2012-12-09, 22:24
Medlem
Flashbackministerns avatar
Fick nys om att tre människor dog när Gyllene Tider spelade i Blekinge på 80-talet. Kopierar in hur en webbsida formulerade olyckan.

.............
1981: Tre människor kläms ihjäl på en Gyllene tider-konsert 
i Mastens folkpark i Blekinge.
.............

Blev väldigt chockad när jag läste det eftersom GT spelar väldigt harmlös musik. men jag vet också att dom var väldigt populära och säkert många unga och redlösa personer i publiken...

Kan någon hjälpa mig med mer matnyttig infomration om olyckan? Vilka var dom som dog och hur gick det till? Var det fler band än GT som spelade? Skulle vara kanon om någon har en gammal artikel och kan scanna in.. Annars så kanske jag kan leta i ngt artikelarkiv själv...
Citera
2012-12-09, 23:01
Medlem
Citat:
Den 30 april 1981 inträffade en olycka före en konsert på Masten i Kristianopel, Blekinge. Tre personer trampades ned och omkom när en stor mängd människor samtidigt försökte ta sig in till konserten. En orsak till olyckan sägs vara att det var ovanligt kallt och de flesta besökare väntade till absolut sista stund innan de tog sig till spelningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_Tider

Bilder.
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=187&lang=
Citera
2012-12-09, 23:08
Medlem
Brutes avatar
Ja, man får backa så långt som till 1885 för att hitta en värre konsertkatastrof i Sverige.
Då trampades 18 personer ihjäl i Stockholm.

//Brute
Citera
2012-12-10, 02:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, man får backa så långt som till 1885 för att hitta en värre konsertkatastrof i Sverige.
Då trampades 18 personer ihjäl i Stockholm.

//Brute

Jenny Lind eller något ?

f ö ska det vara här det hände med Gyllene Tider
http://goo.gl/maps/X3PYC
Senast redigerad av brianmolko 2012-12-10 kl. 02:27.
Citera
2012-12-10, 11:36
Medlem
[quote=brianmolko]Jenny Lind eller något ?

Kristina Nilsson

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristina_Nilsson-olyckan
Citera
2012-12-10, 15:42
Medlem
Flashbackministerns avatar
Tack för inläggen Caltex och Brute. Dumt av mig att inte kolla Wikipedia noggrant först!

Så det är bara tre gånger i Sveriges konserthistoria som folk har dött? 1885, GT -81 och Hole på Hultsfred -99?
Citera
2012-12-10, 18:16
Medlem
gadden666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Tack för inläggen Caltex och Brute. Dumt av mig att inte kolla Wikipedia noggrant först!

Så det är bara tre gånger i Sveriges konserthistoria som folk har dött? 1885, GT -81 och Hole på Hultsfred -99?

Hände nån gång på 70talet i Lidköping när Boppers spelade. En ung kvinna blev nedtrampad vid insläpp och avled. Jävligt tragiskt...minst sagt.
Citera
2012-12-10, 23:17
Medlem
Brutes avatar
Lite tragikomiskt.
Om man skulle gissa vilka tre svenska artister/grupper genom tiderna som orsakat värsta publikkaosen med tragiska olyckor i landet, så skulle man nog inte gissa på Kristina Nilsson, Gyllene Tider och Carola i första taget.

//Brute
Citera
2012-12-10, 23:33
Medlem
Sokolovas avatar
Här finns mer att läsa:

Citat:
TIDIGARE OLYCKOR VID KONSERTER

Under en konsert med amerikanska Pearl Jam under Roskildefestivalen i Danmark år 2000 klämdes åtta unga män ihjäl: tre svenskar, en tysk, tre danskar och en holländare.
En ung man från Australien avled senare av sina skador.
Dessutom skadades 34 personer.

Undersökningar visade att ungdomarna hade kvävts till döds.
I polisutredningen slogs fast att ingen kan åtalas för olyckan.

Tidigare olyckor vid konserter i Sverige:

1999: En 19-årig flicka kläms ihjäl på Hultsfredsfestivalen under en konsert med Courtney Love.
Samma sommar förs fyra ungdomar till sjukhus sedan de klämts fast vid scenen under en konsert på Gröna Lund.

1998: Tumult under Magnus Uggla-konsert i Sundsvall.
Ett 10-tal ungdomar förs till sjukhus för hjärnskakning, chock- och klämskador.

1991: 300 tjejer får läkarvård under en New Kids On The Block-konsert i Globen.
Samma år avbryter rocksångerskan Erika Norberg en konsert i Sundsvall sedan skyddsställningen framför scenen gått sönder.

1988: Flera hundra ungdomar kläms fast under en konsert med Michael Jackson i Göteborg.

1987: Kaos på U2-konsert vid Eriksbergsvarvet i Göteborg.
Ett 100-tal personer lyfts ut och ett 10-tal förs till sjukhus.

1986: Flera ungdomar förs till sjukhus när Magnus Uggla ger konsert i Folkets park i Norberg.
Samma år förs 38 personer till sjukhus i samband med en rockgala i Mjölby.

1984: Ett 50-tal ungdomar förs till sjukhus sedan de klämts svårt vid en rockgala på Råsunda i Solna.
Flera hundra lyfts upp för att inte klämmas ihjäl.

1983: Ett 50-tal barn räddas i sista stund från att klämmas ihjäl när Carola Häggkvist uppträder i Hede.

1981: Tre människor kläms ihjäl när Gyllene tider uppträder på Mastens folkpark i Blekinge.

http://www.expressen.se/nyheter/10-unga-skadade-efter-konsertkaos/
Citera
2012-12-11, 21:13
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadden666
Hände nån gång på 70talet i Lidköping när Boppers spelade. En ung kvinna blev nedtrampad vid insläpp och avled. Jävligt tragiskt...minst sagt.

Jag var där. Har aldrig stått i värre trängsel. Vägde väl 90 kg då och kunde lyfta fötterna och hängde ändå kvar i luften, så att säga.
Citera
2012-12-11, 21:33
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Skulle vara kanon om någon har en gammal artikel och kan scanna in.. Annars så kanske jag kan leta i ngt artikelarkiv själv...
Kolla här
Citera
2012-12-11, 21:50
Medlem
En bekant till mig var där, bara någon meter från tjejen som dog. Han har sagt att det var totalt kaos, alla skulle fram samtidigt och ingen tog någon hänsyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in