2004-12-16, 06:49
Medlem
Perfekts avatar
Jag vet att tyskland och ryssland delade upp polen mellan sig tack vare pakten dom slt.
Jag vet att tyskarna sttte p motstnd nr dom gick in i polen och att dom var mycket framgngsrika.

Men hur gick det fr ryssarna? Mttes dom som befriare eller blev det strid?
Hade dom samma motstnd som tyskarna?
Anfll tyskland och ryssarna samtidigt?

Det hr r inte fr ngon skolgrej utan jag r bara nyfiken.
Citera
2004-12-16, 08:38
Medlem
Tyskland och dess slovakiska allierade invaderade Polen den 1 september 1939. Den 17 samma mnad invaderade rda armn sterifrn med c:a 1.5 miljoner soldater understdda av stridsvagnar och flygplan under frevndningen att frsvara de vitryska och ukrainska minoriteter som bodde i Polen. Till en brjan vlkomnade de ofrstende polackerna ryssarna som allierade mot tyskarna. Snart, insg man dock, att de var frga om en regelrtt invasion och frskte sl tillbaks. Kort drefter disintegrerade det polska motstndet infr det enorma trycket och den 6 oktober kapitulerade de sista polska styrkorna.

Fr mer detaljerad lsning hnvisar jag till nedanstende:

http://members.tripod.com/George_Parada/polcamp.htm

~Protosebastos
Citera
2004-12-16, 16:53
Medlem
Auroras avatar
Molotov-Ribbentrop pakten

Bra lnk om pakten, beskriver ocks vilka intressesfrer lnderna skulle ha efter uppdelningen.
Citera
2004-12-16, 20:47
Medlem
Perfekts avatar
tusen tack fr lnkarna!
Citera
2013-08-15, 12:36
Medlem
dammens avatar
Vet att det r en sjuk bump, men mnet r intressant. Jag har frsttt saken som fljande, kortfattat;

En del av Polen, Danzig, hade historiskt tillhrt Tyskland och dr bodde etniska tyskar som talade tyska. Polackerna begick dock mnga grymheter mot den tyska minoriteten och den 1 sep 1939 kunde inte Tredje Riket lngre bara sitta och titta p.

Jag vet dock lite om mnet och skulle grna vilja ha mer information eller lnkar till opartiska sidor med riktiga kllor. Inget gnll om att Hitler ville ta ver vrlden eller liknande.

Edit - stavfel.
Citera
2013-08-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammen
Vet att det r en sjuk bump, men mnet r intressant. Jag har frsttt saken som fljande, kortfattat;

En del av Polen, Danzig, hade historiskt tillhrt Tyskland och dr bodde etniska tyskar som talade tyska. Polackerna begick dock mnga grymheter mot den tyska minoriteten och den 1 sep 1939 kunde inte Tredje Riket lngre bara sitta och titta p.

Edit - stavfel.

Ja de la ut bananskal utanfr tyska familjernas portar..Hitler fick nog och plundrade hela landet ven kossorna fraktades till Tyskland samt blonda kvinnor sattes i hus arrest fr fortplantning av SS officerare, Hitler avrttade eller satte professorer ,adelsmn och hela makt eliten i koncentrationslger varav de flesta dog i.
Citera
2013-08-15, 20:36
Medlem
Citat:
Frst och frmst, Danzig var inte en del av Polen. Det r att frenkla saken alldeles fr mycket. Danzig och dess omgivning var en s kallad fristad, en autonom entitet bildad just fr att invnarna till 95% var tyskar. Enligt vad som stipulerades i fredsfrdragen fick inte Danzig frenas med Tyskland, ej heller fick Polen ta beslut eller ing internationella verenskommelser gllande Danzigs status utan regeringens i Danzig medgivande.

Dremot hade Polen vissa garanterade rttigheter gllande Danzig, t ex en tullunion och rtt att administrera infrastrukturen i territoriet. Detta fr att Polen skulle garanteras tillgng till en hamn av betydelse.

Fristaden var allts en kompromiss, men i frlngningen ledde det till konflikter mellan Polen ena sidan och Danzig (och senare Tyskland) andra.

Polackerna kunde sledes inte beg ngra grymheter mot den tyska befolkningen i Danzig, tvrtom var det den lilla minoriteten av polacker dr som utsattes fr etnisk diskriminering.

I Danzig vann fr vrigt nazistpartiet makten redan 1933 och avskaffade demokratin och infrde raslagar precis som i Tyskland.

De grymheter som begicks mot tyskar i Polen skedde frmst efter kriget, inte innan.
Citera
2013-08-15, 21:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jag vet dock lite om mnet och skulle grna vilja ha mer information eller lnkar till opartiska sidor med riktiga kllor. Inget gnll om att Hitler ville ta ver vrlden eller liknande.

Edit - stavfel.

Att det fanns problem fr tyskar i Polen r inget konstigt, frgan r bara om dessa problem var ngra som man skulle g i krig fr. Skerligen hade man kunnat komma verens om ngot, bara viljan fanns.

Mycket av infrastrukturen dr uppe i norr var tysk, eftersom omrdet hade varit en del av Preussen och Tyskland i nrmare 150 r. Det var ngot man frstod ven efter frsta vrldskriget, och som resultat kunde det exempelvis vara s att tyska banker hade kvar samma kontor som de hade haft innan kriget, men att de nu arbetade i tv olika lnder.

Frgan om grymheter och sitta och titta p, handlar inte s mycket om grymheterna i sig, utan om ett lands frmga att diktera villkor fr andra, och om den politiska ledningens inriktning.
Citera
2013-08-16, 00:24
Medlem
dammens avatar
Tack s mycket fr svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in