2013-08-18, 14:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Bengt
Eventuell kollision med en orange boj enligt aftonbladets live-tv.

Det finns ju en boj/fyr mitt i faret efter udden, som utmärker ett 10,3 meters grund åt sjöfarten.
Blinkar med rött sken.

Vinden är sydlig i området, så om de kolliderade med bojen så har de sedan drivit norrut under natten vilket stämmer väl med att de hittades ungefär vid udden.
Citera
2013-08-18, 14:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns ju en boj/fyr mitt i faret efter udden, som utmärker ett 10,3 meters grund åt sjöfarten.
Blinkar med rött sken.

Vinden är sydlig i området, så om de kolliderade med bojen så har de sedan drivit norrut under natten vilket stämmer väl med att de hittades ungefär vid udden.
Ja, men det stämmer väl inte med att båten hittades upp och ner på land?
Citera
2013-08-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Blinkar med rött sken.

Ja, om inte kollisionen fått dem ur kurs och de kraschat upp på land sen. Båten låg ju tydligen upp och ned på, eller vid, strandkanten. Och om det är en så tung båt så borde den ju vara svår att slå runt för vågor enbart.
Citera
2013-08-18, 14:12
Medlem
Enligt allehanda så är båttypen en Yamaha Anytec med 350 hästkrafter. Är det inte ett antal hockeyspelare i Övik som äger en sådan båt då Peter Forsberg är delägare i företaget??

http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.6187319-flera-doda-efter-batolycka
Citera
2013-08-18, 14:15
Medlem
yandaxs avatar
Med största sannolikhet är det ju bojen som fått båten att slå runt. Bojen är ca 1,5 meter bred och 2,5 meter hög. Enligt SSR var det ett stort hål i bojen.
Citera
2013-08-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Med största sannolikhet är det ju bojen som fått båten att slå runt. Bojen är ca 1,5 meter bred och 2,5 meter hög. Enligt SSR var det ett stort hål i bojen.

Är bojen långt ut från land? Nu vet jag ju inte hur båten i fråga ser ut, men det verkar vara vanligt med en öppen modell, baserat på de bilder jag får fram på Google. Om båten slog runt redan ute vid bojen tänkte jag att passagerarna flutit ur båten när den drev in mot land. Men nu verkar ju två hittats utanför båten och två under båten.

Mycket tragiskt hur som helst. Säkerligen offer för alkohol och det dåliga omdömet som följer med på köpet...
Citera
2013-08-18, 14:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Okej, då låg nog inte båten på land utan i strandkanten.
Då blir frågan, hur kan man inte se en blinkande fyr mitt i natten?
Citera
2013-08-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om det är en Buster som nämns i länken ovan så väger en 6 m. drygt ett ton utan motor.
nu snackar du väl ändå en massa skit, en buster som är 5-6 meter lång är antingen en buster L eller buster xl, ingen av dessa väger i närheten av 1 ton utan motor. Buster L väger 388kilo utan motor, buster xl väger 557 kilo utan motor. Kan man inget ska man vara tyst. Buster xl är 5,6 meter, buster L är 5,0 meter lång.
Citera
2013-08-18, 14:39
Medlem
yandaxs avatar
Det ska ha varit dimma inatt, då syns bojljuset mycket dåligt. Bojen ligger dock långt ut från land och jag förstår inte varför man valt att gå så långt ut om man skulle till Gullvik. Det är gott om vatten på båda sidor bojen.
Citera
2013-08-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwali
Enligt allehanda så är båttypen en Yamaha Anytec med 350 hästkrafter. Är det inte ett antal hockeyspelare i Övik som äger en sådan båt då Peter Forsberg är delägare i företaget??

http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.6187319-flera-doda-efter-batolycka

350 hk på en sådan relativt liten båt är att be om trubbel.

Visserligen hänger det på föraren men denna gång verkade det varit lite för mycket puff i motorerna.
Jag vet visserligen inte om alkohol var inblandat men det är den vanligaste bakomliggande orsaken till olyckor på sjön

R.I.P
Citera
2013-08-18, 14:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Okej, då låg nog inte båten på land utan i strandkanten.
Då blir frågan, hur kan man inte se en blinkande fyr mitt i natten?

Det är nog ganska uppenbart vad som har gjort att de missade den. Stavas Alkohol.

Väderförhållanden vid olyckan: Mulet men inte regn, svag sydlig vind på 2-3 m/s.
Citera
2013-08-18, 14:42
Medlem
Ett namn som nämnts är Magnus B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här