2013-08-17, 10:41
Medlem
Disasterbators avatar
AJ får ett bryt och bestämmer sig för ge igen för alla upplevda oförätter som kvinnor utsatt honom för. Han börjar känslolöst veva med händer och fötter, eller kniv, tills BO ligger livlös på golvet. Han har ingen avsikt med detta annat än att tysta och ge igen. Om BO i det läget lever, vad händer då?

Om möjligheten finns att tillkalla hjälp, men AJ aktivt väljer att inte göra det eftersom han inte vill åka dit för misshandel igen, övergår handlingen i det läget från dråp till mord? På sätt och vis blir ju avsikten i det läget att BO ska dö.
Citera
2013-08-17, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Ca. 7 lit tror jag

Det beror lite på storleken på människan. En kvinna i I*das storlek har ungefär 4-5 liter blod.
Citera
2013-08-17, 10:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Ca. 7 lit tror jag
Det är fullkomligt onödigt att diskutera hur mycket blod en människa har och hur stor förlust hon kan överleva när vi inte vet hur mycket blod det fanns i lägenheten.
Citera
2013-08-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Nu sitter hela murder klubben i Uddevallas häkte röker dom cigarett finns det inget som hindrar att dom ses på taket en gång per dygn.

Alla rökare har rätt att röka en gång per dag, men är du anhållen får du röka 3 gånger per dygn.

Ett villkor att du hade med dig cigg när du kom. Sjuk regel eller vad?

Beredd att kalla det där för bs. Var har du hört det?
Citera
2013-08-17, 10:47
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Om du minns den första häktningsframställan som även innehöll medverkan till människorov (som inte gillades av TR) så hade DB ett extra kryss vad avser påföljd, minst två år, i övrigt var det lika. ÅK ansåg tydligen att DB varit mer aktiv och att FH kanske "bara" agerat chaufför.

Skyddande av brottsling kan också var dumpning.

Ja, jag minns, och det betyder att ÅK:s rubricering "medverkan" beträffande DB troligtvis står kvar?
DB kanske visste att I*a levde, men inte FH?

Lite osäker där om dumpning, det borde väl vara brott mot griftefrid eftersom man då hanterar en kropp.
Citera
2013-08-17, 10:51
Medlem
Kanske inte så lämplig länk man delat på DB:s Facebook idag.
http://www.youtube.com/watch?v=bHdhEqlt6Q0
Citera
2013-08-17, 10:56
Medlem
Citat:
Om du minns den första häktningsframställan som även innehöll medverkan till människorov (som inte gillades av TR) så hade DB ett extra kryss vad avser påföljd, minst två år, i övrigt var det lika. ÅK ansåg tydligen att DB varit mer aktiv och att FH kanske "bara" agerat chaufför.

Skyddande av brottsling kan också var dumpning.

Snarare brott mot griftefriden, va?
Citera
2013-08-17, 10:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Nej!

Drar du inte en för snabb slutsats med tanke på hur lite vi vet?
Citera
2013-08-17, 11:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, jag minns, och det betyder att ÅK:s rubricering "medverkan" beträffande DB troligtvis står kvar?
DB kanske visste att I*a levde, men inte FH?

Lite osäker där om dumpning, det borde väl vara brott mot griftefrid eftersom man då hanterar en kropp.
" DB kanske visste att I*a levde, men inte FH? "
Jag antar att det var en fristående fråga. Annars undrar jag hur åklagaren visste att Ida skulle levt vid den tidpunkten i brottsutredningen. Och hur hen skulle kunna veta vad FH visste eller inte?
Jag försöker inte vara näsvis på något sätt utan bara undrade
Citera
2013-08-17, 11:07
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Bidragande dödsorsak.

Att förblöda till döds tar en viss tid. När man förlorat ca 2 liter (40%) anses det att det är fara för livet om man inte omedelbart kommer under läkarvård. Men det är en fara i sig att flytta en döende person, det krävs att man först stoppar blodflöde och tar ner blödningschocken, s.k. stabilisering.

Att flyta Ida har uppenbart gjorts med "uppsåt" som är ett s.k. rekvisit som krävs för att kunna döma för mord/dråp. Det är möjligt att ÅK kan åtala för mord/dråp ändå, jag vet inte vilken bakomliggande dödsorsak som gäller, t.ex. att kniv använts. Den hypotes jag satte upp var misshandel och enbart en misshandel som leder till döden skulle kunna rubriceras som oaktsamhet (vållande till annans död). Dessutom kan åtalet mot DB och FH bli medhjälp till mord/dråp och inte brott mot griftefrid och skyddande av brottsling.

Håller med! Det ska bli spännande att se eventuella förändringar i rubriceringen varefter utredningen fortskrider.

Åklagaren har ju ett ganska stort utrymme ända fram till att åtalet väcks att utforma det efter eget huvud.

I fallet AJ kan han yrka på ansvar för "mord", specifikt och uteslutande.

Eller inte specificera exakt det dödliga våldet: "Mord, dråp eller vållande till annans död".

Eller ställa upp alternativ och yrka på ansvar för i första hand "mord, dråp, vållande till annans död", och i andra hand för "brott mot griftefriden".

Dessutom kan domstolen, såsom i Chenfallet, fria vad gäller ansvar för det dödliga våldet, men fälla när det gäller brott mot griftefriden, vilken inte fanns med i stämningsansökan.

När det gäller de övriga två kan, som sagt, vad fan som helst hända i brottsrubriceringen: medhjälp ("främjat" gärningen "med råd och dåd"), skyddande och brott mot griftefriden. Påföljdsmässigt så rör det sig om betydande skillnader: från max två år till max livstid.
Citera
2013-08-17, 11:08
Medlem
Ja spekulera är bra och leder oftast framåt men jag har svårt att tänka mig att ens någon av dessa tre gynnare kan dumpa en ännu levande I*a som sopor, det var en fd vän/bekant och finns det liv finns det hopp så högst troligt var hon död vid bortförandet av kropp,så tror jag men det är ju jag det.

Obduktionen kan förhoppningsvis ge svar på detta.
Citera
2013-08-17, 11:09
Medlem
Citat:
Jag ingen jägare men jag tror att rådjur har ca 3 liter blod. En människa har omkring 5 liter.
Mängden blod enligt polis tyder på snabb förblödning. Har en taskig magkänsla om AJ börjar prata. Va förbannad efter telefonsamtalet med PT. Nu ska jag pussa på barnet som jag sa till PT. IF i vägen såklart. Handgemäng knuffar. IF får tag på kökskniv står mellan AJ och barn. Brottning om kniv och allt går åt helvete. Beroende på kroppens skador, grovt vållande till annans död. Max sex år. Brott mot griftefriden Max två år. Vet ej om det kan bli påslag på grund att barnet lämnats ensamt så länge. Har BO flertal svåra skador kanske dråp. Annars är han väl ute om cirka fem år. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in