2013-08-15, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Diskussionen gällde om det var snällt bära hennes packning eller inte...ok? jag anser inte det som något speciellt snällt. I ett riktigt krig ja, men inte i en övning som ska ge träning samt besked om man klarar något eller inte, om man behöver träna mer..etc.

Ungefär som om jag ska lära ut origami till dig...viker halva grunkan själv och säger ja men grattis!! nu klarar du vika en själv och sätter dig som lärare för en grupp ivriga pensionärer beväpnade med rispapper till tänderna.

good luck!
sluta skriv om militärtjänstgöring. du vet noll om det. precis som jag vet noll om sminkning. då håller jag mig borta från att skriva om sminkning.

krig handlar inte om att vara snäll mot någon. det handlar om att överleva. brudjäveln orkade inte bära sitt egna vapen, vi andra fick turas om, för att inte stå stilla och frysa ihjäl. så jag antar att vi var "snälla". om det nu är viktigt i en sådan situation.
Citera
2013-08-15, 12:45
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Så du menar att en människas helhet bara består av intelligens och fysisk styrka..?
Liksom bara de två sakerna man har att lägga i potten i valet av ledare för en grupp 13-åringar ute på en öde ö?

vad hjälper fysisk styrka då man ska bestämma hur man ska bygga ett skydd? hur man ska hitta vatten? vad man kan äta? hur man ska vårda en sjuk? Hur man ska ta hand om lille anders som gråter och vill till mamma? När tidvattnet kommer?
Allt detta avhjälps av den som vinner i armbrytning?

Verkligen?

Kan du inte märka ut i mina inlägg vart jag har påstått något sådant? Eller ska vi fortsätta med halmgubbarna några sidor till tycker du?

Jag skriver så tydligt jag kan och i fettext så kanske det går in, tveksamt. Men jag prövar ändå.

Om två personer av random kön har samma intellektuella förutsättningar och är bra på samma saker, ter det sig inte naturligt att den fysiskt starkare får mest makt?

Detta var min ursprungliga frågeställning, men inte ens där kan ni feminister hålla med eftersom ni vet att mannen är den "fysiskt" starkare. Och det måste ju vara ett svek mot hela rörelsen att tillskriva mannen några positiva attribut.

Du räknar för övrigt inte in intelligens som någonting en människa med noll kunskap om sin omgivande natur behöver för att hitta vatten, mat och bygga skydd? Det var också en intressant synpunkt må jag säga.

Visserligen skulle ju personerna i TS inte vara bra på någonting från början eftersom det skulle startas från noll. Således är det väl ändå grund-intelligensen som spelar in för vilka kunskaper hen samlar på sig?
Citera
2013-08-15, 12:47
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Vad fan har snällhet med saken att göra? Det är inget jävla gulligull-läger där man kan avbryta och gå och duscha om man inte orkar mer. Fattar du? Det kan vara 30minusgrader på orten där vi gjorde fältövningen. Skulle vi vägra att bära dessa två tjejers packning när de inte längre pallar mitt ute i ingestans i skogen under full snöstorm så skulle vi för det första få en sådan rejäl utskällning och straff och sedan kommer den lilla risken att dessa tjejer kan dö. På riktigt. Vad tror du själv händer i ett sådant väder om någon hamnar efter? Någon som är så slut i kroppen att hon förmodligen inte ens skulle orka gräva ner sig i en snövall i det läget för att försöka hålla värme? Man lämnar ingen bakom helt enkelt.

Exakt snällhet har inget med saken att göra...just det jag säger.
jag säger inte att man inte ska bära nåns prylar om nån kollapsar då har vederbörande redan fått svar på om hen klarar uppgiften eller inte, eller hur? Antar att dessa tjejer fick sig en tankeställare eller sätter igång och träna rejält, vad vet jag? Liksom det man ska lära sig, få det in på skinnet, och se vad man går för.
Citera
2013-08-15, 12:51
Medlem
Jag menar alltså kom igen va.

Citat:
I Storbritannien bildades i september 1938 Auxiliary Territorial Service (ATS) med anledning av krigshotet i Europa. Organisationen hade en föregångare under första världskriget, Women’s Auxiliary Corps, som omfattade drygt 40 000 personer som mest. Under det andra världskriget kom många av ATS:s kvinnor att tjänstgöra i de luftvärnsförband som bekämpade den tyska flygoffensiven mot de brittiska öarna 1940–41. Därutöver skötte ATS:s personal en mängd sysslor i staber, ledningscent*raler med mera. År 1949 ombildades ATS till Women’s Royal Army Corps (WRAC) med egna underofficerare och officerare. 1992 avvecklades WRAC och tre år senare beslöts att kvinnor skulle kunna fullgöra alla typer av befattningar, inklusive stridande, i den brittiska krigsmakten

Citat:
I USA var bilden likartad, där som mest 100 000 kvinnor tjänstgjorde i WAAC (Women’s Auxiliary Army Corps) under andra världskriget. Under Koreakriget 1950–53 deltog inga amerikanska kvinnliga soldater; ett förband om 125 kvinnor sändes till kriget i Vietnam, dock först efter 1967. Ett avgörande omslag skedde 1971 och redan 1978 tjänstgjorde 50 000 kvinnliga soldater i USA:s krigsmakt.

Citat:
Israel är idag det land som kommit längst i denna form av jämställdhet, där kvinnor kan placeras på alla typer av befattningar inklusive stridande, trots att många ultraortodoxa judar vägrar värnplikt eftersom de anser den israeliska staten för ogudaktig.

Citat:
Flera försvarsstödjande kvinno*föreningar bildades i Sverige redan i slutet av 1800-talet, men det var från krigsutbrottet 1914 som kvinnor aktivt stödde landstormen – de äldre värnpliktsårgångarna – under dess övningar, och då främst med matförsörjningen. År 1924 bildades Landstorms*kvinnornas riksorganisation, senare känd som Lottarörelsen. Krigsåret 1944 nådde den sin kulmen med över 100 000 personer organiserade. Riksdagen antog år 1981 en proposition som öppnade för kvinnliga befäl, och därmed att kvinnor gjorde värnplikten. Redan samma år gjorde de första kvinnorna sin värnplikt vid Upplands flygflottilj (F 16) i Uppsala.
Citat:
I andra kulturer än de västerländska har kvinnliga soldater förekommit ganska frekvent; mest berömda är de kvinnoförband som i slutet av 1800-talet stred mot franska kolonialtrupper i Dahomey i Afrika.
Citera
2013-08-15, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Jag menar alltså kom igen va.
duktiga dom e

alla vet ju att det är kvinnor som vinner krig
Citera
2013-08-15, 12:54
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Kan du inte märka ut i mina inlägg vart jag har påstått något sådant? Eller ska vi fortsätta med halmgubbarna några sidor till tycker du?

Jag skriver så tydligt jag kan och i fettext så kanske det går in, tveksamt. Men jag prövar ändå.

Om två personer av random kön har samma intellektuella förutsättningar och är bra på samma saker, ter det sig inte naturligt att den fysiskt starkare får mest makt?

Detta var min ursprungliga frågeställning, men inte ens där kan ni feminister hålla med eftersom ni vet att mannen är den "fysiskt" starkare. Och det måste ju vara ett svek mot hela rörelsen att tillskriva mannen några positiva attribut.

Du räknar för övrigt inte in intelligens som någonting en människa med noll kunskap om sin omgivande natur behöver för att hitta vatten, mat och bygga skydd? Det var också en intressant synpunkt må jag säga.

Visserligen skulle ju personerna i TS inte vara bra på någonting från början eftersom det skulle startas från noll. Således är det väl ändå grund-intelligensen som spelar in för vilka kunskaper hen samlar på sig?

Och det jag försöker förtydliga till dig är att människor är betydligt mer komplexa än att bara delas ner till 2 egenskaper...fysisk styrka och intelligens....man må vara hur intelligent som helst men är man en elak jävel som bara tänker på sitt eget bästa och skiter i alla andra så är den intelligensen inte värd ett skvatt för gruppens överlevnad. Är man en våghalsig översjälvsäker stridstupp som genast stormar in i djungeln och går vilse är man inte heller en speciellt bra ledare...

Så återigen...nej jag skulle inte nöja mig med en intelligent och fysisk stark man om där finns en intelligent, lite mer mogen, lugn, empatiskt lagd och mentalt stark tjej. ok. Då väljer jag henne.
Muskler kommer faktiskt väldigt långt ner på min prioriteringslista för val av ledare.
De musklerna kommer liksom till användning ändå, inte muskelfibrer man leder en grupp med.
Senast redigerad av kolugn 2013-08-15 kl. 12:59.
Citera
2013-08-15, 12:57
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nja de starka kan ha en stark plats i gruppen men det är oftast en äldre visare eller några äldre visare personer som vägleder eftersom de har mer erfarenhet och kunnande. Det är ett grupparbete som sker.

Sen är det ofta så att en kan vara gruppledare men att den stöttar sig mot en eller några personer som vägleder denna. Så det är mer ett jobb att vara ledare men inte samma sak som att ta beslut.

Och jag har mycket svårt att tro att män är så dumma att de inte skulle lyssna till kloka kvinnor när man resonerar kring ett problem.

Robinson är en tävling och där samarbetar man inte kring samma mål eftersom en ska gå ut som vinnare. Det är knappast något som präglar ett samhälle där man vill få saker och ting att fungera bra för gruppen.

Gruppdynamik är gruppdynamik är gruppdynamik.

Vi talar om två olika fenomen nu, antar jag - det ena är ledare i grupper och samhälle, och det andra är teknisk utveckling. Män är ledande i bägge förvisso, och skulle så vara även på en öde ö.
Citera
2013-08-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Gruppdynamik är gruppdynamik är gruppdynamik.

Vi talar om två olika fenomen nu, antar jag - det ena är ledare i grupper och samhälle, och det andra är teknisk utveckling. Män är ledande i bägge förvisso, och skulle så vara även på en öde ö.

Nej på en öde ö skulle varken män eller kvinnor vara ledare.

Däremot på en bebodd ö skulle kvinnors kraft som vanligt upptas av graviditeter och att söka näringsrik mat och se till att barnen lär sig att klara sig själv. Det tror jag också.

Men det beror lite på hur de här trettonåriga pojkarna utvecklas när de inte har lärt sig könsnormativitet. De kanske har en starkare känsla av att ta hand om sina barn när de uppfostrat av den där datorn som är utgångspunkten för diskussionen. Män har ju ändrat sitt beteende var gäller att ta hand om barn de senaste femtio åren så vem vet hur de skulle vara om det var nollställt från början. Jag vet inte men är öppen för att män då kanske är mer intresserade av det. Det skulle frisätta kvinnors tid och de skulle knappast sitta och spela på läppen då utan göra något och fundera över hur det kan göras lättare och bättre och komma på lösningar och uppfinningar.
Citera
2013-08-15, 13:15
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
duktiga dom e

alla vet ju att det är kvinnor som vinner krig

Om kvinnor är med i stridande förband och deras sida vinner så jo, då vinner kvinnor krig.
Om halva befolkningen i ett land som vinner krig är kvinnor så jo då vinner kvinnor krig.
krig är nämligen betydligt mer än enbart själva dödandet.
Det är forskning, vapenindustri, administration, strategi, diplomati, spionage, organisation, logistik etc, etc..
gott om kvinnor lite varstans.
Senast redigerad av kolugn 2013-08-15 kl. 13:30.
Citera
2013-08-15, 13:39
Bannlyst
Citat:
Om kvinnor är med i stridande förband och deras sida vinner så jo, då vinner kvinnor krig.
Om halva befolkningen i ett land som vinner krig är kvinnor så jo då vinner kvinnor krig.
krig är nämligen betydligt mer än enbart själva dödandet.
Det är forskning, vapenindustri, administration, strategi, diplomati, spionage, organisation, logistik etc, etc..
gott om kvinnor lite varstans.
ja, här dräller det ju av kvinnor

man vet att man har att göra med en hjärntvättad svensk feminist när påståenden kommer flygande om att det är kvinnor som minsann vinner krig kämpa!!
Citera
2013-08-15, 13:46
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
ja, här dräller det ju av kvinnor

man vet att man har att göra med en hjärntvättad svensk feminist när påståenden kommer flygande om att det är kvinnor som minsann vinner krig kämpa!!

Vilka var det tror du som jobbade inom vapenindustrin under andra världskriget i Tyskland, Ryssland, England och USA?

Och jag påstår inte att enbart kvinnor vinner krig, jag går emot ditt påstående att kvinnor inte vinner krig.
Citera
2013-08-15, 13:55
Bannlyst
Citat:
Vilka var det tror du som jobbade inom vapenindustrin under andra världskriget i Tyskland, Ryssland, England och USA?

Och jag påstår inte att enbart kvinnor vinner krig, jag går emot ditt påstående att kvinnor inte vinner krig.
så ja så ja. nu ska lilla flickan inte hetsa upp sig. ja vilka som jobbade inom vapenindustrin på tretti och fyrtiotalet? män. eller hade kvinnorna lämnat barnafödandet, matlagandet och tvättandet för att bli högteknologiska vapenutvecklare? källa på det fröken troll..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in