det till? Var det fler band än GT som spelade? Skulle vara kanon om någon har en gammal artikel och kan scanna in.. Annars så kanske jag kan leta i ngt artikelarkiv själv...

Eva Karlsson var en av dom omkomna ,hon kom från Ruda ,Högsby ,Småland
Citera
2013-08-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckling
Eva Karlsson var en av dom omkomna ,hon kom från Ruda ,Högsby ,Småland

OK tack för namnet vet du hur gammal hon var?
Citera
2013-08-10, 14:43
Medlem
rigbos avatar
Följande har stått att läsa i Aftonbladet:

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Gyllene Tider spelar på festplatsen Masten i Kristianopel på Valborgsmässoaftonen 1981.
Gunnar Apell, 29, från Kalmar, Eva Karlsson, 18, från Ruda, Jan-Erik Gotthardsson, 20, från Ugglerum, trampas ihjäl vid publikinsläppet.
Citera
2013-08-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caltex
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_Tider

Bilder.
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=187&lang=

Tack för tipset om den intressanta boken! Vill tillägga en sak också till T.S - hade vänner som var där - en av dem hade legat PÅ en av de som avlidit. det var enorm kalabalik LÅÅÅÅNGT efter denna händelse och om jag inte minns fel var det inte så djävla kul för Gyllene Tider heller.

Då i Sverige fanns ingenting sådant som säkerhetstänkande på konserter - vi var lyckligt förskonade från allt sådant som trängsel och hysteri och dittills var det väl mest raggare som söp ihjäl sig eller möjligen slog ihjäl varandra eller någon punkare OM det hände något alls.

I dag inbillar jag mig att såväl nöjesarrangörer som artister och ev parkentreprenörer har ett helt annat fokus på säkerheten. Men tyvärr är det ju också parkernas tid är förbi på gott och ont - inte bara de som drabbats av olyckor som i Kristianopel. Det bär sig liksom inte längre, men antar det är en helt annan tråd...
Citera
2013-08-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Lite tragikomiskt.
Om man skulle gissa vilka tre svenska artister/grupper genom tiderna som orsakat värsta publikkaosen med tragiska olyckor i landet, så skulle man nog inte gissa på Kristina Nilsson, Gyllene Tider och Carola i första taget.

//Brute

Eller så är det precis dom man gissar på, folkkära och drar stora publiker till ''folkdanskvällar'' där stora mängder alkohol flödade bland allt folket.
Citera
2013-08-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Tack för tipset om den intressanta boken! Vill tillägga en sak också till T.S - hade vänner som var där - en av dem hade legat PÅ en av de som avlidit. det var enorm kalabalik LÅÅÅÅNGT efter denna händelse och om jag inte minns fel var det inte så djävla kul för Gyllene Tider heller.

Då i Sverige fanns ingenting sådant som säkerhetstänkande på konserter - vi var lyckligt förskonade från allt sådant som trängsel och hysteri och dittills var det väl mest raggare som söp ihjäl sig eller möjligen slog ihjäl varandra eller någon punkare OM det hände något alls.

I dag inbillar jag mig att såväl nöjesarrangörer som artister och ev parkentreprenörer har ett helt annat fokus på säkerheten. Men tyvärr är det ju också parkernas tid är förbi på gott och ont - inte bara de som drabbats av olyckor som i Kristianopel. Det bär sig liksom inte längre, men antar det är en helt annan tråd...

Bra inlägg Medeasdotter det stämmer nog som du säger att det inte fanns så mkt säkerhetstänk på 80talet...
Citera
2013-08-19, 22:55
Medlem
I den här boken står det en del om olyckan och jag tror det är några artiklar med också, är ett tag sedan jag läste den. http://www.bokstugan.se/bok/8827.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in