2013-08-18, 15:44
Medlem
SoFarGones avatar
Tjena! Jo det är så att jag är en väldigt paranoid person. Jag undrar om luftbubblorna i injektioner samlar upp sig med tiden och tillslut blir farligt, eller tar kroppen bort dom? Hur tar kroppen bort luft ur venen?
Citera
2013-08-18, 15:56
Medlem
BenAsslicks avatar
Borde inte dom samlas i hjärtat?
Citera
2013-08-18, 16:07
Medlem
HarmonicAces avatar
Allt venöst blod hamnar i lungorna för gasutbyte.
Citera
2013-08-18, 16:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Luft i venen? Dör man inte om man injicerar luft i venerna?
I en gammal amerikansk tv deckare så var mördaren sjuksköterska och mördade patienterna genom att fylla sprutan med luft och injicera. Som jag förstod det gjorde hon det för att försvåra obduktionen eftersom det ju inte finns något gift i kroppen. Nu var ju detta på film så jag vet inte om det är så att man verkligen kan dö om man injicerar luft i venerna men filmen var trovärdig även om hon åkte fast på slutet och det bara för att man hade gillrat en fälla för henne så polisen såg när hon skulle mörda och tog henne.
Kommer inte ihåg om det var Murder she wrote eller om det var någon annan deckarserie.
Citera
2013-08-18, 16:11
Medlem
lite info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

det verkar som att det små mängder syre tas om hand i lungorna och att det är ovanligt att 'luftbubblor' gör skada.
Citera
2013-08-18, 16:22
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I en gammal amerikansk tv deckare så var mördaren sjuksköterska och mördade patienterna genom att fylla sprutan med luft och injicera. Som jag förstod det gjorde hon det för att försvåra obduktionen eftersom det ju inte finns något gift i kroppen. Nu var ju detta på film så jag vet inte om det är så att man verkligen kan dö om man injicerar luft i venerna men filmen var trovärdig även om hon åkte fast på slutet och det bara för att man hade gillrat en fälla för henne så polisen såg när hon skulle mörda och tog henne.
Kommer inte ihåg om det var Murder she wrote eller om det var någon annan deckarserie.

Att injicera nå'n ml luft venöst är ofarligt, däremot görs detta inte medvetet då det strider mot god praktik.

Jag vet ett fall där patienten istället för kontrast fick 20 ml luft i.v., enda restsymptomet var lite känselbortfall i en arm.
Citera
2013-08-18, 16:24
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Borde inte dom samlas i hjärtat?
Dom går igenom hjärtat och sen till lungorna läste jag nu. Om bubblan är för stor så kan den fastna i hjärtat. Så med andra ord så samlar dom inte ihop sig med tiden. Pust.
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Allt venöst blod hamnar i lungorna för gasutbyte.
Good.
Citat:
Tydligen så var det lite av en hollywoodgrej. Det skulle tydligen behöva injiceras 100 sprutor med endast luft på en tid kortare än 1 sekund för att det ska vara rent dödligt.
Citat:
Human case reports suggest that injecting more than 100 mL of air into the venous system at rates greater than 100 mL/s can be fatal.
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
lite info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

det verkar som att det små mängder syre tas om hand i lungorna och att det är ovanligt att 'luftbubblor' gör skada.
Tack!
Citera
2013-08-18, 16:37
Medlem
Damorkesterns avatar
Om det är farligt eller inte farligt med luftembolier (dvs luft som kommit in i vensystemet) kanske kan diskuteras, allt hänger naturligtvis på hur stor mängd som kommit in och om det är EN större luftbubbla eller flera mindre.
Men när det gäller hantering av subcutana venportar respektive centrala venkatetrar så finns det klara och entydiga riktlinjer från vårdhandboken angående hur dessa ska hanteras med tanke på att patienten kan riskera att få ett luftemboli, som i sin tur kan ge påverkan på CNS, andningen och hjärtverksamheten. Följande text är hämtad från vårdhandboken, angående subcutana venportar (kanske mer kända som Port-a-cath):
Vid inandning uppstår ett undertryck i centrala vener. Om SVP hanteras felaktigt, till exempel att kranar lämnas öppna eller vid materialfel kan luft sugas in i blodbanan och orsaka luftemboli. Risk för luftemboli finns även vid inläggning och borttagande av SVP. En luftemboli kan ge respiratorisk-, kardiovaskulär-, och CNS-påverkan. Var uppmärksam på symtom som andnöd, bröstsmärtor, illamående, snabb andning, svag hastig puls, blodtrycksfall och cyanos.

Under grundutbildningen till sjuksköterska fick jag lära mig att även en mindre mängd luft injicerad i en ven kunde ge problem, beroende på om patienten var frisk för övrigt eller inte, samt att eventuell luft som injicerats i vensystemet i första hand samlas i höger förmak och ge mindre plats åt blodet som kommer dit från venerna.
Citera
2013-08-18, 17:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Under grundutbildningen till sjuksköterska fick jag lära mig att även en mindre mängd luft injicerad i en ven kunde ge problem, beroende på om patienten var frisk för övrigt eller inte, samt att eventuell luft som injicerats i vensystemet i första hand samlas i höger förmak och ge mindre plats åt blodet som kommer dit från venerna.

Bra beskrivet. Förtydligar bara med att det finns en del patienter som har en öppning mellan höger och vänster förmak. Däri ligger den stora faran. Vad gäller vensidan tolererar kroppen i allmänhet rätt så stora mängder luft (som tidigare visat i tråden). Det är annorlunda på artärsidan. Om en luftbubbla går från höger till vänster förmak kan denna bubbla pumpas rätt upp i hjärnan och förorsaka samma skada som en blodpropp skulle göra - en stroke, med andra ord.
Citera
2013-08-18, 18:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Bra beskrivet. Förtydligar bara med att det finns en del patienter som har en öppning mellan höger och vänster förmak. Däri ligger den stora faran. Vad gäller vensidan tolererar kroppen i allmänhet rätt så stora mängder luft (som tidigare visat i tråden). Det är annorlunda på artärsidan. Om en luftbubbla går från höger till vänster förmak kan denna bubbla pumpas rätt upp i hjärnan och förorsaka samma skada som en blodpropp skulle göra - en stroke, med andra ord.

Är det denna risk som de utgår ifrån i deckaren som jag såg där mördaren injicerade luft i venen så patienterna i filmen dog?
Citera
2013-08-18, 18:09
Medlem
Kashis avatar
Hur mycket luft krävs det innan det blir farligt, och inom vilken tidsram?

Såg en patient få hundratals injektioner av sjuksyrra inom en period och inte sällan var det en liten bubbla med, men de måste vara EN stor bubbla för att de ska vara farligt?
Citera
2013-08-18, 18:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Är det denna risk som de utgår ifrån i deckaren som jag såg där mördaren injicerade luft i venen så patienterna i filmen dog?

Nej. Stora mängder luft är farligt även på vensidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in