2013-08-16, 11:47
Medlem
flashgrenades avatar
Finns det någon amerikans och tysk motsvarighet till den svenska large cap listan?

Vart hittar man lättast utdelningarna hos större utländska bolag?
2013-08-16, 11:54
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Finns det någon amerikans och tysk motsvarighet till den svenska large cap listan?

Vart hittar man lättast utdelningarna hos större utländska bolag?
Jag tycker http://www.dividend.com/ är en bra sajt när det gäller amerikanska bolag.
2013-08-16, 12:37
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Jag tycker http://www.dividend.com/ är en bra sajt när det gäller amerikanska bolag.

Det är den säkert synd bara att man är ju tvungen att vara medlem för att få se hela listor osv

Aja, tack för tipset iallafall!
2013-08-16, 13:15
Medlem
sjuktrandoms avatar
Ska man alltså ringa till sin egen bank och tala om för dem att man kommer ta studielån? Eller hur vet CSN vilket konto jag ska ha pengarna på? Tack på förhand.
2013-08-16, 14:16
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Det är den säkert synd bara att man är ju tvungen att vara medlem för att få se hela listor osv

Aja, tack för tipset iallafall!
Du har ju, för USA
DJ (Dow Jones) 30
NASDAQ 100
S&P500

Inte så insatt i tyskland men misstänker att dom har någon typ DAX30 eller DAX100

Inte riktigt "large cap", men ändå en fingervisning
2013-08-16, 15:12
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du har ju, för USA
DJ (Dow Jones) 30
NASDAQ 100
S&P500

Inte så insatt i tyskland men misstänker att dom har någon typ DAX30 eller DAX100

Inte riktigt "large cap", men ändå en fingervisning

Ja se där, var ju precis vad jag letade efter Jag sökte för dåligt..
2013-08-16, 16:21
Medlem
mrmiyagis avatar
Hej alla!

Nu har jag tänkt börja investera i aktier, efter några veckors research på olika forum & frekvent läsande i tidningar & böcker.

Några frågor bara, jag har sedan tidigare ~5000 kr investerat men skulle vilja sätta in ca 10000 kr till. Tanken för mig är att köpa i small cap bolag som jag anser ha en bra affärsidé (har sedan tidigare kollat runt på lite olika företag, men känner att det ska vara något som ska ha en relevant produkt och att man har en bra magkänsla gällande företaget. Har också gått igenom lite årsredovisningar och dylikt och försökt få en hum över hur det ligger till (har en knastrig 3 års ekonomiutbildning från gymnasiet så säger inte allt för mycket).

Är jag helt ute och cyklar med detta koncept? Har läst i andra trådar att det inte är det som gäller och att aktiens värde egentligen inte spelar så stor roll. Jag är väl medveten om att risken är betydligt högre men jag anser att så länge jag håller mig till min game plan, så får jag väl ta smällar om det går bakåt men anser mig ändå ha en bra uppfattning om vad som är "bra" och "dåligt"

~Mrmiyagi
2013-08-16, 16:59
Medlem
Vad är det för miniräknare som gäller för tekniskt basår i Linköping?
2013-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Har du kollat igenom informationen som du fick i samband med att du blev antagen ordentligt? Sånt bör stå där.
2013-08-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjuktrandom
Ska man alltså ringa till sin egen bank och tala om för dem att man kommer ta studielån? Eller hur vet CSN vilket konto jag ska ha pengarna på? Tack på förhand.
http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/betalningar/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister/index.htm
2013-08-16, 18:12
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon

ti-82 räcker gott och väl.
2013-08-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Har man lov under vintern på KTH basår? När och hur länge? Finns det andra lov förutom det?

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Ja det har du (förutsatt att du inte vill plugga extra eller har omtenta efter julen).
Brukar sluta runt den 19e tror jag och börja igen vecka 2.

Tyvärr har läsårsindelningen ändrats från och med HT13, så mycket till jullov skulle jag inte säga att du har. Nu kommer det att vara föreläsningar osv. tills ungefär 20 december och till skillnad från tidigare år kommer tentorna för period 2 att vara i början av januari (EFTER omtentaveckan som är första veckan i januari om jag inte minns fel). Förra året var ju tentorna för period 2 i mitten av december och då kunde man gott ta jullov om man inte åkte på en omtenta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in