Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-15, 22:21
Medlem
.Horus.s avatar
Som rubriken lyder... Kommer vi komma till en punkt där vi är så pass säkra att vi kan säga att vi förstår universum? Om det finns något att förstå?

Jag tror själv att våra sinnen är för begränsade för att förstå något som universum, vi kan kanske förstå en del men aldrig allt. Vi är skapelser precis som djur, en katt kan aldrig förstå hur en dator fungerar likaså borde det finnas saker som är för komplexa för människan att förstå.
Citera
2013-08-15, 22:24
Medlem
6buzz9s avatar
Håller med dig på den punkten. Jag tror inte att det är meningen att vi människor skall kunna förstå allting. Universum är oändligt och troligtvis inte menat för levande ting att förstå.
Citera
2013-08-15, 22:25
Medlem
Japands avatar
Det finns en teori som säger att så fort någon verkligen verkligen förstår exakt hur universum fungerar kommer universum genast att upphöra och ersättas med något än mer komplext. Sedan finns det en annan teori som säger att detta redan har inträffat.
Citera
2013-08-15, 22:26
Medlem
rootswallers avatar
Vår förståelse av universum kommer alltid präglas av axiom vilka nödvändigtvis gör att vi aldrig med säkerhet kan förstå det. Skulle jag vilja påstå
Citera
2013-08-15, 22:27
Medlem
Jafan89s avatar
Varför skulle inte en katt kunna förstå en dator?

I nuläget kommer katter antagligen ha stora problem med det, men om 500 år och lite modifikationer, varför skulle det vara omöjligt?

Svårt att säga om vi någonsin kommer fullständigt förstå universum, vem vet vi kanske kommer vara utrotade långt innan vi ens får en okej chans till det, men finns vi till tillräkligt länge så ja, då är det inte alls omöjligt att vi kommer kunna göra det.
Citera
2013-08-15, 22:28
Medlem
Jag tror vi kommer förstå universums helhet en vacker dag. Om inte mänskligheten dör ut innan dvs. Däremot frågan huruvida universum har ett speciellt syfte eller ej, kommer nog aldrig bli besvarad.
Citera
2013-08-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6buzz9
Håller med dig på den punkten. Jag tror inte att det är meningen att vi människor skall kunna förstå allting. Universum är oändligt och troligtvis inte menat för levande ting att förstå.
"Menat"? Så du tror alltså på en högre makt som i förväg bestämt vad vi ska veta och inte veta?

Jag tror definitivt att vi kommer kunna proklamera väldigt avancerad kunskap om universums element och hur de påverkar varandra, alltings uppkomst och främst... "varför?". Om det så må vara om 50 år eller 500 000.
Citera
2013-08-15, 22:33
Medlem
.Horus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japand
Det finns en teori som säger att så fort någon verkligen verkligen förstår exakt hur universum fungerar kommer universum genast att upphöra och ersättas med något än mer komplext. Sedan finns det en annan teori som säger att detta redan har inträffat.

Intressant . Vad heter dessa teorier?
Citera
2013-08-15, 22:43
Medlem
Japands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Intressant . Vad heter dessa teorier?

There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable.
There is another theory which states that this has already happened.

Inledningen på boken "Restaurangen vid slutet av universum" (Del två av Liftarens Guide till Galaxen)
Citera
2013-08-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Varför skulle inte en katt kunna förstå en dator?

I nuläget kommer katter antagligen ha stora problem med det, men om 500 år och lite modifikationer, varför skulle det vara omöjligt?

Svårt att säga om vi någonsin kommer fullständigt förstå universum, vem vet vi kanske kommer vara utrotade långt innan vi ens får en okej chans till det, men finns vi till tillräkligt länge så ja, då är det inte alls omöjligt att vi kommer kunna göra det.

Din tankegång är ju rimlig som svar på trådstartarens fråga sett relativt och man vet ju inte hur länge man lever! Den här frågan kan nog diskuteras i oändlighet utan ett egentligen direkt svar. I så fall skulle man va vääldigt förutbestämd.
Citera
2013-08-15, 22:56
Medlem
6buzz9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
"Menat"? Så du tror alltså på en högre makt som i förväg bestämt vad vi ska veta och inte veta?

Jag tror definitivt att vi kommer kunna proklamera väldigt avancerad kunskap om universums element och hur de påverkar varandra, alltings uppkomst och främst... "varför?". Om det så må vara om 50 år eller 500 000.

Menat kanske var fel ordval... Men tror inte att vi är kapabla att förstå oss på universum, det är helt enkelt för stort.
Citera
2013-08-15, 23:03
Medlem
6buzz9s avatar
En annan intressant aspekt är om den mänskliga hjärnan kan utvecklas så pass mycket som behövs för att förstå universum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in