2013-08-16, 19:13
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
skrivochläsvänligtförthorfromasgard!
Det finns gränsländer som förser sina grannar med vapen!

Ngn källa till det? För att leverera vapen (riktigt vapen som man använder i krig och inte rostiga bössor) ska karavanen vara tvungen att passera alla posteringar längs vägar (jag tvekar på att en tungt belastad lastbil eller ens pick-up skulle lyckas med att åka långt genom sanddynor) och alla luftbevakningar. Hur ser du att det är möjligt rent tekniskt?

Även om en liten bråkdel av alla potentiala karavaner skulle lyckas med att leverera vapnet till islamister så kommer det knappt påverka den strategiska situationen.
Lägg märke till att även det vapnet som finns på Sinai-halvön är i princip dömt till att stanna där och inte flytta ens en kilometer åt Kairo-hållet.
Citera
2013-08-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, om man hade total censur i Egypten skulle juntan ha kunnat plocka bort artikeln, men läget i Egypten är just nu ganska kaotiskt, och någon total censur har man inte. Det finns mängder av artiklar som kritiserar juntan.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om. De enda som kommunicerar nånting öht verkar vara militären, medan det politiska etablissemanget är dödstyst. Det finns många utländska journalister i Egypten, därför kan de inte få fullständig kontroll.
Citera
2013-08-16, 19:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det vet jag inte om jag kan hålla med om. De enda som kommunicerar nånting öht verkar vara militären, medan det politiska etablissemanget är dödstyst. Det finns många utländska journalister i Egypten, därför kan de inte få fullständig kontroll.

Egyptiska media - som Al Ahram - skriver ju faktiskt om vad som händer i landet, och även att andra länder protesterar:

http://english.ahram.org.eg/

Och det finns massor av andra media som också gör det, med olika vinklingar.

De muslimska brödraskapets websida är inte heller nådig i sin kritik av juntan:

http://www.ikhwanweb.com/

I den mån de förekommit censur handlar det om att man stängt ner TV-kanaler som man tyckt hetsat till upplopp. Men hade någon lagt ut den akuella opinionsundersökningen (om den nu finns) på en websida så tror jag knappast att den egyptiska säkerhetspolisen hade stormat in på redaktionen. De har annat att tänka på just nu.
Citera
2013-08-16, 19:38
Medlem
thorfromasgards avatar
Direktsändningen.
http://rt.com/on-air/egypt-protest-march-anger/

Just nu är det en ca 9-våningsbyggnad som brinner på 4 våningar. Jag gissar på att byggnaden tillhör ngn av Egyptens myndigheter.
Citera
2013-08-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
Direktsändningen.
http://rt.com/on-air/egypt-protest-march-anger/

Just nu är det en ca 9-våningsbyggnad som brinner på 4 våningar. Jag gissar på att byggnaden tillhör ngn av Egyptens myndigheter.

Du svarar precis på dina egna frågor
Citera
2013-08-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ngn källa på det? För att leverera vapen (riktiga vapen som man använder i krig och inte rostiga bössor) ska karavanen vara tvungen att passera alla posteringar längs vägar (jag tvekar på att en tungt belastad lastbil eller ens pick-up skulle lyckas med att åka långt genom sanddynor) och alla luftbevakningar. Hur ser du att det är möjligt rent tekniskt?

Även om en liten bråkdel av alla potentiala karavaner skulle lyckas med att leverera vapnet till islamister så kommer det knappt påverka den strategiska situationen.
Lägg märke till att även det vapnet som finns på Sinai-halvön är i princip dömt till att stanna där och inte flytta ens en kilometer åt Kairo-hållet.

sök och du finner:
http://www.voanews.com/content/libyan-arms-stockpiles-in-egypt-causing-concern/1615973.html
Senast redigerad av bagagerumsmatta 2013-08-16 kl. 20:31.
Citera
2013-08-16, 20:39
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror det är riskabelt att överskatta militärens popularitet. Den eroderades ganska kraftigt under den långa militärdiktaturen. Visst, de valde rätt sida för två år sedan, och återfick en del av sin forna popularitet, men mycket av den har nog dunstat de senaste dagarna.
Majoriteten av Egyptierna stöttar kuppen och anser att MB får vad de förtjänar, den Egyptiska militären är förbannat duktiga på propaganda.
Citat:
Ngn källa till det? För att leverera vapen (riktigt vapen som man använder i krig och inte rostiga bössor) ska karavanen vara tvungen att passera alla posteringar längs vägar (jag tvekar på att en tungt belastad lastbil eller ens pick-up skulle lyckas med att åka långt genom sanddynor) och alla luftbevakningar. Hur ser du att det är möjligt rent tekniskt?

De behöver inga karavaner med lastbilar, de kan smuggla vapen från Sudan via nilen.
Citera
2013-08-16, 20:39
Medlem
Mursi ville ge fred och arbetade för att stabilisera landet, militären som betalas av den rika kristna överklassen får ge fan i att ta över makten så fort man inte gillar utvecklingen. Muslimska brödsraskapet är såklart arga och ett inbördeskrig är på gång, om man bara lät bli i att avsätta folk hit och dit.
Citera
2013-08-16, 20:49
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
sök och du finner:
http://www.voanews.com/content/libyan-arms-stockpiles-in-egypt-causing-concern/1615973.html

1. artikeln är daterad till februari då islamisterna var i regeringen. Nu har man skärpt all gränskontroll från alla håll. T.o.m. alla tunnlar där man smugglade vapen till Gaza är stängda nu.

2. Största delen av vapen som importerades under islamisternas laglösa styre stannade på Sinai och nu har armen rensat största delen av halvön. Vapen distribuerades inte utspritt i själva Egypten då islamisterna antagligen hoppades att landet ska i fortsättningen vara ett islamistiskt land.
Citera
2013-08-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Mursi ville ge fred och arbetade för att stabilisera landet, militären som betalas av den rika kristna överklassen får ge fan i att ta över makten så fort man inte gillar utvecklingen. Muslimska brödsraskapet är såklart arga och ett inbördeskrig är på gång, om man bara lät bli i att avsätta folk hit och dit.

"Kristna" överklassen hoppas du skämtar, kopterna har 0 inflytande i Egypten och förföljs konstant.

Ungefär som att påstå att assyrierna har inflytande över Irak..
Citera
2013-08-16, 20:52
Medlem
Zeunerts avatar
I slutändan är det vi här i Europa som står som lurade.

Kort o gott så var det någon som tutade i oss at vi kämpar mot det det onda i mellanöst och vi har bredvilligt bidragit till att slå undan allt framstegsvänligt, bildat, sekulärt till förmån åt det rakt motsatta.

Det märkliga är att demokrati o männskligarättigheter de bevakas ej när det gäller de här nya herrarna som skall på plats och kosta vad det vill.
Alla vet att demokratin är lång borta och det är inte heller vad detta handlar om.

Hoppas bara att vi/Europa tjänar på eller får vår lön ur detta enligt den ekonomiskateori som ligger även om att jag personligen misstänker att krafter spelar både oss och mellanöstern rakt ned i fördärvet.
Citera
2013-08-16, 20:58
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske

De behöver inga karavaner med lastbilar, de kan smuggla vapen från Sudan via nilen.

I så fall är det lättare att ta bambouk-båtar och utmana röda havet, eller försöka traska genom bergkedjan i sydöstra delen av landet. Men det är viktigt att inte underskatta egyptiska armens potential. Iaf jag anser att de har alla resurser för att inte tillåta storskalig smuggel av tunga vapen och ammunition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in