Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jag tror det är viktigt att SD lyfter fram & förtydligar EU-kritiken under månaderna fram till valet. Då kan man plocka en hel del röster som i förra EU-valet röstade på PP. Jag tror att allt fler börjar tröttna på hela EU-projektet. Det som har växt fram & fortsätter rullas ut har inte längre något att göra med det EU vi folkomröstade om.
Som det enda EU-kritiska partiet i riksdagen tror jag att SD återigen minst tripplar väljarstödet i EU-valet och landar på över 10 procelyter. Som du säger så finns det röster att plocka från PP då dessa sannolikt spelat ut sin roll i politiken men även från EU-kritiska 7-klövare.
Vänsterpartiet backade senast från 12.7% till 5.6%. Var det mellan de två senaste valen som V ändrade hållning från EU-negativa till EU-positiva? Här finns det definitivt fler röster att hämta. Samma sak gäller från Junilistans 3.6%. Trodde faktiskt JL hade gått i graven då jag inte hört talas om dom på flera år men efter en snabb googling verkar partiet fortfarande existera, iaf på pappret.
När tror ni att det börjar dyka upp "hur skulle du rösta om det var EU-parlamentsval idag?".