2013-08-19, 19:19
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Hej!

Har tränat i ca två år nu och mina knän har sedan jag började träna knäppt lite ibland när jag har kört knäböj men det känns som att det har förvärrats och sker mer frekvent nu än tidigare.

Jag har nu nästan halverat vikten för att inte skada mina knän och blivit mer noggrann med att värma upp ordentligt med låg vikt först och det har blivit något bättre men knäppandet har inte försvunnit helt dessutom är jag rädd för att öka vikten igen. Det är speciellt i vänstra knät det knäpper.

Gör inte speciellt ont men känns lite obehagligt.

Är detta något att oroa sig för eller är det normalt?
Citera
2013-08-19, 19:27
Medlem
Så länge det inte gör ont behöver du inte oroa dig. Läs det här.

Där svarar en professor i ortopedi följande angående att det knakar i en knäled:
Citat:
Nästan alla människor märker att det knakar och knäpper ifrån kroppen ibland, det är inte konstigare än att en bil kan låta ibland. Knak och brak brukar inte betyda så mycket - så länge som du inte får symtom som att du har ont av det eller svårt att röra dig. I regel är det en mekanisk sak, en sena som glider över ett utskott och ger ljud ifrån sig. Det kan bero på en liten irritation och det kan komma och gå.
- Däremot tycker jag att du ska gå som vanligt, och stärka muskulaturen genom att gå och röra på dig så mycket som möjligt. Hitta en motionsform som du tycker är kul. Fortsätt knaka och braka du.
Citera
2013-08-19, 19:31
Medlem
För mig försvinner det om jag kör 5 min på crosstrainer innan, men det verkar ju inte vara farligt iallafall som skrevs i svaret över.
Citera
2013-08-19, 19:33
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majcel
Så länge det inte gör ont behöver du inte oroa dig. Läs det här.

Där svarar en professor i ortopedi följande angående att det knakar i en knäled:

Det som oroar mig är det verkar som att knäppningarna har förvärrats med tiden. Körde som mest 110 kg i knäböj men har nu gått ner till 60-70 kg på grund av detta

Finns det någon övning man kan göra för att stärka knäna?

Edit: Tjejen som hade problem med knakande knän i artikeln verkar inte heller styrketräna så kanske inte beror på samma sak?
Citera
2013-08-19, 19:44
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan väl säga som så här att det är like dant för mig, fast inte bara i knän utan även i fingrar och handleder. Haft det sedan jag va i tonåren.
Knäna knäpper det i varje gång jag kör knäböj, speciellt i det högra.
Det brukar avta något efter en stund, men det försvinner aldrig helt.

Har aldrig själv sökt för detta då jag inte upplevt någon smärta av det.
Men stör det dig så skadar det inte att fråga herr vit.
Annars så fortsätt träna och successivt höj vikten.
Citera
2013-08-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Det som oroar mig är det verkar som att knäppningarna har förvärrats med tiden. Körde som mest 110 kg i knäböj men har nu gått ner till 60-70 kg på grund av detta

Edit: Tjejen som hade problem med knakande knän i artikeln verkar inte heller styrketräna så kanske inte beror på samma sak?

Gör det ont när det knäpper? Gör det inte det behöver det som sagt inte vara någon fara. Det är väl dock bra om du låter någon kunnig kolla din teknik också ifall du är osäker så att du inte viker med knäna utan att de är stabila i hela rörelsen och att du går ner tillräckligt djupt etc, alternativt låta filma rörelsen med mobil och kolla själv. Det kan ju vara så att det brister i tekniken och att knakandet kan övergå till smärta ifall du inte rättar till det. Kan tillägga att det knäpper för mig ibland men då jag inte har ont struntar jag i det.
Citera
2013-08-19, 20:15
Medlem
Septiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade

Cykla kan vara bra för att träna knäleden utan hög belastning. Sen är ju springa bra om du ökar sträcka successivt så det inte blir för hög belastning för snabbt. Dock ser jag ingen anledning till att köra 110 kg i knäböj. Då har du nog redan tillräckligt starka ben så det både räcker och blir över.
Citera
2013-08-19, 23:15
Medlem
freyas avatar
Chilla, knakande är inget problem i sig. Smärta är det däremot. Och att värma upp ordentligt är alltid bra.
Citera
2013-08-19, 23:19
Medlem
OT: Är det hexameter? Är så dålig på sådant....
Citera
2013-08-20, 17:50
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
OT: Är det hexameter? Är så dålig på sådant....

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in