2013-08-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Att du blir förvirrad av boboslackes texter säger nog mer om dig än om boboslacke. Själv brukar jag förstå hans inlägg utmärkt, trots invektiven.

Jag tror att det under mordkvällen pågick en övervakning av Palme där de deltagande var poliser och militärer med koppling till StayBehind. Syftet var troligtvis att hålla ögonen på Palme inför den förestående Moskva-resan, kanske ville man till och med se om han tänkte samverka med den sovjetiska diplomat som eventuellt skulle finnas i närområdet (när man inser att Palme ska på bio men samtidigt inte vill ha livvakter kan misstanke ha väckts), samt att öva och utvärdera säkerhetsläget pga av det sydafrikanska hotet. Eftersom walkie/talkie-männen bara genomför en övervakning bryr de sig inte allt för mycket utifall de blir observerade.

Inom ramarna för denna operation tror jag att det fanns enskilda personer som delade det polisiära/militära-etablissemangets högerkants syn på Olof Palme men hade en betydligt mer pragmatisk lösning på problemet. Man griper tillfället i flykten, som Leif GW Persson brukar säga, medvetna om att man är skyddade på grund av den kontexten man genomför mordet inom.

När Palme går åt fel håll blir det en jävla förflyttning, en person kliver fram med Dekorimamannen CG Östlings (som har en nyckelroll i övervakningen och är drivande i mordet) vapen, avslutar och flyr sedan uppför trappan och ner till Kungsgatan. Genomförandet är inte kliniskt men gärningsmannen undkommer och målet fälls trots improvisationen vilket omöjligt kan vara något annat än väl godkänt. När man förstår att någon kommer att skjuta, och har skjutit blir det stressigt, folk utrymmer till höger och vänster och anropar varandra vilket skapar den bild vi ser när vi överblickar mordplatsen. Alf Karlsson och Hans Koci på SBC förstår inte vad som händer.

När pusslet läggs bakom PKK-fasaden går utredningen givetvis fullständigt i baklås och mörkläggningen tar vid. En lösning av MOP skulle innebära en massiv skandal, att Palme sköts av poliser och militärer under ett sanktionerat uppdrag, dessutom skulle det exponera den känsliga StayBehind-rörelsen och kopplingen till väst som gick på tvärs med den officiella neutralitetsdoktrinen. Dessutom saknas motivationen, även om ett mord kanske ses som överilat, så är det inte allt för många som sörjer allt för mycket. Eftersom walkie/talkie-iakttagelserna är nyckeln till övervakningen och därmed till mordet måste de bortförklaras med alla medel möjliga vilket PU gör gång efter gång under de kommande åren.

Vem som till sist var den som tog skottet är en öppen fråga men sannolikt var det någon av de identifierade poliserna i närområdet som klev fram och agerade med den nödvändiga viljan och kylan.

Ungefär så tror jag.

Suveränt inlägg Jakeclawson,Tack för det . Det håller jag inte som otroligt och skulle förklara mörkläggningen . Har du något namn på vem du tror sköt OP?
Citera
2013-08-18, 18:45
Bannlyst
Gärningsmannen är med största sannolikhet svensk.

Ingenting tyder på utländsk inblandning operativt i Palmemordet och gärningsmannens utmärkta val av flyktväg tyder på lokalkännedom.

Gärningsmannen är inte en iskall mördartyp men heller inte en nipprig amatör. Snarare är det en handlingskraftig man som varit med om skarpa situationer tidigare och kan konsten att agera. Den kyla, handlingskraft och improvisationsförmåga jag tycker att han uppvisar tyder på det. En av de poliser som sågs i närheten av mordplatsen och mördarens flyktväg passar perfekt in i den rollen. Han är handfast, vältränad och har en jävla närvaro och beslutsamhet som kan kliva fram i det läget med ett par minuters marginal. Sen att mordet inte är kliniskt ligger inte gärningsmannen i fatet utan säger snarare mer om de omständigheterna han tvingades jobba med.

Det som händer är troligtvis att gärningsmannen inte fattar att det är Palme som river omkull Lisbet i och med skottet i ryggen utan han tror att Lisbet träffas och håller på att avlida eftersom hon ligger på knä och skriker. Eftersom OP är stendöd och han är uppmärksammad nöjer han sig med det och går därifrån.

Skandiahuset användes troligtvis som utgångspunkt, återsamlingsplats och sambandscentral för övervakningen. Stig Engström är ett mysterium men troligtvis är han inte operativt inblandad eftersom det förutsätter att man visste var Palme skulle gå - vilket man inte gjorde - dessutom så skulle han i så fall inte exponera sig själv med sin uppenbara lögnberättelse.

Mordvapnet är mycket sannolikt CG Östlings revolver som försvann efter mordet och som PU givetvis inte eftersökte med motivationen att den var av kaliber 38, men som Lars Borgnäs har påpekat så fungerar det utmärkt att skjuta den aktuella ammunitionen med ett kal, 38 vapen.
Citera
2013-08-18, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Har du något namn på vem du tror sköt OP?

Tell.

I min ögon finns det två oerhört starka detaljer som talar för honom.

Det första är att han blir utpekad som gärningsman av Ulf Lingärde, en tidigare SSI-anställd.
Det andra är brevet till PU av vittnet Matti (senare sedd av Claes Brewitz) som säger sig ha sett den polis som slog ihjäl en man på centralen springa uppför trappen.

Dessa två tillsammans - och tillsammans med iakttagelsen av honom vid Stureplan, en för mördaren möjlig flyktväg - tycker jag är oerhört tungt.

Han tror jag på.

http://2.bp.blogspot.com/-fTm4fHpQXGQ/UWVExBtYjbI/AAAAAAAAayQ/tzHzZ1tb59g/s200/Leif+Tell_palmemordet_Polisen.jpg
Citera
2013-08-18, 18:58
Medlem
Citat:
Att du blir förvirrad av boboslackes texter säger nog mer om dig än om boboslacke. Själv brukar jag förstå hans inlägg utmärkt, trots invektiven.
Okej, bra av dig, några frågor?
1. Hur ser du på "dom finska flickorna", finns dom med i scenariot, tror du på dom?
2. Inge Morelius vittnesmål stämmer på den punkten att GM eller medhjälpare har befunnits sig i Dekorimahörnet runt 3-4 minuter innan mordet?
3. Inge Morelius vittnesmål stämmer inte när Inge säger att GM går upp bredvid Olof, hur ser du på det?
4. Lisbeth Palmes berättelse stämmer när det gäller händelseförloppet?
Citera
2013-08-18, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Okej, bra av dig, några frågor?
1. Hur ser du på "dom finska flickorna", finns dom med i scenariot, tror du på dom?
2. Inge Morelius vittnesmål stämmer på den punkten att GM eller medhjälpare har befunnits sig i Dekorimahörnet runt 3-4 minuter innan mordet?
3. Inge Morelius vittnesmål stämmer inte när Inge säger att GM går upp bredvid Olof, hur ser du på det?
4. Lisbeth Palmes berättelse stämmer när det gäller händelseförloppet?

1 - Ja, tror stenhårt på att de finska flickornas berättelse stämmer. Tycker vittnesmålet innehåller flera avgörande detaljer som gör det trovärdigt, exempelvis att de, utan att känna till det, exakt beskriver Dekorimamannen som sågs av andra vittnet i området och inte gärningsmannen. De måste ha varit oerhört väl pålästa på Palmemordet och vittnesmålen för att kunna fabulera ihop en så pass konsekvent berättelse. Är övertygad om att de talar sanning. Intressant att de beskriver ett kortpipigt vapen, CG Östlings revolver av aktuell kaliber som försvann efter mordet var kortpipigt.

2 - Ja, fast mer sannolikt var det 2-3 minuter även om det inte är särskilt viktigt.

3 - Hårklyverier kring händelseförloppet baserat på enskilda vittnens uppfattningar intresserar mig inte. Gärningsmannen klev upp bakom OP och LP och sköt. Att han gick "bredvid" är en tolkningsfråga, på sätt och vis kan man säga det eftersom han rörde sig parallellt från avfasningen ut i gatan medans OP och LP gick rakt fram.

4 - Ja, fast hon har själv missförstått vissa punkter. Exempelvis är det inte gärningsmannen hon stirrar i ögonen utan vittnet Björkman som stod bakom gärningsmannen och som också är klädd som Lisbet beskriver. Överlag är dock Lisbets berättelse väl kompatibel med vittnesmålen och avsnittet om Sari, som tillverkade den klänning hon bar på nobelfesten, logiskt. Tycker dock inte att Lisbets vittnesmål är särskilt intressant överlag eller värt att fästa någon vikt vid eftersom hon inte delger någon intressant information eller såg gärningsmannen.

Lisbets vittnesmål är bara intressant att analysera om det handlar om att plocka det i bitar för att avföra Pettersson.
Citera
2013-08-18, 19:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
...
Jag tror att det under mordkvällen pågick en övervakning av Palme där de deltagande var poliser och militärer med koppling till StayBehind. Syftet var troligtvis att hålla ögonen på Palme inför den förestående Moskva-resan, kanske ville man till och med se om han tänkte samverka med den sovjetiska diplomat som eventuellt skulle finnas i närområdet (när man inser att Palme ska på bio men samtidigt inte vill ha livvakter kan misstanke ha väckts), samt att öva och utvärdera säkerhetsläget pga av det sydafrikanska hotet. Eftersom walkie/talkie-männen bara genomför en övervakning bryr de sig inte allt för mycket utifall de blir observerade.

Inom ramarna för denna operation tror jag att det fanns enskilda personer som delade det polisiära/militära-etablissemangets högerkants syn på Olof Palme men hade en betydligt mer pragmatisk lösning på problemet. Man griper tillfället i flykten, som Leif GW Persson brukar säga, medvetna om att man är skyddade på grund av den kontexten man genomför mordet inom.

När Palme går åt fel håll blir det en jävla förflyttning, en person kliver fram med Dekorimamannen CG Östlings (som har en nyckelroll i övervakningen och är drivande i mordet) vapen, avslutar och flyr sedan uppför trappan och ner till Kungsgatan. Genomförandet är inte kliniskt men gärningsmannen undkommer och målet fälls trots improvisationen vilket omöjligt kan vara något annat än väl godkänt. När man förstår att någon kommer att skjuta, och har skjutit blir det stressigt, folk utrymmer till höger och vänster och anropar varandra vilket skapar den bild vi ser när vi överblickar mordplatsen. Alf Karlsson och Hans Koci på SBC förstår inte vad som händer.

När pusslet läggs bakom PKK-fasaden går utredningen givetvis fullständigt i baklås och mörkläggningen tar vid. En lösning av MOP skulle innebära en massiv skandal, att Palme sköts av poliser och militärer under ett sanktionerat uppdrag, dessutom skulle det exponera den känsliga StayBehind-rörelsen och kopplingen till väst som gick på tvärs med den officiella neutralitetsdoktrinen. Dessutom saknas motivationen, även om ett mord kanske ses som överilat, så är det inte allt för många som sörjer allt för mycket. Eftersom walkie/talkie-iakttagelserna är nyckeln till övervakningen och därmed till mordet måste de bortförklaras med alla medel möjliga vilket PU gör gång efter gång under de kommande åren.

Vem som till sist var den som tog skottet är en öppen fråga men sannolikt var det någon av de identifierade poliserna i närområdet som klev fram och agerade med den nödvändiga viljan och kylan.
En någotsånär komplett teori snidad med Ockhams kniv, men hur ställer du dig till skotten:
  1. Alla stod upp efter första skottet. IM såg att OP började vrida huvudet bakåt. LP menade att det lät som mer avlägsna smällare.
  2. OP föll direkt efter andra skottet som MÅSTE ha varit det skott som skadade ryggraden. Det går inte att stå upp ens i en tiondels sekund med den skadan. Ändå hävdar polisen fortfarande att den första kulan dödade OP och den andra skadade LP.
  3. Carina P hörde tre skott. Efter de två första såg hon LP sitta skrikande på trottoaren. LP hörde ett skott efter att OP fallit ihop och kände då en brännande smärta på ryggen.
Om någon slänger smällare bakom min rygg så hoppar jag högt. Hur kommer det sig att OP står still vid andra skottet?
Citera
2013-08-18, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En någotsånär komplett teori snidad med Ockhams kniv, men hur ställer du dig till skotten:
  1. Alla stod upp efter första skottet. IM såg att OP började vrida huvudet bakåt. LP menade att det lät som mer avlägsna smällare.
  2. OP föll direkt efter andra skottet som MÅSTE ha varit det skott som skadade ryggraden. Det går inte att stå upp ens i en tiondels sekund med den skadan. Ändå hävdar polisen fortfarande att den första kulan dödade OP och den andra skadade LP.
  3. Carina P hörde tre skott. Efter de två första såg hon LP sitta skrikande på trottoaren. LP hörde ett skott efter att OP fallit ihop och kände då en brännande smärta på ryggen. Skadan sågs av en sjuksköterska och kulhålen i mockajackan räknas som bevis i den verkliga världen.

Gärningsmannen kliver fram bakom Palme med adrenalinkick modell större. Målet är rörligt, GM har handskar på sig, underlaget är halt. Första skottet träffar Lisbet men GM är kylig och vapenvan så han tar sig snabbt samman och skjuter andra RÄTT. Han överblickar situationen, huvudmålet är sönderskjutet och Lisbet håller på att dö.

Inte särskilt intressant om jag ska vara ärlig, två skott gick av, både OP och LP träffades och gärningsmannen förflyttade sig sedan. Och så var det med det.

Det är i vilket fall inte tillräckligt intressant för att motivera det ständigt återkommande tjatandet om detta i tråden.

Mackeeee kommenterar inom 3...2...1...
Citera
2013-08-18, 19:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Gärningsmannen kliver fram bakom Palme med adrenalinkick modell större. Målet är rörligt, GM har handskar på sig, underlaget är halt. Första skottet träffar Lisbet men GM är kylig och vapenvan så han tar sig snabbt samman och skjuter andra RÄTT. Han överblickar situationen, huvudmålet är sönderskjutet och Lisbet håller på att dö.

Inte särskilt intressant om jag ska vara ärlig, två skott gick av, både OP och LP träffades och gärningsmannen förflyttade sig sedan. Och så var det med det.

Det är i vilket fall inte tillräckligt intressant för att motivera det ständigt återkommande tjatandet om detta i tråden.

Om OP inte hann reagera mer på första skottet, så måste det andra ha kommit MYCKET snabbt. Jag hade hoppat högt efter den första smällen och det hade varit omöjligt att skjuta mig i ryggen på samma sätt.

Tycker detta är värt att lägga märke till eftersom det kan ha betydelse för vad som verkligen hände, även om din teori om denna verkliga händelse är rätt sund.
Citera
2013-08-18, 19:38
Medlem
Citat:

Vad jag har läst går Lisbeth ½-1 steg före(någonting) Olof:
1. Stämmer det eller har du annan information?
2. Det måste betyda att Lisbeths ryggtavla är längre fram än Olofs, right?
3. Hur går det ihop med kulbanan, borde inte Olof träffats av den första kulan också då Olofs rygg är längre bak än Lisbeths?
4. Har du någon bra förklaring till det?
Citera
2013-08-18, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om OP inte hann reagera mer på första skottet, så måste det andra ha kommit MYCKET snabbt. Jag hade hoppat högt efter den första smällen och det hade varit omöjligt att skjuta mig i ryggen på samma sätt.

Tycker detta är värt att lägga märke till eftersom det kan ha betydelse för vad som verkligen hände, även om din teori om denna verkliga händelse är rätt sund.

Palme hör en skarp smäll bakom sig, tänker "vad fan var det där?" innan andra skottet träffar i ryggen en eller ett par sekunder senare. Om andra skottet kom två sekunder senare hinner Palme på sin höjd, teoretiskt sett, stanna till och börja vända sig om men det smäller direkt sen ändå. Kanske är anledningen att gärningsmannen lägger handen på Palmes axel att han vill hålla still Palme i sitt läge då han ser att han hinner reagera på första skottet. Måste dock återigen poängtera att jag inte bryr mig nämnvärt. GM sköt och Palme blev träffad.
Citera
2013-08-18, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vad jag har läst går Lisbeth ½-1 steg före(någonting) Olof:
1. Stämmer det eller har du annan information?
2. Det måste betyda att Lisbeths ryggtavla är längre fram än Olofs, right?
3. Hur går det ihop med kulbanan, borde inte Olof träffats av den första kulan också då Olofs rygg är längre bak än Lisbeths?
4. Har du någon bra förklaring till det?

1 - Finns en uppgift om att Lisbet är något steg före, ja, men förstår inte varför detta skulle vara intressant. Kanske beror det på att Palme stannades upp av gärningsmannens hand, kanske beror det på vittnets vinkel eller så gick de bara i otakt.

2 - Ja, så lär det ju bli.

3 - Nej. Gärningsmannen skjuter i sin framryckande rörelse parallellt från avfasningen med vapnet på väg upp något ovanför höften och träffar Lisbets rygg snett från sidan ut mot gatan. Palme befinner sig till vänster och blir alltså inte träffad förrän gärningsmannen tar om och skjuter igen.

4 - Se ovan.

Som sagt, detta är ingenting jag finner intressant eller värt för tråden att fördjupa sig i.
Citera
2013-08-18, 19:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

Ett sådant scenario skulle överleva de flesta av dina punkter ovan, med några eventuella undantag. Speciellt den fetstilta. Jag skriver eventuella eftersom det är så otroligt mycket som är osäkert. Vet vi tex säkert att OP själv övervägde tebjudningen? Enligt uppgift tackade LP nej men kanske gjorde hon det direkt så OP behövde aldrig säga något?
IK & MP behöver överhuvudtaget inte ha sett incidenten med den hotfulle mannen. Jag läste uppgifter om, tror det var Borgnäs, att de båda kom ut från Grand senare än paret Palme. Då kanske det redan var överspelat. Däremot har ju såklart LP noterat det hela vilket ju också vittnet som fick en avvisande blick från henne medgett. Tror inte att LP ljuger, men att hon undanhåller information. Får man inte frågorna blir det ju också ännu enklare. Varför hon undanhåller? Kan man också spekulera kring men hot är kanske inte så långsökt trots allt om man förstår, och fått klart för sig, vad anstiftarna är kapabla till.
.
Detaljer nagelfars som vem som avböjde någon trivial tebjudning och vad man kan utläsa
ur sånt? Jävligt intressant förstås.
"Otroligt mycket som är osäkert".
Jo det blir lätt det när man har fallenhet för övertolkningar och svårigheter för att ta
saker för vad dom verkligen kan vara, en inbyggd motvilja mot att köpa enkla, simpla
förklaringar. Så är det ofta bland konspirationsanhängare av alla de slag.
Det finns ingenting enkelt och okomplicerat i dessa uppskruvade världar av misstro och
tvivel, det finns bara oändliga mystifikationer och dolda sanningar och sammanhang.

Nu tar vi det här med ovan nämnde "hotfulle man".
Herr Palme var landets statsminister, omstridd, avskydd, omtyckt och beundrad. Känd för alla.
Det hände sig nog dagligen att folk som råkade träffa på honom ute kunde vilja utbyta
ett par meningar om ett och annat. Om dagspolitiken till exempel. Kritisera eller uttrycka
sin uppskattning. På bion eller utanför kan det ha varit en politisk meningsmotståndare
som tog tillfället i akt och "läxade upp" herr Palme för nåt som denne inte gillade med hans
bedrivna politik och sånt får man räkna med helt kallt när man har den position som OP hade.
Det är bara till att stå ut, kanske ge lite mothugg men snart är det över.
Den lite ogillande människan har fått säga sitt och ingenting mer med det. Vardagsmat.
Och Lisbet är van också; det tillhör spelets regler och bara foga sig i. Man lär sig hantera
sånt med tiden och ta folk på bra sätt även de mest svårflörtade på "andra politiska sidan".

Men här kan då somliga läsa ut en helt annan betydelse ur en sån kortvarig och trivial
händelse. Nämligen att det kan handla om att få till stånd ett möte några hundrameter bort
i tidiga natten vid en jävla vägkorsning intill en färgaffär.

Vad är det förresten för information LP nödvändigtvis måste dölja?

Jo, jo, det får ju inte vara enkelt och oskyldigt. Så var det ju. Får påminna mig om det.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-18 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in