2013-08-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Tekniska bevisningen snart klar

Hm, lite för kryptiskt för mig: kan man tom få fram info från mobil som är totalt återställd..
Citera
2013-08-16, 18:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm, lite för kryptiskt för mig: kan man tom få fram info från mobil som är totalt återställd..
Det beror på hur den åsterställs. Men låt oss inte gå in för djupt på tekniken, tråden riskerar att bli lång i så fall.
Citera
2013-08-16, 18:29
Medlem
Flash-flashares avatar
Hur fungerar den här lagen om dataförvaringen eller vad den nu heter?
Nån som är bättre insatt och kunnig än mig kanske kan svara...
Men ska inte all mobiltrafik sparas av operatören under ett visst antal månader? Isåfall behöver man väl inte ens ha tag i den aktuella mobilen, bara mobilnummeret och då ska de ju inte va några som helst problem att få fram de man vill som polis eller utredare.
Senast redigerad av Flash-flashare 2013-08-16 kl. 18:31. Anledning: Tog bort ett litet a
Citera
2013-08-16, 18:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-flashare
Hur fungerar den här lagen om dataförvaringen eller vad den nu heter?
Nån som är bättre insatt och kunnig än mig kanske kan svara...
Men ska inte all mobiltrafik sparas av operatören under ett visst antal månader? Isåfall behöver man väl inte ens ha tag i den aktuella mobilen, bara mobilnummeret och då ska de ju inte va några som helst problem att få fram de man vill som polis eller utredare.
Innehållet i SMS får inte sparas. Avsändare, mottagare, positioner och tidpunkt ska sparas i sex månader.
Citera
2013-08-16, 18:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Svar: Ja! Det är SIM-kortet som avläses av en avläsare och en återställning raderar inte hela SIM-kortet.
Citera
2013-08-16, 18:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Svar: Ja! Det är SIM-kortet som avläses av en avläsare och en återställning raderar inte hela SIM-kortet.
På moderna mobiler lagras SMS i mobilen i huvudsak, endast några få ryms på SIM-kortet.
Senast redigerad av Quarrel 2013-08-16 kl. 18:51.
Citera
2013-08-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glxblt
Gällande övningskörningsteorierna.

Nuvarande lagstiftning kräver väl att både den som övningskör och den som är handledare har gått en utbildning och blivit godkända av Transportstyrelsen (http://www.korkort.se/ovningskora/). Av de uppgifter som framkommit om KJ så tvivlar jag på att han genomgått en sådan handledarutbildning, men det behöver ju inte hindra att det faktiskt pågått övningskörning de två emellan.

Vet någon hur är det allmänna förhållningssättet i Boden kring denna lag/bestämmelse är? Är det troligt att VB/KJ kan ha övningskört tillsammans utan att ha genomgått denna utbildning?

Min upplevelse från Boden är att så länge man sköter det snyggt så skiter folk totalt i sådant. Kör man försiktigt och inte mitt i stan så är risken att någon ringer polisen minimal.
Citera
2013-08-16, 19:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag skulle vilja försöka förmedla en annan bild av KJ. Jag gör det med hjälp av en person som känner KJ väl och som gett mig både skriftlig och muntlig tillåtelse att berätta på flashback. Personen har dessutom fått läsa mitt inlägg i förväg.
/.../
@ När KJ städade sin lägenhet rafsade han ihop allt som låg på golvet i en stor hög och vräkte in det i garderoben. Därmed var städningen avklarad.
Det kan jämföras med den hafsiga och slafsiga hanteringen av likdelarna - vilka verkade nödtorftigt hoprafsade och sedan utstjälpta i naturen (förutom ödehusets ben som förmodligen inte fått plats i stenringen utan att gm tvingats bygga på höjden). - Därmed var likdelarna avklarade.
Citat:
@ KJ beskrivs som en glad och utåtriktad person som pratade nästan oavbrutet i timmar - och då inte bara om airsoft.
Han skulle med andra ord få svårt att kunna hitta någon "partner in crime".
Citat:
/…/ @ /…/ KJ fick egen bil ganska omgående efter körkortet. Det hände mer än en gång att han lånade ut bilen till olika kompisar - ibland nån timme, ibland över dagen men även över hela helger. Att bilen eventuellt kunde köras sönder verkade inte bekymra honom.
Att VB:s blod hittats i bilen och att mt presenterat en - enligt åklagarna - orimlig förklaring till förekomsten av detta blod talar för att han inte lånat ut sin bil vid tiden kring VB:s försvinnande.
Citat:
@ När KJ var förälskad blev han romantisk. Drömmar om vigselringar, bröllop, hus och barn kom på tal. Han hade lätt för att bli ledsen och dra sig undan i samband med jobbiga situationer. Då ville han bara vara i fred, ligga på soffan och kolla på teve.
En del program verkar ha gjort honom höggradigt romantisk:
Citat:
@ Hunden, då? Den som dog efter att ha bitit i en elsladd? Jo, KJ berättade också om den. Hunden hade bitit sönder en apparatsladd och dött av stöten. Han sa även att hunden ibland gjorde sina behov på balkongen. När hunden dött skaffade KJ en innekatt som han då och då lämnade ensam alldeles för länge. Och några gånger nämnde KJ att han satt på balkongen och sköt på småfåglar med sitt airsoft-vapen.
Mot bakgrund av att mt bevisligen avfyrat ett airsoftvapen rakt i ansiktet på en kompis så att blodvite uppstått (ej iakttagit säkerhetsavstånd mm), skurit sig i fingret och visat närbilder på blod, publicerat ett censurerat youtubeavsnitt om kaninstyckning mm, ifrågasätts historien om elsladden. Misstänker att mt kan ha triggats av att se blod; att köra sina kompisar till akutintaget (där man kunde få syn på trafikoffer mm) var förmodligen ett rent nöje för honom, och om man också betänker att han umgåtts med ”ångestridna” tjejer med självskadebeteende (och själv tycks ha dragning åt det hållet) är blod något som i vart fall inte avskräckt honom. Bara ett par veckor innan VB försvann var det styckade kaniner som dominerade mt:s tankevärld:
http://www.youtube.com/watch?v=l4zKGdtug7k&feature=player_detailpage

Skjuta småfåglar tycks han också ha lärt sig av den kaninstyckande airsoftfantasten (vars nervösa skratt mellan sina jaktturer minst av allt kan kallas hjärtligt):
http://www.youtube.com/watch?v=oBg_NroPXSo&list=TLifDd-JQuAyY
(http://tedsholdover.com/may-2013/"]http://tedsholdover.com/may-2013/"]http://tedsholdover.com/may-2013/)

(Här ser vi f.ö. också ett hus med inslagna fönsterrutor – vilket kan ha fått mt att associera till just ödehuset vid Gammelängsberget. Kaninstyckaren kastade in två döda fåglar till katterna, medan VB:s mördare utfodrade råttorna med två avstyckade ben.)
Citat:
@ Min sagesperson tror inte att KJ ensam mördade och styckade VB. Ytterligare en person, eller flera, är sannolikt inblandade. KJ:s ihärdiga förnekande kan bero på att han blivit hotad till livet. Skvallrar han ska han dö, enligt sagespersonen.
Ännu ett oskyldigt lamm som riskerar livet om han berättar sanningen. – Din ”sagesperson” verkar ha plockat upp alla halmstrån som finns i Boden – eller är det en av mt:s förebilder han stött ihop med:
http://www.hamsterpaj.net/entertain/filmklipp/slaughter-your-world-#

Den fortsatta utredningen med två åklagare som oförtrutet synes sträva vidare mot att försöka ringa in gm - och i sina ambitioner inte heller drar sig för att kräva att få lusläsa alla raderade sms - kommer förhoppningsvis att ge resultat och visa vad som är vad.
Citera
2013-08-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Litet axplock på vad vi hittar/hittat ute i terrängen runt Boden:

SOPOR - finns fina sopbodor och en hel soptipp att besöka helt gratis.
Svarta sopsäckar med diffust innehåll - ja då måste vi peta sönder och undersöka vad som finns i säcken/säckarna - SOPOR.Slutsats - jag bidrar till nedskräpning.Jag behöver en lastbil för att frakta alla sopor till tippen.
Snabbmats emballage i massor - Gott men ta hem emballaget!
Plastbestick -
Cykeldelar - Stulna/skrotade delar gör sig bättre på tippen bland metalldelar.
Delar av köksinredning - Sälj till stugägare,tippen brännbart
Kylskåp - finns återvinning för sånt om dom fungerar,annars tippen helt gratis
Förrådsrensning - papper/skrot/skräp med namn på så nu har vi dig din,naturmarodör.
Kartonger/mjölkförpackningar - åratal sedan bästföre datum
Plastpåsar/plastpåsar/plastpåsar - tomma och intet sägande.Fyll dom med skräpet ni ser och städa istf slänga en fin transport möjlighet.
Vante - modell fingertoppslös/cykelmodell? Vartfall,ett sportigt intryck.
Cykelhjul 2st - 7-800m distanserade,jobbig punktering?
Plastsäckar,hundratals med diverse trädgårdsavfall - ser minst 20 per sök.Trädgårdsavfall förmultnar naturligt UTAN plastemballage.
Plastflaskor utan pant - fler än många
Blomkruka modell lergods,något kantstött - iofs prydligt uppställd på en sten.Passar inte så bra in i naturen,men tack för tanken med pyntet
Bil list -
Krossat glas -
Kapsyler -
Cigarrett paket -
Snusdosor -
Tomma förpackningar till mat/dryck - inkörda i en djup skreva som legat i åratal
Bildelar -
Virke - eldningsbart
Gamla plåtburkar -
Badrums utr. -
Inte en enda militär persedel!
Slangstump - modell brandslang tunn
Slangstump modell gummi - 1 meter lång
Kabelhärvor - militära rester från "analoga kabel" tiden
Taggtråd - aj för djuren.Rester sedan kriget,dags att rensa upp det kanske.
Eldplatser hundratals - måste kollas i efter synliga rester av kläder/skor typ..
Tomhylsor -
Plus massor av allt annat skräp som vi sett under Maj-Aug
Och givet - sådant vi tipsat om.

Koncensus - Bodensarna har svårt att hitta till soptunnan

Skulle vi belasta utredarna/SKL med det här,då är denna utr. klar 2015 med våran hög.
Förhoppningsvis ger FUP:n en mera riktad bild mot vad som söks,förutom det kända.
Exakta klädesplagg,skor,emballage etc..Kanske då både VB:s och MTGM:s kläder/skor/väskor - vilket man säkert fastställt nu - huruvida det saknas något.
det du har rabblat upp här är inte i närheten av det jag ska kolla upp i morgon!! jag vet vad jag ska titta efter eller som kan vara intressant!
Citera
2013-08-16, 19:44
Medlem
Citat:
Nu hänger jag inte med i svängarna. Du själv har ju varit ganska flitig med att leverera obekräftad information och diverse teorier i den här tråden? Rätta mig gärna om jag missuppfattat alltihop...
okej korten på bordet!!! det är inte jag som skrivit i början på tråden, det är inte jag som är så j-la negativ! killen som jag har lånat användarnamnet av grälade jag med- varje gång vi träffades-om era inlägg här i tråden! jag tyckte om era teorier och han hatade dom! jag försökte själv logga in för att få vara med, men det! gick inte av ngn anledning! då sa jag till honom att jag skulle ha hans användarnamn, punkt,slut! så jag har bara väntat på era frågor
Citera
2013-08-16, 19:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Är fortf inne på att VB med "plugga" avsåg övningskörning. Tänker mig möjligheten att KJ övn-körde med VB men att KJ tog över ratten för att spontant (eller enl tidigare uppgörelse) åka hem till någon som KJ ibland (och främst på lör-kvällar), pga alkoholintag, brukade bistå med skjuts. Då de ankommer gör VB:s närvaro att det blir mindre intressant för den bekante att förflytta sig, han bjuder VB och KJ att stanna kvar ett tag och där spårar sedan allt ur.
Kan man inte tänka sig att VB enl. överenskommelse bespetsat sig på att träffa någon i t ex Luleå, men att mt först insisterat på att få visa henne något i trakterna av Åberget, innan de skulle åka vidare - men att denna avstickare dragit ut på tiden och VB till slut sett sig föranledd att sms:a sin vän och då hunnit bli irriterad över dröjsmålet som hon själv ansett sig inte kunna råda över?
Citat:
/.../ Han tog bort allt som berörde att han brukade agera fyllechaffis åt sina vänner. Det skall handla om replikskiften mellan KJ-VB och KJ-vänner ang detta, tex något om att han borde ta betalt för sina körningar. Inläggen skall vara från 2010 och kan därför ses som ointressanta men å andra sidan varför göra en aktiv åtgärd som denna vid den tidpunkten, flera år senare, om det inte alls var av någon betydelse för vad som hände 4/5?
Det skulle ju kunna ha just den betydelsen att mt ville få bort allt som kunde föra tankarna till att han bara skulle ha gett VB skjuts någonstans.
Citera
2013-08-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det är inte så du skriver, du skriver det som ett faktum att hon hade messat att hon var rädd.

Men då kan vi konstatera att det inte framkommit någonstans att VB ska ha messat en manlig bekant om att hon var rädd och osäker, utan det handlade om ett sms till en manlig bekant som uppfattade det som att hon var irriterad?
Det är ju bra om man kan vara tydlig med vad som är gissningar/spekulationer/teorier, och vad som är sånt som kommit fram genom åklagare/polis så man slipper en massa trådsanningar.
hon kan ha skickat ett sms till någon att hon var irriterad på någon!!! SEDAN ska hon ha skickat-alltså senare- efter det första sms:et, ett "rädd" sms till en manlig bekant! för mej säker källa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in