2013-08-18, 21:22
Medlem
Hej!
Jag är en tjej på 23 år som alltid varit lite överviktig. Mellan 15-20 hamnade jag i någon slags ond spiral då jag mådde psykiskt dåligt och började tröstäta när motgångarna kom. Tillslut var motgångarna någonting som kom dagligen och tröstätningen blev min vardag. Det var chips, choklad, mackor. Skit, skit, skit. Läsk och cigaretter och ännu mer skitmat. Den största boven i dramat tror jag var/är sockret.
Jag går nu på antidepressiva, har slutat röka och äter ytterst sällan skitmat. Jag är mycket gladare än vad jag var då, livet har löst sig för mig. Förutom en sak, Vikten.

Jag är 165 cm lång och väger 109 kg. Jag funderar starkt på en Gastric bypass-operation, men alla vitaminer och sprutor man sedan måste leva med livet ut får mig att tveka. Jag har provat pulver, jojo-bantning, GI, LCHF och träning, men motivationen brister för mig till slut. Nu skulle jag vilja ha eran hjälp. Jag vill gå ner till iallafall 70 kg, jag har tid på mig, så det är ingen brådska, men jag orkar inte vara fet längre.
Jag äter relativt varierad kost, mycket fisk och kyckling, sallad/stekta grönsaker, pulvermos och ytterst sällan pasta/potatis/ris. Jag äter inte snask längre och det räcker med cirka fyra rutor marabou-choklad per helg för att tillfredsställa mig. Nu är det resten kvar. Jag är rädd att sockersuget skall komma tillbaka om jag minskar måltiderna. Denna hetsätningen när man på kvällen kommer hem, utpumpad från jobbet och bara vill öppna en chipspåse och vräka i sig...
Är min kropp verkligen starkare än mitt psyke?

Jag funderar på att äta cirka var tredje timma och då något som rymmer min hand ungefär. En hand jordnötter, en handfull portion ris/kött, en riskaka, eller liknande. (bör man dricka en måltidsshake istället för någon av portionerna, typ vid 15?) Men jag vet inte alls hur detta fungerar i näringsintag och energi. Just nu har jag svårt att få till motionen, då jag pluggar och jobbar på olika orter, så jag pendlar mellan skola och jobb och lever ett rätt stressfullt liv i nuläget, när skolterminen börjar skall jag dock börja promenera MINST 40 minuter varje morgon eller kväll och försöka gymma när tiden (och den jävla orken) finns till.

Flashbackare, jag behöver era råd och ert stöd. Vad tror ni om min plan?
Citera
2013-08-18, 21:34
Medlem
f0cuss avatar
Ok, först och främst så skulle jag råda dig att försöka sluta med antidepp då antidepp binder vätska och gör det svårare för dig att gå ner i vikt.

Sen skulle jag säga som till alla andra; ät med sunt förnuft, unna dig på helger men i lagom mängd om du så känner för det, träna eller ta en promenad varje dag, ät proteinrikt och smalt.

Bra och billiga proteinkällor är ägg, kvarg och bönor/linser.
Smal mat är vitt kött (såsom kyckling), sallad, ris och knäckebröd.
Så istället för pasta och potatis så borde du välja ris.
Istället för bröd så väljer du grovt eller knäckebröd.

Ät gärna regelbundet typ; frukost när du vaknar, lunch efter 12, något mellanmål och slutligen middag vid ca 6.

Lycka till.
Citera
2013-08-18, 22:13
Medlem
denisehs avatar
Okej, mina tips till dig är väl att dricka mycket vatten. Skaffa en app och bokför hur mycket du dricker. Drick innan alla måltider, det mättar.

- Ät dig mätt. Ja, ät en redig frukost, lunch och middag så du inte småäter i slutändan. Ät mer proteiner då proteiner mättar.
(Frukost: Stek ägg, gör en omelett eller en stor portion havregrynsgröt med kanel och banan, det mättar. Lunch/middag: Ät kyckling, mättande och proteinrikt, eller fisk, så som lax. Gör gärna en sallad med soyabönor eller röda linser, mättande.
Förbered maten inann så det bara är att värma när du kommer hem, eller så gör du en sallad och ställer in i kylen.

- Ät inte var tredje timma om du märker att det inte funkar för dig och du har svårt att hålla koll på tiden. Ät istället tre fasta måltider om dagen och drick istället varje timma. Ja, drick kaffe, te, mjölk, vatten, whatever.

- Hitta en aktivitet du tycker är rolig. Att träna är underbart -om man utför en aktivitet man tycker är rolig. Testa dig fram, köp ett gymkort och testa pilates eller yoga, spinning eller indoor walking? Eller så kanske du tycker ridning/tennis/simning/fotboll är roligt? Testa!

- Ät sött med måtta. Låt dig äta något sött en gång i veckan, sedan behöver det ju inte vara så att det du äter är onyttigt utan du kan ju byta ut chipsen och istället skära en sötpotatis i bitar, lägga in i ugnen, knapra på dom och ha som ett hälsosammare alternativ. Eller så kan du göra glass på en frusen banan och lite jordnötssmör. Eller kladdkaka på kakao och mandelsmör, stevia och kokosolja.. ja det finns hälsosammare alternativ för allt, bara att söka!

- Håll uppe motivationen. Sätt upp motiverande bilder. Ha Candice Swanepoel i liten bikini som bakgrundsbild på mobiltelefonen. Väg dig varje dag, sätt upp mål och nå dom och belöna dig sedan inte med mat, utan med annat, en snygg tröja eller en kamera?

Haha, jo men det var typ allt jag kom på, rätta mig om jag har fel. Lycka till!
Citera
2013-08-18, 22:21
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deniseh
Okej, mina tips till dig är väl att dricka mycket vatten. Skaffa en app och bokför hur mycket du dricker. Drick innan alla måltider, det mättar.

- Ät dig mätt. Ja, ät en redig frukost, lunch och middag så du inte småäter i slutändan. Ät mer proteiner då proteiner mättar.
(Frukost: Stek ägg, gör en omelett eller en stor portion havregrynsgröt med kanel och banan, det mättar. Lunch/middag: Ät kyckling, mättande och proteinrikt, eller fisk, så som lax. Gör gärna en sallad med soyabönor eller röda linser, mättande.
Förbered maten inann så det bara är att värma när du kommer hem, eller så gör du en sallad och ställer in i kylen.

- Ät inte var tredje timma om du märker att det inte funkar för dig och du har svårt att hålla koll på tiden. Ät istället tre fasta måltider om dagen och drick istället varje timma. Ja, drick kaffe, te, mjölk, vatten, whatever.

- Hitta en aktivitet du tycker är rolig. Att träna är underbart -om man utför en aktivitet man tycker är rolig. Testa dig fram, köp ett gymkort och testa pilates eller yoga, spinning eller indoor walking? Eller så kanske du tycker ridning/tennis/simning/fotboll är roligt? Testa!

- Ät sött med måtta. Låt dig äta något sött en gång i veckan, sedan behöver det ju inte vara så att det du äter är onyttigt utan du kan ju byta ut chipsen och istället skära en sötpotatis i bitar, lägga in i ugnen, knapra på dom och ha som ett hälsosammare alternativ. Eller så kan du göra glass på en frusen banan och lite jordnötssmör. Eller kladdkaka på kakao och mandelsmör, stevia och kokosolja.. ja det finns hälsosammare alternativ för allt, bara att söka!

- Håll uppe motivationen. Sätt upp motiverande bilder. Ha Candice Swanepoel i liten bikini som bakgrundsbild på mobiltelefonen. Väg dig varje dag, sätt upp mål och nå dom och belöna dig sedan inte med mat, utan med annat, en snygg tröja eller en kamera?

Bra Deniseh!

Hatten av! Detta lilla inlägg innehåller mer klokskap om viktkontroll än fyra genomsnittliga bantarböcker. Inget hokuspokus och mirakler utan bara några handfasta sätt att hålla ned på kaloriintaget och glada tillrop för att öka utgifterna på samma konto.

Så här gör man! Lätt är det inte och hungrig är man ofta, men den som klarar detta kommer att gå ned i vikt utan att bli knäpp på kuppen!
Citera
2013-08-18, 22:23
Medlem
Det viktigaste är nog att du börjar reda ut hur du mår innombords och varför du äter antidepressiva (lära känna dig själv och kroppen) Sen i kommer motion hjälpa dig både med ditt inre mående och med vikten. Jag pendlade precis som du till mina studier och hade svårt att ta mig tid till att träna men jag började med de små sakerna för att sedan utöka när jag tycke mig få tid. Med små saker pratar jag om att ta trapperna istället för hissen, gå till affären istället för att ta bilen, gå av en hållplats tidigare osv. Det finns ingen anledning att vänta in någon speciell tidpunk för att börja ta tag i livet och träningen.

När man väl fått lite rutin på träningen så inser man rätt fort att det alltid finns tid till träning. det gäller bara att prioritera fråga är vad som är viktigt för dig. Men man ser det tyvärr inte på det sättet i början.
Citera
2013-08-18, 22:25
Medlem
Huffpuffens avatar
Alla tips om att "äta rätt" är ofta meningslösa då man mycket väl kan hamna på kaloriöverskott, trots att man "äter rätt". Visserligen minskar det risken att få i sig allt för mycket kalorier, men bara för att man lagar mat hemma betyder inte det att maten helt plötsligt blir nyttig.

Jag skulle rekommendera att du börjar räkna kalorier, kollar upp vad du stoppar i dig och självklart se till att du får i dig rätt mängd av alla näringsämnen etc. En bra app (om du har iPhone, vet inte hur det är med Android och liknande) är ShapeUp. Se gärna till att köpa en matvåg också, då man gärna tror att man äter mindre än vad man gör. Försök få en uppfattning av vad som är bra mat, och vad som inte är bra mat. Du behöver inte skippa kolhydrater såsom pasta och ris för att gå ner i vikt, så länge du ligger på ett kaloriunderskott så kommer du gå ner i vikt.

Vill du äta onyttigheter, se då till att ha "råd" med det, sett från ditt kaloriintag. Många säger att det inte är någon fara att ha en ätardag eller liknande, men det beror helt och hållet på vad du stoppar i dig den dagen. Försök hitta nyttigare alternativ. I slutändan handlar det ändå om kalori in och kalori ut.

När det kommer till motion, hitta något som passar. Många går ut och springer tills dem spyr, vilket ofta bara håller i ett par veckor innan man ger upp. Visst, gillar du att springa så kör på det, men annars finns det ju ett helt hav av alternativ.

Ett tips är att läsa denna tråd, vilket är en bra introduktion för att få koll på läget:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Citera
2013-08-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deniseh

SJUKT BRA tips! Tusen tack för att du tog dig tiden. Jag har börjat planera lite efter det du skrev, och nu idag har jag gjort sojabön-sallad med morötter, vitkål och stekt majs, jag har också gjort en egen müsli som skall intas med turkisk yoghurt eller mjölk till frukost. Skall göra kycklingfiléer till resten av veckan som kan värmas efter jobbet. Tack, det var väldigt kloka tips. Nu känns de bra!!

Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det viktigaste är nog att du börjar reda ut hur du mår innombords och varför du äter antidepressiva (lära känna dig själv och kroppen) Sen i kommer motion hjälpa dig både med ditt inre mående och med vikten. Jag pendlade precis som du till mina studier och hade svårt att ta mig tid till att träna men jag började med de små sakerna för att sedan utöka när jag tycke mig få tid. Med små saker pratar jag om att ta trapperna istället för hissen, gå till affären istället för att ta bilen, gå av en hållplats tidigare osv. Det finns ingen anledning att vänta in någon speciell tidpunk för att börja ta tag i livet och träningen.

Jag äter antidepp för att jag har varit gravt självmordsbenägen och deprimerad, det är bättre nu, men jag skall äta det tills slutet av året iallafall för att inte få "återfall". Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Jag skulle rekommendera att du börjar räkna kalorier, kollar upp vad du stoppar i dig och självklart se till att du får i dig rätt mängd av alla näringsämnen etc. En bra app (om du har iPhone, vet inte hur det är med Android och liknande) är ShapeUp. Se gärna till att köpa en matvåg också, då man gärna tror att man äter mindre än vad man gör. Försök få en uppfattning av vad som är bra mat, och vad som inte är bra mat. Du behöver inte skippa kolhydrater såsom pasta och ris för att gå ner i vikt, så länge du ligger på ett kaloriunderskott så kommer du gå ner i vikt.

Tack för dina tips också! Jag fixar dock inte att räkna kalorier, jag har så svårt för såna grejer. Jag laddade ner appen iallafall, så ska kombinera dina tips med det ovan så jag ändå vet hur mycket kalorier jag behöver och försöka att inte äta över de rekommenderade enligt appen. Jag har ett rätt stressigt jobb då mobil inte får användas vid till exempel pedagogiska måltider, så det räcker att man inte kan gå ifrån på två timmar så glömmer man fylla i vad man åt till lunch och då spricker det. Men jag skall göra mitt bästa, särskilt när skolan börjar och det är lättare att kolla vad man stoppar i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in