2013-08-17, 20:57
Medlem
Vi hyrde ut vårt hus ett par veckor i somras.
En hyresgäst har brutit mot kontraktet genom att ha haft 20-25 personer boendes i huset. Och att de fört ett jävla liv långt in på nätterna.

I kontraktet står bl.a. detta:
Hänsyn och respekt skall visas mot grannar och boende i närliggande stugor, ingen hög musik eller oväsen utomhus efter kl 23.00.
Hyresgästen får inte använda stugan/lägenheten till något annat än vad som avtalades vid bokningen (vanligtvis fritidsändamål) och inte låta fler personer övernatta i stugan/lägenheten eller på tomten.

Vet att det inte är ett direkt proffsigt kontrakt men det är ändå väldigt tydligt att de brutit mot dessa punkter (och de har även erkänt).
I kontraktet står ingenting om straffavgifter för att man brutit mot kontraktet (förutom om skador på huset eller dess inventarier).
Kan jag kräva någon ersättning? Och i sådant fall, vad kan anses vara skäligt?
Citera
2013-08-17, 21:02
Medlem
ownrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pljpip
Vi hyrde ut vårt hus ett par veckor i somras.
En hyresgäst har brutit mot kontraktet genom att ha haft 20-25 personer boendes i huset. Och att de fört ett jävla liv långt in på nätterna.

I kontraktet står bl.a. detta:
Hänsyn och respekt skall visas mot grannar och boende i närliggande stugor, ingen hög musik eller oväsen utomhus efter kl 23.00.
Hyresgästen får inte använda stugan/lägenheten till något annat än vad som avtalades vid bokningen (vanligtvis fritidsändamål) och inte låta fler personer övernatta i stugan/lägenheten eller på tomten.

Vet att det inte är ett direkt proffsigt kontrakt men det är ändå väldigt tydligt att de brutit mot dessa punkter (och de har även erkänt).
I kontraktet står ingenting om straffavgifter för att man brutit mot kontraktet (förutom om skador på huset eller dess inventarier).
Kan jag kräva någon ersättning? Och i sådant fall, vad kan anses vara skäligt?

Om vistelsen och bokningen var avsedd för 5 personer för Xkr så borde du kunna kräva att dem betalar samma summa för de övriga som var där:P
Citera
2013-08-17, 21:07
Medlem
Du kan bara kräva ersättning för faktiska skador, utlägg du haft för att åtgärda skadorna och eventuellt utebliven hyra för att du tvingats reparera under tid när du skulle kunna hyrt ut.

Någon form av "sveda och värk" eller liknande kan du glömma.
Citera
2013-08-17, 21:09
Medlem
Vilken ekonomisk skada har TS lidit?
Det är ungefär det man får ersättning för. Ingenstans i kontraktet står det om vilka summor som ska betalas.
Känns som om du har svårt att vinna något på detta.
Visst, de har brutit mot kontraktet, men ska du stämma dem o ta det till tinget?
Orkar du med det?
Citera
2013-08-17, 21:26
Medlem
kinesarsles avatar
Det enda jag kan se som du egentligen kunde ha gjort är att häva avtalet, men det är ju lite lönlöst nu.

Som redan nämnts här är det ersättning för faktiska kostnader som ersätts. Det är egentligen bara inom upphovsrätt man gör undantag för detta. Sveda och värk kan du också glömma. Sådant får man vid exempelvis misshandel.
Citera
2013-08-17, 21:47
Medlem
ChristerGardells avatar
En faktisk skada skulle ju absolut kunna vara att du inte fått betalt för de extra 15-20 gästerna som tillkommit. Men även där lär det röra sig om så pass små belopp att det knappast lär vara värt att ta upp.
Citera
2013-08-17, 21:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
En faktisk skada skulle ju absolut kunna vara att du inte fått betalt för de extra 15-20 gästerna som tillkommit.
Nja.
Citera
2013-08-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
En faktisk skada skulle ju absolut kunna vara att du inte fått betalt för de extra 15-20 gästerna som tillkommit. Men även där lär det röra sig om så pass små belopp att det knappast lär vara värt att ta upp.

Borde inte det i sådant fall innebära att man kan ta ut en avgift för de extra gästerna?
Huset hyrdes ut för 600:-/natt för 8 personer (alltså 75:-/natt/person). Ytterligare 10 personer borde kunna innebära 750:- extra per natt för dessa personer?
Citera
2013-08-17, 22:10
Medlem
Citat:
Borde inte det i sådant fall innebära att man kan ta ut en avgift för de extra gästerna?
Huset hyrdes ut för 600:-/natt för 8 personer (alltså 75:-/natt/person). Ytterligare 10 personer borde kunna innebära 750:- extra per natt för dessa personer?
Du är uppenbarligen inte ute efter rättvis ersättning, utan att utnyttja situationen för att tjäna så mycket som möjligt.

Plötsligt hoppas jag att du inte får ut ett enda öre.
Citera
2013-08-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Du är uppenbarligen inte ute efter rättvis ersättning, utan att utnyttja situationen för att tjäna så mycket som möjligt.

Plötsligt hoppas jag att du inte får ut ett enda öre.

Varför är det inte rättvist att man betalar lika mycket för alla gäster?
Citera
2013-08-17, 22:23
Medlem
Citat:
Varför är det inte rättvist att man betalar lika mycket för alla gäster?
Därför att jag garanterar att du skulle tagit 600 spänn per natt även om det varit en, två, tre eller fyra personer som bodde där.

Som sagt. Jag hoppas du inte får ut ett öre.
Citera
2013-08-17, 22:25
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Det vore absolut skäligt. Men kom ihåg att det är du som måste göra sannolikt (genom grannar som intygar osv) att de nu haft tio personer som övernattat. Inte för att jag ens då tror att det skulle vara värt att gå upp i domstol med de småsummor det rör sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in