2013-08-16, 13:38
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror det är viktigt att SD lyfter fram & förtydligar EU-kritiken under månaderna fram till valet. Då kan man plocka en hel del röster som i förra EU-valet röstade på PP. Jag tror att allt fler börjar tröttna på hela EU-projektet. Det som har växt fram & fortsätter rullas ut har inte längre något att göra med det EU vi folkomröstade om.

Som det enda EU-kritiska partiet i riksdagen tror jag att SD återigen minst tripplar väljarstödet i EU-valet och landar på över 10 procelyter. Som du säger så finns det röster att plocka från PP då dessa sannolikt spelat ut sin roll i politiken men även från EU-kritiska 7-klövare.

Vänsterpartiet backade senast från 12.7% till 5.6%. Var det mellan de två senaste valen som V ändrade hållning från EU-negativa till EU-positiva? Här finns det definitivt fler röster att hämta. Samma sak gäller från Junilistans 3.6%. Trodde faktiskt JL hade gått i graven då jag inte hört talas om dom på flera år men efter en snabb googling verkar partiet fortfarande existera, iaf på pappret.

När tror ni att det börjar dyka upp "hur skulle du rösta om det var EU-parlamentsval idag?".
Senast redigerad av Lilla-Penis 2013-08-16 kl. 13:42.
2013-08-16, 19:13
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Som det enda EU-kritiska partiet i riksdagen tror jag att SD återigen minst tripplar väljarstödet i EU-valet och landar på över 10 procelyter. Som du säger så finns det röster att plocka från PP då dessa sannolikt spelat ut sin roll i politiken men även från EU-kritiska 7-klövare.

Vänsterpartiet backade senast från 12.7% till 5.6%. Var det mellan de två senaste valen som V ändrade hållning från EU-negativa till EU-positiva? [...]

Vänsterpartiet är faktiskt fortsatt EU-kritiska. Från deras valdokument (PDF daterad 2013-06-16, publicerad på denna sida) inför valrörelserna:
Citat:
Vi vill omförhandla det svenska EU-medlemskapets villkor. Vi vill skriva in Sveriges undantag från Euron och EMU i EU-fördraget. Vi vill ha ett bindande socialt protokoll. Vi vill sätta hänsyn till miljön före företagens rätt att sälja sina varor och införa en rätt för Sverige att gå före på miljöområdet. Vi vill undantas från EU:s jordbrukspolitik och ha lägre medlemsavgift till EU. Sverige ska inte bli ett län i en framväxande EU-stat. Vårt långsiktiga mål är att Sverige lämnar EU.
2013-08-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014

(Är det nån mer än jag som har problem med att göra inlägg här på Flashback. När man vill redigera ett inlägg så kommer den första versionen man skrivit upp, även om man gjort flera ändringar sedan dess.)

Det brukar hjälpa att uppdatera sidan.
2013-08-17, 02:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis

Vänsterpartiet backade senast från 12.7% till 5.6%. Var det mellan de två senaste valen som V ändrade hållning från EU-negativa till EU-positiva? Här finns det definitivt fler röster att hämta. Samma sak gäller från Junilistans 3.6%. Trodde faktiskt JL hade gått i graven då jag inte hört talas om dom på flera år men efter en snabb googling verkar partiet fortfarande existera, iaf på pappret.

När tror ni att det börjar dyka upp "hur skulle du rösta om det var EU-parlamentsval idag?".

Det skulle inte vara en chock om det dröjde ovanligt länge och fick en ofördelaktig publicering. Risken är stor för tankebrottslighet och det räcker med en snabb glimt på Twitter för att avgöra att Sveriges press är intimt bekanta med detta prekära problem.
2013-08-17, 06:21
Medlem
UNITED MINDS kom idag:

M+FP+C+KD 38,5 % (-1,1)
S+V+MP 48,4 % (+0,1)

M 24,5 % (-1,3)
FP 4,6 % (-1,7)
C 4,9 % (+1,2)
KD 4,5 % (+0,7)

MP 9,1 % (+0,2)
S 33,2 % (+1,2)
V 6,1 % (-1,1)

SD 11,3 % (+0,6)
Övriga 1,9 % (+0,2

SD tredje största parti.
2013-08-17, 06:21
Moderator
v50s avatar
SD får 11,3% i Aftonbladet/United Minds senaste mätning en ökning med 0,6% från förra mätningen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17310161.ab
2013-08-17, 07:08
Medlem
SD 11,3% ÄR NYTT REKORD.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/14%20Main%20frame%20United%20Minds.html
Senast redigerad av amalrik 2013-08-17 kl. 07:12.
2013-08-17, 07:18
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD 11,3% ÄR NYTT REKORD.

Det måste kännas frustrerande för aftonbladet och expressen som kört så många scoop om järnrörsskandalen m.m. att SD sakta men säkert verkar öka ändå
2013-08-17, 07:22
Medlem
Moderaterna fortsätter "rasa" ytterligare till 24,5 %.
Återigen är stödet nu det lägsta sedan valet 2010.
2013-08-17, 07:27
Medlem
Aftonbladet/United minds senaste undersökning (Unvis.it/)

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article17310161.ab
2013-08-17, 07:31
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Tänk om SD kunde bli bättre på att utnyttja sin bäste valarbetare Imam Reinfeldt. Kunde dom göra detta blir dom lika stora som M innan valet 2018.
2013-08-17, 07:35
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Tänk om SD kunde bli bättre på att utnyttja sin bäste valarbetare Imam Reinfeldt. Kunde dom göra detta blir dom lika stora som M innan valet 2018.

Ja de borde satsa mer på att visa vart alliansens politik leder dock är de väl rädd för att stämplas som än mer rasistiska än vad media redan utmålar dem som om de går på för hårt om invandringen. Sedan röstar i och för sig SD med alliansen i de flesta frågorna så det kan vara svårt att kritisera många saker som alliansen står bakom då SD gett sitt stöd till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in