2013-08-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag skulle tro att det går att se till så de inte får info om sitt eget fall. Inga nyhetssändningar, ingen Text-TV och lite klipp i tidningarna så vet de fortfarande ingenting.

Ja det är väl knappast som så att de har tv i cellen eller? Tänkte om de ser på tv i något annat rum/gemensamt utrymme så kan man ju kontrollera vad de kollar på men svårare i cellen.
Citera
2013-08-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Om du än tillsammans med denne som sitter häktad, och ni har haft kontakt, så är deten helt annan sak.
Men det är samma regler i ett fängelse.
man kan inte ringa och fråga efter någon som sitter där.
Men man kan alltid lämna ett meddelande, även fast den inte sitter där.
Så är det klargjort

För några år sedan hade jag ett missat samtal på min mobil och ringer upp, döm av min förvåning när den som svarar visar sig jobba på ett fängelse. Jag säger att det måste vara XXX som har ringt till mig, personen i luren säger att hon inte kan hämta honom men att hon kan be honom ringa upp mig vid senare tillfälle, vilket också sker.
Citera
2013-08-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Nej, är den restriktionen släppt, så har de tillgång. Hur menar du att häktespersonalen skulle redigera nyhetsflödet? Springa in och ut i cellerna och stänga av tv och radio och sedan in igen och sätta på? Klippa i tidningar med sax?
Är nog snarare så att när de nu fått all information de kan få av DB och FH, efter förhör och vallning, så kan det löna sig att släppa vissa restriktioner, ge dem tillgång till media. Kan vara rätt stressande att veta att AJ nu sitter "i en cell nära dig" och genom tidningar få veta att efter vallning är det konstaterat att deras historier skiljer sig på väsentliga punkter. Paniken som kommer när man fattar att säcken börjar knytas åt.

Har det stått någonstans om vallning?
Citera
2013-08-15, 14:03
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja det är väl knappast som så att de har tv i cellen eller? Tänkte om de ser på tv i något annat rum/gemensamt utrymme så kan man ju kontrollera vad de kollar på men svårare i cellen.

Jo det finns möjlighet till TV i den enskilda cellen, speciellt om de sitter så isolerade som en med vissa, eller fulla, restriktioner gör.
Citera
Medlem
Citat:
Enligt kammaråklagaren får de inte vistas i gemensamma utrymmen.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har det stått någonstans om vallning?
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2279311--de-har-vallats-langs-fardvagar-
Citat:
– Vi har vallat de misstänkta med bil längs färdvägar och deras historier skiljer sig i vissa delar, säger [P-ER] till TTELA.
Citera
2013-08-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123komose
Jadu, kanel-kalle, jag vet och du tror, så är det. I min utbildning så var internationell rätt en del, så jag kan lite om Kinas rättssystem. Fatta nu en gång för alla att de har rätt att ta del av allt som läggs till deras last vid en förhandling. Möjligheten att du är så dum att du inte fattar det har föresvävat mig ett antal gånger. Jag arbetar med dessa frågor dagligen på en större byrå i GBG. Och anledningen till att omhäktning krävs är att bevisläget kan ändras, annars blir ju den detaljen som en ny förhandling onödig, fattar du? Och en advokat som inte upplyser sin klient om dagsläget oavsett restriktioner eller yppandeförbud, som inte gäller förhållandet mellan adv. och klieny by the way är en mycket dålig advokat, sådana finns nog bara i Qvick fallet. Så om du har några frågor av juridisk karaktär tycker jag du ska ta reda på fakta och fråga någon som vet i stället för att haspla ur dig den ena felaktigheten efter den andra. Jag försöker en gång till, varje ny häktningsförhandling är en NY häktningsförhandling!

Men rimligen borde det som fått en person häktad första gången även räcka för att få personen omhäktad? Annars borde ju inte häktningen gått igenom första gången. Åklagaren kan ju lägga fram samma bevis + kanske något nytt men ändå hålla på att kroppen hittats tills man är klar med obduktionen och vet vad den visat. När den är klar kan man slänga fram att man hittat DNA från respektive person t ex.

Bara som jag spekulerar så jag säger absolut inte att du har fel.
Citera
2013-08-15, 14:15
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:

Det är korrekt. De som inte har restriktioner kan ju agera mellanhand när det gäller samtal och att info läcker in och ut.
Citera
2013-08-15, 14:16
Medlem
Citat:

Jag antar att de inte får vistas där när andra är där men egentligen hindrar ingenting dem från att vistas där ensamma.
Citera
2013-08-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2279311--de-har-vallats-langs-fardvagar-

Här har jag missat någonting: "eller från vilka platser som finger- och skoavtrycken hämtats".

Vilka finger och skoavtryck?
Citera
2013-08-15, 14:18
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Jag antar att de inte får vistas där när andra är där men egentligen hindrar ingenting dem från att vistas där ensamma.

Det funkar ju inte! Då belägger man ju indirekt restriktioner på alla som inte har det. De har ju rätt att röra sig fritt inom gemenskapheten från "Godmorgon" till "Godnatt".
Citera
2013-08-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Ja, FH och DB har blivit vallade i bil längs de färdvägar som de har uppgett i förhör, vilka inte överensstämde med varandra.

Jag tolkar (läser kanske in för mycket i detta) detta uttalande som att FH och DB har snackat en del, om de förnekat inblandning har de ju ingen anledning att medge att de färdats de aktuella vägar där olika bevis hittats.

Om man förnekar inblandning så medger man ju knappast att man "åkte den och den vägen" och det stämmer överens med vissa saker som polisen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in