2013-08-19, 21:03
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Det här har stötts och blötts åtskilligt sen det blev känt vad som hänt i vårt grannskap. Jag hoppas jag aldrig hamnar i den situationen så jag får veta hur jag verkligen regerar men när man inte varit där är det väldigt lätt att säga att man skulle handlat annorlunda.
Och vi har faktiskt ett rättssystem här i Sverige, som skall straffa brottslingar. Det skall inte civilpersoner göra, det gör dom ju brottsliga också.

Missförstå mig inte, jag tycker inte heller att det är ok att ta lagen i egna händer. Familjen har ju dessutom lidit tillräckligt nu. Svarade på ett annat inlägg om huruvida de nu kommer att skadas eller inte (missförstod kanske, skulle det varit om de kommer att ta skada av detta?). Jag spekulerade bara utifall att något hände dem.
Citera
2013-08-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
Förmodligen är det så att åklagaren kommer att yrka på ett straff under 2år.

Då är det inte obligatorisk häktning.
Så fort man är färdigförhörd och ingen flyktrisk eller återfall i brott föreligger så ska häktningen upphöra.

Betyder ingenting i skuldfrågan utan bara att åkl anser att han inte behöver ha dom inlåsta längre med tanke på utredningen.

Bra inlägg, men har en fundering på om det verkligen är färdigutrett angående de båda? Finns det verkligen inget mera de kan förstöra i utredningen? På "brandplats två" med kläder mm; där var det väl bara kläder efter en person, så att säga?

Om de båda är grovt insyltade borde det ligga kläder (och även andra bevisföremål) på fler ställen som kanske kommer att undanröjas nu + att historierna kommer att synkas mm.

Eller är de bådas skuld så "liten" i detta fall att de är "klara" från polisiärt håll? Har de sagt sanningen och båda historierna stämmer överens? Då KAN det ju vara så (men bara KAN) att MGM, alias AJ, haft en betydligt aktivare och ensammare roll i detta (från dådet lägenheten och framåt i tiden) än vad i alla fall jag trott. Detta KUNDE kanske förklarat varför kroppen låg så nära vägen osv. Två eller flera borde kunnat släpa kroppen längre in i "skogen".

Sammanfattning: är de bara "lite" inblandade så har de ingen anledning att förstöra bevis. Antingen för att det inte finns några kvar att förstöra eller så vet de helt enkelt inte om vad/var det är som ska förstöras.
Är de grovt inblandade, så finns det säkert kvar en del att förstöra. I så fall var det ju ett misstag att släppa dem. Men eftersom jag faktiskt
( ) utgår från att åklagaren vet mer än mig, så har han släppt dem på goda grunder. Och därmed lägger han krutet på AJ framöver.
Citera
2013-08-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Det här har stötts och blötts åtskilligt sen det blev känt vad som hänt i vårt grannskap. Jag hoppas jag aldrig hamnar i den situationen så jag får veta hur jag verkligen regerar men när man inte varit där är det väldigt lätt att säga att man skulle handlat annorlunda.
Och vi har faktiskt ett rättssystem här i Sverige, som skall straffa brottslingar. Det skall inte civilpersoner göra, det gör dom ju brottsliga också.

En mycket viktig poäng nu när två som är misstänkta för skyddande av brottsling inte längre kommer att vara häktade. Låt de vara, de kommer sannolikt att bli dömda för sin inblandning men det ska göras av en domstol. Vi har ingen rätt att leka domare. Sedan kommer nog några i deras omgivning att försöka att pumpa dem på uppgifter om vad som eg. hände. Hoppas att dessa individer visar respekt för den förundersökning som pågår. Den är en ung kvinna som är mördad och allt vi vill är väl att den som begått gärningen straffas?
Citera
2013-08-19, 21:07
Medlem
Zizzla163s avatar
Vet inte hur intressant detta är för ämnet men.
Träffade idag en vän som är relativt nära bekant med alla tre. Men mest har hon festat endel med D.B då de delar samma intresse av gamla bilar.
Jag frågade vad hon har för uppfattning av dem. Hennes spontana reaktion var att "alla vet att A.J spöar tjejer". Han bor i en husvagn på campingen där han jobbar. (kanske redan framgått här) Över lag är han inte omtyckt, inte av någon hon hade pratat med iaf och de umgås med mkt gemensamma.
Ang D.B sa hon att han är en knepig ostabil människa. "inte helt hundra" utryckte hon det.
Citera
2013-08-19, 21:13
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizzla163
Träffade idag en vän som är relativt nära bekant med alla tre. Men mest har hon festat endel med D.B då de delar samma intresse av gamla bilar.
Jag frågade vad hon har för uppfattning av dem. Hennes spontana reaktion var att "alla vet att A.J spöar tjejer". Han bor i en husvagn på campingen där han jobbar. (kanske redan framgått här) Över lag är han inte omtyckt, inte av någon hon hade pratat med iaf och de umgås med mkt gemensamma.
Ang D.B sa hon att han är en knepig ostabil människa. "inte helt hundra" utryckte hon det.

Fick du någon uppfattning om IF borde ha vetat om AJs profil?
Citera
2013-08-19, 21:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det bekräftar ju vad som framkommit när det gäller AJ. Att han måste hävda sig inför "kompisar" och han sociala oförmåga när det gäller kvinnor. Vilken normalt fungerande kille behöver ragga på nätet och försöka framställa sig som någon kärleksguru?
Citera
2013-08-19, 21:32
Medlem
Orsas avatar
Vad är det som hänt sedan förra vecka som motiverar att DB och FB släpps tills vidare.

1) AJ har förhörts och börjat medge att hans ursprungliga berättelse inte vara hela sanningen.
"36-åringen anhölls tidigare i somras, hur står sig den historien han gav då med den som han ger idag?
- I vissa delar skiljer sig historien åt väsentligt, det sänker självklart trovärdigheten, sade Per-Erik Rinsell."

2) Preliminärt obduktionsutlåtande idag.

AJ har blivit överbevisad att han återkommit till BP. Jag håller inte det för uteslutet att AJs första berättelse inte var helt påhittad, de hade bråkat och AJ hade brukat våld mot Ida men varken han eller Ida har insett att hon blivit allvarligt skadad (inre blödning?), han kör från platsen med MCn låt säga mellan halv ett och ett och Ida levde då.

När AJ släpptes första gången "efterlyste" advokat TN vittnen som sett AJ åka, det är ganska naturliga uttalanden av en försvarsadvokat.

"– Min klient är väl intressant i det här eftersom han var hemma hos henne i lördags och det har han berättat om i förhör. Han var där, men av en anledning som jag inte kan gå in på lämnade han henne under kvällen. Han sa hejdå och åkte till sin hemort.
Finns det någon som kan styrka att han åkte hem i lördags?
– Nej, jag kan inte säga någon som kan styrka det nu."

"Din klient lämnade ju kvinnan på lördagen har han sagt i förhör. Kan du säga hur han tog sig därifrån?
– Nej, han åkte därifrån och jag kommer inte ihåg hur. Men det var inget konstigt med det. Det är ingen som har sett honom göra det som jag känner till."

Vart åkte AJ? Mellanlandade hos DB troligen, det är ju på vägen till Jönköping, och han var kanske inte helt nykter.

Vad händer sedan? AJ kan faktiskt ha blivit bekymrad över Ida (om det är sant att hon levde då han åkte därifrån) och försökte ringa utan att få svar, varpå han bestämmer sig för att åka tillbaka med MCn och upptäcker att Ida är livlös. Med "normala" instinkter borde man ringa 112, men eftersom AJ vet att han skadat Ida är hans instinkt flyktbeteende, tillbaka till DB. Samtidigt börjar tankarna mala, han kan ha blivit sedd, han hade inte stängt av mobilen, ...

AJ övertalar DB att hjälpa till flytta Idas kropp, men de behöver en chaufför med körkort för att de inte ska riskera att bli stoppade och inte få köra vidare. FH ställer upp men vet egentligen inte vad det handlar om men det blir han varse och är kanske tuff nog att inte vilja ställa upp längre men går med på att köra bilen tillbaka till DB bostad.

Allt detta ta tid, vilket gör att tidpunken för borttransporten kanske närmar sig halv tre till tre.
Polisen vet naturligtvis tidpunkten tämligen exakt och i kombination med det preliminära obduktionsutlåtande står det klart att Ida måste vara död när hon transporteras.

Då faller starkare misstankar mot DB/FH om medhjälp till mord. Brott mot griftefriden? Ja men det kan konsumeras av skyddande av brottsling (grovt brott). AJ dumpar kroppen ensam (eller åtminstone deltar inte FH).

Varför är FH advokat intresserad av DNA-analysen som rimligen bara kan vara från Idas kläder el. likande. "Allt min klient har sagt i förhör har i stora drag visat sig vara sant, men ännu återstår en del, som DNA-analyser man väntar på bland annat."? Sannolikt därför att FH aldrig tagit i kroppen. DB kan ha lämnat DNA om han hjälpt till flytta Idas kropp från lägenheten till bilen.

Edit: AJ tog med sig nycklarna till Idas lägenhet. Vilken förklaring har han till det?
Senast redigerad av Orsa 2013-08-19 kl. 21:42.
Citera
2013-08-19, 21:33
Medlem
Citat:
Mycket intressant, vad är hennes personliga intryck av AJ??
Citera
2013-08-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Fick du någon uppfattning om IF borde ha vetat om AJs profil?

Nu är du bara larvig, refsp! Det verkar som om du måste bevisa att du har rätt i den diskussionen som fördes tidigare idag. Kanske du har rätt, kanske du har fel. Den personen som kan ge dig svar är tyvärr död.
Citera
2013-08-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Då kommer du med nyheter för tråden. Att de träffats via gemensamma bekanta.
Kan du utveckla detta, när var hur osv ?

Edit: Hur gammal var Ida när AJ hoppade jämfota ?

Måste alla utveckla så mycket för dej??

Om du hade intresse för tråden borde du kanske läsa från början..jag har följt tråden sen första sidan och läst varenda sida sedan dess...alla vet att hon var bästa vän med di*a nil*son och även varit med dB innan aj...en gång i tiden!!..detta är inte nytt för tråden alls..läs igenom den istället!!!
Citera
2013-08-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Vad är det som hänt sedan förra vecka som motiverar att DB och FB släpps tills vidare.

1) AJ har förhörts och börjat medge att hans ursprungliga berättelse inte vara hela sanningen.
"36-åringen anhölls tidigare i somras, hur står sig den historien han gav då med den som han ger idag?
- I vissa delar skiljer sig historien åt väsentligt, det sänker självklart trovärdigheten, sade Per-Erik Rinsell."

2) Preliminärt obduktionsutlåtande idag.

AJ har blivit överbevisad att han återkommit till BP. Jag håller inte det för uteslutet att AJs första berättelse inte var helt påhittad, de hade bråkat och AJ hade brukat våld mot Ida men varken han eller Ida har insett att hon blivit allvarligt skadad (inre blödning?), han kör från platsen med MCn låt säga mellan halv ett och ett och Ida levde då.

När AJ släpptes första gången "efterlyste" advokat TN vittnen som sett AJ åka, det är ganska naturliga uttalanden av en försvarsadvokat.

"– Min klient är väl intressant i det här eftersom han var hemma hos henne i lördags och det har han berättat om i förhör. Han var där, men av en anledning som jag inte kan gå in på lämnade han henne under kvällen. Han sa hejdå och åkte till sin hemort.
Finns det någon som kan styrka att han åkte hem i lördags?
– Nej, jag kan inte säga någon som kan styrka det nu."

"Din klient lämnade ju kvinnan på lördagen har han sagt i förhör. Kan du säga hur han tog sig därifrån?
– Nej, han åkte därifrån och jag kommer inte ihåg hur. Men det var inget konstigt med det. Det är ingen som har sett honom göra det som jag känner till."

Vart åkte AJ? Mellanlandade hos DB troligen, det är ju på vägen till Jönköping, och han var kanske inte helt nykter.

Vad händer sedan? AJ kan faktiskt ha blivit bekymrad över Ida (om det är sant att hon levde då han åkte därifrån) och försökte ringa utan att få svar, varpå han bestämmer sig för att åka tillbaka med MCn och upptäcker att Ida är livlös. Med "normala" instinkter borde man ringa 112, men eftersom AJ vet att han skadat Ida är hans instinkt flyktbeteende, tillbaka till DB. Samtidigt börjar tankarna mala, han kan ha blivit sedd, han hade inte stängt av mobilen, ...

AJ övertalar DB att hjälpa till flytta Idas kropp, men de behöver en chaufför med körkort för att de inte ska riskera att bli stoppade och inte få köra vidare. FH ställer upp men vet egentligen inte vad det handlar om men det blir han varse och är kanske tuff nog att inte vilja ställa upp längre men går med på att köra bilen tillbaka till DB bostad.

Allt detta ta tid, vilket gör att tidpunken för borttransporten kanske närmar sig halv tre till tre.
Polisen vet naturligtvis tidpunkten tämligen exakt och i kombination med det preliminära obduktionsutlåtande står det klart att Ida måste vara död när hon transporteras.

Då faller starkare misstankar mot DB/FH om medhjälp till mord. Brott mot griftefriden? Ja men det kan konsumeras av skyddande av brottsling (grovt brott). AJ dumpar kroppen ensam (eller åtminstone deltar inte FH).

Varför är FH advokat intresserad av DNA-analysen som rimligen bara kan vara från Idas kläder el. likande. "Allt min klient har sagt i förhör har i stora drag visat sig vara sant, men ännu återstår en del, som DNA-analyser man väntar på bland annat."? Sannolikt därför att FH aldrig tagit i kroppen. DB kan ha lämnat DNA om han hjälpt till flytta Idas kropp från lägenheten till bilen.
Historien faller redan från början,har du glömt bort blodet,yttre blödning,
inte inre, eller har jag missuppfattat något.
Citera
2013-08-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Men varför försvaras AJ på fb av en liten krets med TB och Katarina Reimers (offentlig person) i spetsen om hans vänner vet att det bara var en tidsfråga innan någon dog? Jag kan inte tänka mig att alla nazister tycker att det är ok att misshandla någon till döds. Eller är det så?

En person jag känner med goda kontakter och insyn i nationella rörelsen påstår att AJ är helt irrelevant i dessa kretsar (fast kanske inte hans vänner då?) och att man tar avstånd ifrån det han har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in