Då fick vi som inte varit helt hundra på att KJ är ensam GM eller ens skyldig vatten på kvarnen, fallet har tagit en tvär vändning.
Finns några intressanta infallsvinklar apropå det vi nu har fått läsa.
Om det inte är KJ som är mördaren så tror jag att det är mannen som mottagit sms från VB och som sedan raderat dem. Den personen kan ha ett motiv vilket KJ till synes inte har haft.
Varför radera sms om man är oskyldig. De flesta brukar spara sina sms av ren lathet, eller snarare, kan vara bra att ha.
Varför är händerna borta? Kanske därför att om de hittades så skulle det inte stämma med att KJ är den skyldige, vilket GM försökt att fixa så att det ser ut som. Högst spekulativt och krockar med vissa kända omständigheter, bl a blodspår i KJ lägenhet.
Har GM en hållhake på KJ, blev KJ tvingad in i något mot sin vilja och hotad till livet?
Varför säger den okände sms mottagaren att VB var upprörd över någonting? Det stämmer iaf bra med att rikta misstankarna mot KJ. Den här personen visste troligen att VB var hos KJ den kvällen, VB messade vederbörande och berättade det. Och de andra sms:en handlade troligen om att VB var upprörd över den okände personen, de hade en kontrovers över sms.
Kanske var GM svartsjuk för att VB var med KJ den kvällen.
Skulle inte förvåna mig om GM kidnappade VB utanför KJ bostad och förde henne mot en plats som han känner till väl, t ex mot Åberget och Sävast för att nämna ett omdiskuterat område. De två skriken, är grannen säker på att de kom inifrån lägenheten? Kan lika gärna kommit utifrån, vem vet hur ljud uppfattas i just det huset. Mannen säger att han lagt sig, jag tror knappast att man yrvaket kan lokalisera ett ljud med hundra procent säkerhet nyvaken och med öronen på kudden.
Skulle inte förvåna mig om GM har hängt med i tråden här och snappat upp det vi har sagt om att söka på platser som KJ är bekant med, det blev den perfekta platsen för att rikta misstankarna mot KJ.
Gammelängsberget nämnde jag ganska tidigt, mindre byggnader likaså, när gjorde vittnen iakttagelser där? Varför var kroppen så illa gömd, det var kanske för att den skulle hittas. Kroppen var för otymplig för att baxa in i huset, men något behövde ligga där därför att det skulle hittas och kunna knytas till KJ, händerna avlägsnades därför att inte GM skulle avslöjas, KJ skulle få skulden.
En person med vana att hantera en kniv, som i rent raseri gick på VB och högg henne nio gånger, styckade henne lätt som en plätt.
Det här är ämnat som underlag för brainstorming, inget annat.
EDIT;Det har nämnts att KJ brukade låna ut sin bil, då är det inte långsökt att någon av hans vänner har lånat den, kanske AB, RÅL, det vet vi ingenting om. Har KJ bil setts vid det gula huset, har KJ setts där? Om bara bilen, hur vet vi vem som disponerade den?
Och vad polis och åklagare säger angånde antal GM osv, tar jag med en nypa salt, det kan vara taktik, precis som med KJ, de hade ingen misstänkt.