Citat:
smidigast|44818332]Är det andra vetenskapliga upptäckter du avfärdar som oriktiga bara för att du inte förstår dem? Sen har du inte sålt din tro men däremot din hjärna och förmåga att tänka själv.
Vem har sagt att jag inte förstår evolution? Menar du att du förstår det? Jag förstår vad evolutionen går ut på. För att sammanfatta det hela väldigt kort: Det hela började med en encellig organism som med tiden succesivt ändrar form och utseende. Ändringen sker sakta och innebär små förändringar generation till generation. De arter som är mest anpassade klarar av att fortplanta sig och föra vidare sina arvmassa. De arter som har svårt att anpassa sig rycks bort. Förr sa man de starkaste överlever och idag har de ändrat denna lilla detalj till välanpassade arter. Av denna korta beskrivning, har du några invändningar? Det är inte så svårt att förstå evolution och om du så vill så kan jag beskriva processen på DNA och cell-nivå och allt vad mutationer handlar om. Men jag tror att I made my Point.
Citat:
Vad du hittills skrivit i olika trådar så visar du att du inte satt dig in i evolutionen utan redan på förhand bestämt dig för att den är falsk. Sen upprepar du olika kreationistargument hela tiden.
Se ovan.
Citat:
Jag har nog inte samma auktoritetsdyrkan som du har. Jag har inga problem att ifrågasätta en läkares diagnos om den framstår som felaktig eller kan jag söka upp en annan läkare. Men vad har egentligen läkares dagliga jobb med patienter att göra med huruvida vetenskapens slutsatser inom evolution stämmer.
Som jag sa du förstod inte innebörden av det som jag betonade. Om jag ska vara mer pedagogisk då kanske du förstår; Du har egentligen lunginflammation men din läkare säger att du är kraftig förskyld, måste du då inte tro på läkaren? Det handlar om tro. Det är en annan människa som säger nåt till dig och du tar ställning till det. Precis som profeterna sa nåt till folken och de fick ta ställning till det. Antingen tro eller inte tro. Du kan välja att inte tro på din läkare men också välja att tro på denne. Du kan inte ens vara övertygad om läkaren har rätt utan du måste tro på att han har rätt.
Citat:
Ja, jag får förlita mig på att de kan sitt yrke och är professionella. Varför söker du upp läkare istället för att förlita dig på gud?
Jag ser tydligt att du inte förstod budskapet jag ville sända. Även är skulle pedagogik vara på sin plats märker jag.
Forskarna skriver i skolböcker och vetenskapartiklar att de har hittat fossiler som stärker/bekräftar evolutionsteorin; eleverna och läsarna måste ta ställning till det. Varken eleverna eller läsarna kan undersöka saken närmare. Antingen tror de på det och tar det som sanning eller avvisar det. Att vara professionell och kunna sitt yrke är ingen garantin på att fusk och lögn inte förekommer.
Slutsats: Forskarna (människor) säger något; läsarna tar ställning till det.
Profeterna sa något; människorna tog ställning till det.
Citat:
Jag måste väl inte alls tro på en vän som öppnar sig för mig om det är en massa snömos och uppenbara konstigheter som kommer ur dem. Då är det väl min förbannade skyldighet att ta reda på varför de säger såna saker. Annars vore jag ingen bra vän.
Ja men det spelar ingen roll
Om du anser att det som kommer ur dina kompis mun är trams så väljer du att inte tro på det men du kan fortfarande inte veta om din kompis pratar trams utan du har tagit ställning och bestämmer dig för antingen tro eller inte tro på denne.
Citat:
Sen det övriga du kommer med är så tramsigt att jag väljer att inte kommentera det. Vi har haft den diskussionen tidigare.
Jag tror att jag ska gå och gyma snart men jag är inte säker, jo jag har planerat och förberett mig men jag kan fortfarande inte vara säker på att jag ska gyma även fast jag vill, har planerat och förberett mig. Men efter att jag har gymat då VET jag att jag har det då är det inte tro längre.