2013-08-16, 08:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nu börjar det bli out of topic,men det stämmer faktiskt inte riktigt. Socialdemokratiska regeringar har samarbetat med centern på 80-talet, och visst pratade Löfven i allmäna ordalag om att han kunde tänka sig att samverka med folkpartiet, eller har jag drömt?

Nå hursomhelst verkar samarbetsvilja inte vara något som premiieras bland väljarna i gemen, vilket jag tycker är märkligt.

Oj kommer du ihåg det? Du är kanske redan är i allians med Bergakungen

Sd kommer att bli vågmästare så vida inte både Kd och C gör katastrofval, vilket jag i och för sig välkomnar. Men S gör klokt i att hålla alla dörrar på glänt för alla möjliga varianter annars får vi ingen regering efter valet
2013-08-17, 06:33
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/United Minds augustimätning är gjord mellan 22/7 - 15/8 där 1028 personer deltog och fick svara på frågan "Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?"

S 33,2% (+1,2)
V 6,1% (-1,1)
MP 9,1% (+0,2)

SD 11,3% (+0,6)

M 24,5% (-1,3)
FP 4,6% (-1,7)
C 4,9% (+1,2)
KD 4,5% (+0,7)

Övrig partier 1,9% (+0,2)

S+V+Mp 48,4% (+0,1)

M+FP+C+KD 38,5% (-1,1)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17310161.ab
2013-08-17, 06:42
Medlem
fernebos avatar
Katastroffsiffra för Fp!

Annars börjar det väl bli rätt tydligt att det mest är missnöjda moderater som har gått över till SD på senare tid. 11,3% är väl det högsta de haft i UM, samtidigt som Moderaterna sakta men säkert bara tappar. Om Moderaterna inte rycker upp sig och blir lite mer gammalhöger och tar tag i invandringsfrågan, brott och straff och försvaret så kan det gå riktigt illa i valet nästa år. För att inte tala om hur det kan gå på lite längre sikt nu när Moderaterna har blivit de nya sossarna och lämnat fritt spelrum för SD högerut. Jag tror att det är många moderater som inte känner igen sitt parti längre.

Samtidigt så är det ju uppenbart att sossarna inte kommer att få det där lyftet de hoppades på med Löfven. Folk blir bara mer och mer missnöjda med regeringen, men sossarna ligger ändå bara på samma nivå som i katastrofvalet 2010. Det är ett rätt dåligt betyg för Löfven.
Senast redigerad av fernebo 2013-08-17 kl. 06:49.
2013-08-17, 06:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Katastroffsiffra för Fp!

Annars börjar det väl bli rätt tydligt att det mest är missnöjda moderater som har gått över till SD på senare tid. 11,3% är väl det högsta de haft i UM, samtidigt som Moderaterna sakta men säkert bara tappar. Om Moderaterna inte rycker upp sig och blir lite mer gammalhöger och tar tag i invandringsfrågan, brott och straff och försvaret så kan det gå riktigt illa i valet nästa år.

Ja det måste vara ett tag sedan FP hade så pass låga siffror i en mätning tror faktiskt inte jag har sett dem under 5% tidigare, har i och för sig inte någon större koll på det men de fick ovanligt lågt stöd.

Fortsätter trenden så lär M hamna på ca 20% vid valet, det vore en aning komiskt om SD skulle bli snudd på lika stora som M även om det knappast lär inträffa såvida inte M sjunker som en sten det närmaste året.

Någon som inte tror att alliansen kommer vräka på med mängder med valfläsk nu i höstens budget samt inför nästa val för att om möjligt rädda sig kvar vid makten?
2013-08-17, 06:58
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/United Minds augustimätning är gjord mellan 22/7 - 15/8 där 1028 personer deltog och fick svara på frågan "Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?"

S 33,2% (+1,2)
V 6,1% (-1,1)
MP 9,1% (+0,2)

SD 11,3% (+0,6)

M 24,5% (-1,3)
FP 4,6% (-1,7)
C 4,9% (+1,2)
KD 4,5% (+0,7)

Övrig partier 1,9% (+0,2)

S+V+Mp 48,4% (+0,1)

M+FP+C+KD 38,5% (-1,1)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17310161.ab

Skrämmande siffror.
Imam Reinfeldts Allahians har fortfarande runt 40% av "Det Sovande Folkets" stöd; förändringarna är mest kannibalisering inom blocken.

En liten skattesänkning och en äcklig thailandsresa går före ens egets folks fortlevnad för den sovande svensken. Det var ingen slump hur Sverige respektive Somalia utvecklades under 1900-talet, detta verkar helt ha glömts bort på vägen, men Tage Erlander och Wilhelm Moberg visste. Imamen håller på att omvandla Sverige till ett tredjevärldsland - Imamens regeringsår kommer att visa sig vara fatala för Sverige.

Svenskarna verkar ha tappat sin överlevnadsinstinkt.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-08-17 kl. 07:00.
2013-08-17, 06:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Fortsätter trenden så lär M hamna på ca 20% vid valet, det vore en aning komiskt om SD skulle bli snudd på lika stora som M även om det knappast lär inträffa såvida inte M sjunker som en sten det närmaste året.

Någon som inte tror att alliansen kommer vräka på med mängder med valfläsk nu i höstens budget samt inför nästa val för att om möjligt rädda sig kvar vid makten?

På sikt så tror jag att SD kan komma utmana M om rollen som största högerparti (om man nu kan kalla M det längre). Det är iofs inte helt omöjligt att SD kan ta sig rätt nära M redan i nästa val. Om M gör ett riktigt dåligt val är 20% ingen omöjlighet, samtidigt som SD mycket väl kan nå 15%. Det beror lite grann på hur M spelar korten. Som jag skrev så måste M ta tag i de frågor som gör att deras väljare går över till SD. Valfläsk tror jag inte spelar så stor roll längre. Det enda som kan rädda kvar alliansen vid makten är om de rödgröna börjar lägga en massa riktigt dåliga förslag som skrämmer folk. Nåt som iofs är fullt möjligt. Hotet om att vänsterpartiet kan komma ingå i en regering kan nog också få en del sossar att rösta blått.

Vi vet ju att Löfven helst av allt vill slippa vänsterpartiet i en regering, men om det här skulle bli valresultat så skulle han få väldigt svårt att sy ihop en fungerande regering. Jag misstänker att han hoppas på s+mp+fp, men det skulle ju inte räcka..
2013-08-17, 07:02
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
På sikt så tror jag att SD kan komma utmana M om rollen som största högerparti (om man nu kan kalla M det längre). Det är iofs inte helt omöjligt att SD kan ta sig rätt nära M redan i nästa val. Om M gör ett riktigt dåligt val är 20% ingen omöjlighet, samtidigt som SD mycket väl kan nå 15%. Det beror lite grann på hur M spelar korten. Som jag skrev så måste M ta tag i de frågor som gör att deras väljare går över till SD. Valfläsk tror jag inte spelar så stor roll längre. Det enda som kan rädda kvar alliansen vid makten är om de rödgröna börjar lägga en massa riktigt dåliga förslag som skrämmer folk. Nåt som iofs är fullt möjligt. Hotet om att vänsterpartiet kan komma ingå i en regering kan nog också få en del sossar att rösta blått.

Vi vet ju att Löfven helst av allt vill slippa vänsterpartiet i en regering, men om det här skulle bli valresultat så skulle han få väldigt svårt att sy ihop en fungerande regering. Jag misstänker att han hoppas på s+mp+fp, men det skulle ju inte räcka..

SD går om M strax före valet 2018.

Men då heter M-ledaren Abdi Waberi. Imam Reinfeldts islamistiska enklavisering av Sverige har börjat ta effekt på allvar. Sveriges befolkning växer starkast där Abdi plockar röster.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-08-17 kl. 07:21.
2013-08-17, 07:09
Medlem
fernebos avatar
Kan bli så om Reinfeldt får som han vill. Dock så borde det ju finnas andra personer i partiet med nån form av självbevarelsedrift som borde ha tagit över vid det laget.
2013-08-17, 07:16
Moderator
v50s avatar
Citat:

Så länge Reinfeldt och hans gäng styr kommer inget hända gällande invandringsfrågan den saken är då klar och vad gäller försvar och liknande så tvivlar jag på att så mycket kommer ske förrän om x antal år och definitivt inte före valet, möjligen ger man något vagt löfte men mer än så blir det inte.

S kommer gå till var som ensamt parti den här gången tror jag och inte som koalition med MP eller V men det lär vi se närmare valet. Löfven har i alla fall sagt att han inte tänker stänga någon dörr när det gäller vilket parti han kan tänkas samarbeta med om S ska bilda regering till Reinfeldts stora förtret.
2013-08-17, 07:27
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Katastroffsiffra för Fp!

Annars börjar det väl bli rätt tydligt att det mest är missnöjda moderater som har gått över till SD på senare tid. 11,3% är väl det högsta de haft i UM, samtidigt som Moderaterna sakta men säkert bara tappar. Om Moderaterna inte rycker upp sig och blir lite mer gammalhöger och tar tag i invandringsfrågan, brott och straff och försvaret så kan det gå riktigt illa i valet nästa år.
Problemet är ju att Reinfeldt tycker genuint tvärtom mot vad som bör göras i de frågorna. De har ju någon arbetsgrupp som tydligen ska presentera vad de kommit fram till i vår, där kan vi nog vänta en del valfläsk som kommer lura många tveksamma m-väljare tillbaka till M. Annars verkar Reinfeldt ha stor potential att ta ner M till 20%.
2013-08-17, 07:38
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Problemet är ju att Reinfeldt tycker genuint tvärtom mot vad som bör göras i de frågorna. De har ju någon arbetsgrupp som tydligen ska presentera vad de kommit fram till i vår, där kan vi nog vänta en del valfläsk som kommer lura många tveksamma m-väljare tillbaka till M. Annars verkar Reinfeldt ha stor potential att ta ner M till 20%.

Det ska bli intressant att se vad för valfläsk de presenterar men nya skattesänkningar i form av jobbskatteavdrag är knappast någon kioskvältare och möjligen sänkt skatt med 50 kr i månaden till pensionärerna. Sedan kanske alliansen under gråt och tandagnissel kommer höja ersättningen i a-kassan pga att den legat still i så många år och rekordmånga är arbetslösa men det lär sitta långt inne.
2013-08-17, 07:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Katastroffsiffra för Fp!

Annars börjar det väl bli rätt tydligt att det mest är missnöjda moderater som har gått över till SD på senare tid. 11,3% är väl det högsta de haft i UM, samtidigt som Moderaterna sakta men säkert bara tappar. Om Moderaterna inte rycker upp sig och blir lite mer gammalhöger och tar tag i invandringsfrågan, brott och straff och försvaret så kan det gå riktigt illa i valet nästa år. För att inte tala om hur det kan gå på lite längre sikt nu när Moderaterna har blivit de nya sossarna och lämnat fritt spelrum för SD högerut. Jag tror att det är många moderater som inte känner igen sitt parti längre.

Samtidigt så är det ju uppenbart att sossarna inte kommer att få det där lyftet de hoppades på med Löfven. Folk blir bara mer och mer missnöjda med regeringen, men sossarna ligger ändå bara på samma nivå som i katastrofvalet 2010. Det är ett rätt dåligt betyg för Löfven.

Fp hamnar nu faktiskt i riskzonen för att åka ur riksdagen tillsammans med KD och C. Det kan bli en spännande valnatt, även om alla tre mittenpartierna i denna mätning ligger på "rätt" sida 4% spärren. Egentligen förvånad att folkpartiet inte rasat tidigare, då allt de varit ansvariga förr faljerat.

Märkligt att det går så trögt för S måste jag säga. Noterar att med ett valutslag som detta skulle faktiskt Reinfeldt kunna sitta kvar med fortsatt passivt stöd från SD.
Senast redigerad av Clodius 2013-08-17 kl. 07:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in