2013-08-16, 17:17
Medlem
God fredag.

Jag har en cykel låst i cykelstället utanför där jag bor. Nu håller min hyresvärd/kommunen/en annan hyresvärd (vet inte riktigt) på att rusta upp området. I denna upprustning ingick tydligen att ta bort alla cykelställ.

Problemet är dock att min cykel står i stället, och låst i det. När jag kommer hem idag ligger cykeln, fortfarande låst i stället, men sönderkvaddad i en hög bland alla andra cykelställ.

Ingen information om detta har givits oss, och nu är cykeln ganska rejält kvaddad.

Hur ser juridiken ut i det läget?
Citera
2013-08-16, 17:21
Medlem
TrueCs avatar
Börja med att kontakta din hyresvärd?
Citera
2013-08-16, 17:24
Medlem
liiths avatar
Tror du har missat information om cykel stället.
Citera
2013-08-16, 17:50
Medlem
Bongomans avatar
Frågan har avhandlas här för ungefär två månader sedan. Sök efter något relevant ord, det finns.
Citera
2013-08-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liith
Tror du har missat information om cykel stället.

Nej ingen information har givits, inte via post, inte i trapphuset och inte via tele.
Citera
2013-08-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Frågan har avhandlas här för ungefär två månader sedan. Sök efter något relevant ord, det finns.

Har inte hittat. Svara på frågan eller så låter du bli och tramsa
Citera
2013-08-16, 19:52
Medlem
Jag garanterar att ansvariga har lämnat ut all information i god tid. Fråga grannar (särskilt de som plockat bort sina hojar).

Du kanske bor i andra hand, eller har hyrt ut din lägenhet i andra hand eller på annat sätt inte fått del av informationen.

Oavsett, så kan du betrakta dig själv som rökt.
Citera
2013-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Jag garanterar att ansvariga har lämnat ut all information i god tid. Fråga grannar (särskilt de som plockat bort sina hojar).

Du kanske bor i andra hand, eller har hyrt ut din lägenhet i andra hand eller på annat sätt inte fått del av informationen.

Ingen information har lämnats, om ni har svårt att tro det - låt oss se det teoretiskt, alltså: hur ser juridiken ut ifall ingen information har lämnats och byggarbetare har förstört egendom?
Citera
2013-08-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkebuserad
Ingen information har lämnats, om ni har svårt att tro det - låt oss se det teoretiskt, alltså: hur ser juridiken ut ifall ingen information har lämnats och byggarbetare har förstört egendom?
Om bara din cykel (eller någon enstaka förutom den) blivit kvaddad medan alla andra tagits bort i god tid så är det ju lite svårt att tro att ingen förvarning getts. Det kan du förstå, eller hur? Så kolla det först innan du ger dig ut på nån slags korståg.

Men OM det skulle vara så att du inte förvarnats så är det den som äger fastigheten där din cykel stod som är ansvarig. Normalt sett din hyresvärd alltså. Men jag bara gissar eftersom jag inte känner till alla detaljer.

Om du inte har en hemförsäkring som täcker, eller ens vill använda dig av den, så får du väl stämma hyresvärden. Eftersom värdet av cykeln inte överstiger ett halvt basbelopp (gissar jag) blir det ett s.k. FT-mål, dvs ett förenklat tvistemål som är "billigare".

Har du ens ringt och prata med hyresvärden?
Citera
2013-08-16, 20:41
Medlem
Citat:
Om bara din cykel (eller någon enstaka förutom den) blivit kvaddad medan alla andra tagits bort i god tid så är det ju lite svårt att tro att ingen förvarning getts. Det kan du förstå, eller hur? Så kolla det först innan du ger dig ut på nån slags korståg.

Men OM det skulle vara så att du inte förvarnats så är det den som äger fastigheten där din cykel stod som är ansvarig. Normalt sett din hyresvärd alltså. Men jag bara gissar eftersom jag inte känner till alla detaljer.

Om du inte har en hemförsäkring som täcker, eller ens vill använda dig av den, så får du väl stämma hyresvärden. Eftersom värdet av cykeln inte överstiger ett halvt basbelopp (gissar jag) blir det ett s.k. FT-mål, dvs ett förenklat tvistemål som är "billigare".

Har du ens ringt och prata med hyresvärden?

Öppet 8-16
Citera
2013-08-17, 03:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Även om ev. information missats så har jag svårt att tänka mig att byggarbetarna får förstöra cykeln utan möjligen att dom får klippa upp låset och flytta cykeln.
Citera
2013-08-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Även om ev. information missats så har jag svårt att tänka mig att byggarbetarna får förstöra cykeln utan möjligen att dom får klippa upp låset och flytta cykeln.
Ptja...men vi vet ingenting om vad som faktiskt hänt. Har själv varit med om (två tillfällen, två olika värdar) att hyresvärd rensat cykelrum och cykelställ från vrak som ingen rår om.

Vid båda tillfällena var man jäkligt noga med att informera. Första lappen fick vi typ två månader i förväg, dvs innan cyklar utan ägare skulle tas bort. Vi uppmanades att märka våra cyklar med röda plastband som dom la med. Därefter ytterligare likadana lappar en månad och en vecka i förväg.

När dom sedan plockade bort omärkta hojar ställdes dom i en container där dom stod 2-3 månader ifall någon ändå skulle ha missat att märka sin. Därefter tror jag dom skrotades.

Jag har en känsla av att alla hyresvärdar gör på ungefär samma sätt av den enkla anledningen att dom skulle få ett helvete annars. Visst kan jag ha fel. Jag är ju ingen fjärrskådare. Men jag gissar att TS' hyresvärd skött det på liknande sätt och att TS helt enkelt missat (eller bara struntat i) varningarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in