Citat:
Ursprungligen postat av
daniel73
Förmodligen är det så att åklagaren kommer att yrka på ett straff under 2år.
Då är det inte obligatorisk häktning.
Så fort man är färdigförhörd och ingen flyktrisk eller återfall i brott föreligger så ska häktningen upphöra.
Betyder ingenting i skuldfrågan utan bara att åkl anser att han inte behöver ha dom inlåsta längre med tanke på utredningen.
Bra inlägg, men har en fundering på om det verkligen är färdigutrett angående de båda? Finns det verkligen inget mera de kan förstöra i utredningen? På "brandplats två" med kläder mm; där var det väl bara kläder efter en person, så att säga?
Om de båda är grovt insyltade borde det ligga kläder (och även andra bevisföremål) på fler ställen som kanske kommer att undanröjas nu + att historierna kommer att synkas mm.
Eller är de bådas skuld så "liten" i detta fall att de är "klara" från polisiärt håll? Har de sagt sanningen och båda historierna stämmer överens? Då KAN det ju vara så (men bara KAN) att MGM, alias AJ, haft en betydligt aktivare och ensammare roll i detta (från dådet lägenheten och framåt i tiden) än vad i alla fall jag trott. Detta KUNDE kanske förklarat varför kroppen låg så nära vägen osv. Två eller flera borde kunnat släpa kroppen längre in i "skogen".
Sammanfattning: är de bara "lite" inblandade så har de ingen anledning att förstöra bevis. Antingen för att det inte finns några kvar att förstöra eller så vet de helt enkelt inte om vad/var det är som ska förstöras.
Är de grovt inblandade, så finns det säkert kvar en del att förstöra. I så fall var det ju ett misstag att släppa dem. Men eftersom jag faktiskt
(

) utgår från att åklagaren vet mer än mig, så har han släppt dem på goda grunder. Och därmed lägger han krutet på AJ framöver.