2013-08-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
jo det är helt fel att släpa ut fruntimmer i krig. eller vill man starta med svagare laguppställning är det ju bra. vill man vinna så är det dåligt.

hur många kvinnor deltog i ryssarnas befrielse av europa i 2:a vk? nooooooooollllll!!!!

Det beror ju på hur krigandet ser ut. Kan tänka mig att kvinnor kan delta i strategiskt tänkande och utföra sniperskott eftersom kvinnor är bra på att träffa men när det gäller uppgifter där styrka är väsentlig ska naturligtvis de starkaste som laget har sättas in. Det ser jag som självklart.

Citat:
Det är känt att sovjetiska kvinnor deltog i strider under andra världskriget. *Förekom det att kvinnor stred även inom andra länders arméer?
Sofia Gustavsson

SVAR De mest berömda kvinnliga soldaterna under andra världskriget kämpade mycket riktigt i den sovjetiska krigsmakten åren 1941–45.

Här återfinner vi såväl prickskyttar som stridsvagnsförare och, inte minst, de nattflygande piloterna, ”de svarta häxorna”. Men i Röda armén fanns också rent kvinnliga förband, inte minst i den milisliknande organisation som 1941 sattes upp i de hotade städerna Leningrad och Moskva.

Den ryska traditionen går dock längre tillbaka: i maj 1917 organiserade den tsarryska armén Maria ”Yashka” Bochkarevas ”Kvinnliga dödsbataljon”
http://www.popularhistoria.se/lasarfragor/2011/08/kvinnor-sallan-vid-fronten/
Citera
2013-08-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Det är ju ett bra sätt att öva problemlösning på och dessutom att tänka ut hur vikten ska fördelas bland de andra.

Inte för att jag tycker att för svaga personer ska delta i den här typen av sysselsättning men ändå.

Det kan ju hända att en stark man i en sån här övning skadar sig och då uppstår samma situation. Det är verkligheten och det är ju det man ska träna på. Så helt fel är det ändå inte.

Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Vikten av ens personliga utrustning ska inte fördelas bland andra gruppmedlemmar. Om du inte kan bära din egen skit har du inget i det militära att göra; hur bra tror du att moralen och kamratskapen är efter en vecka i skogen om fyra tjejer på vardera 40 kg trippar runt i bara uniform och vapen medan fyra killar á 80 kg tvingas bära tjejernas sovsäck, regnställ, vatten, mat, extra kläder, extra ammuntion och därtill gruppens radio, bivackmaterial och annan utrustning?

Du har aldrig varit i den miljön och aldrig gjort militärtjänst och då råder jag dig att hålla igen snattran om sådana saker, för uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om.

Har du problem att läsa flera meningar eller vad har du för problem?
Citera
2013-08-15, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Vikten av ens personliga utrustning ska inte fördelas bland andra gruppmedlemmar. Om du inte kan bära din egen skit har du inget i det militära att göra; hur bra tror du att moralen och kamratskapen är efter en vecka i skogen om fyra tjejer på vardera 40 kg trippar runt i bara uniform och vapen medan fyra killar á 80 kg tvingas bära tjejernas sovsäck, regnställ, vatten, mat, extra kläder, extra ammuntion och därtill gruppens radio, bivackmaterial och annan utrustning?

Du har aldrig varit i den miljön och aldrig gjort militärtjänst och då råder jag dig att hålla igen snattran om sådana saker, för uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om.
ingen idé att förklara saker för fruntimmer som har 0 timmar i det militära. låt dom sväva på rosa moln i tron att kvinnor är lika väl lämpade i krig som män. bara slumpen som gjort att män krigat genom århundraden.
Citera
2013-08-15, 12:27
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
men läs vad jag skriver istället.

Jag läste vad du skrev och det är uppenbart att du har noll koll på hur det funkar inom värnplikten.
Citera
2013-08-15, 12:28
Medlem
kolugns avatar
Citat:
nu är det ingen myspys gruppövning a la företagsgig att lära sig kriga. är det 20 minusgrader och brudjäveln inte orkar bära vare sig ak 5 eller personlig utrustning. ja då måste man hjälpa idioten iom att annars hade hela gruppen fått vänta på "elitidrottaren". i 20 minusgrader på tom mage vill man gärna komma fram till platsen man ska sova bivack osv...

Jo det är en övning för att kunna klara ett ev. krig. Ganska osmart skicka ut fysiskt otränade och väldigt klena personer på denna typ av övning. Om hon inte klarar bära sin egen packning så får hon ju ligga i lite mer träning först. Tjejer behöver möjligen mer fysisk träning än killarna till att börja med. Men kom inte och säg att ingen tjej klarar bära sin egen utrustning för det vet jag nämligen inte är sant.
Citera
2013-08-15, 12:32
Bannlyst
Citat:
Jo det är en övning för att kunna klara ett ev. krig. Ganska osmart skicka ut fysiskt otränade och väldigt klena personer på denna typ av övning. Om hon inte klarar bära sin egen packning så får hon ju ligga i lite mer träning först. Tjejer behöver möjligen mer fysisk träning än killarna till att börja med. Men kom inte och säg att ingen tjej klarar bära sin egen utrustning för det vet jag nämligen inte är sant.
feministerna har ju gjort så att brudar har andra krav på sig vid mönstring. därför måste grabbarna släpa på brudarnas packning. det är jämställdhet i dagens Sverige.

så. jag håller med. jävligt osmart att skicka ut otränade brudar som grabbarna måste ta hand om.
Citera
2013-08-15, 12:32
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Den som har erfarenheter av liknande situationer, den som har ex. vildmarkserfarenhet, den som uppvisar största psykiska balansen, klarar stress bäst och har gruppens bästa för ögonen och inte sitt eget. Där har du några kriterier i mitt val som klart överstiger fysisk styrka.
Vad hjälper hans ev. 30% mer muskelfibrer än Jane Goodalls kunskap bredvid om vi möter en flock arga gorillor ex? Jag hade självklart valt lilla klena Jane alla gånger.

Och det som egentligen sker är att olika individer tar ledning inom olika områden, där just de besitter kunskap i vart fall i en välfungerande grupp med chans till överlevnad.

Det var värst vad alla feminister i denna tråden har svårt att hålla sig till en sak i taget.
Nu har jag skrivit kanske 4-5 inlägg och debatterat att fysiken är den faktor som spelar in om två personer är intellektuellt lika och är bra på samma saker.

Men eftersom den ena kommer med nya halmgubbar efter den andra förstår jag att du har svårt att se helheten i min diskussion.

Jag är övertygad om att fysiken är den avgörande faktorn om två personer har samma övriga förutsättningar.
Citera
2013-08-15, 12:33
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Jag läste vad du skrev och det är uppenbart att du har noll koll på hur det funkar inom värnplikten.

Diskussionen gällde om det var snällt bära hennes packning eller inte...ok? jag anser inte det som något speciellt snällt. I ett riktigt krig ja, men inte i en övning som ska ge träning samt besked om man klarar något eller inte, om man behöver träna mer..etc.

Ungefär som om jag ska lära ut origami till dig...viker halva grunkan själv och säger ja men grattis!! nu klarar du vika en själv och sätter dig som lärare för en grupp ivriga pensionärer beväpnade med rispapper till tänderna.

good luck!
Citera
2013-08-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag är övertygad om att fysiken är den avgörande faktorn om två personer har samma övriga förutsättningar.

Ja är bägge två dumma i huvudet så får nog fysiken avgöra. Annars kan de ju prata om saken om de har förmåga till det.
Citera
2013-08-15, 12:37
Medlem
Citat:
ingen idé att förklara saker för fruntimmer som har 0 timmar i det militära. låt dom sväva på rosa moln i tron att kvinnor är lika väl lämpade i krig som män. bara slumpen som gjort att män krigat genom århundraden.
Citat:
Det är känt att sovjetiska kvinnor deltog i strider under andra världskriget. *Förekom det att kvinnor stred även inom andra länders arméer?
Sofia Gustavsson

SVAR De mest berömda kvinnliga soldaterna under andra världskriget kämpade mycket riktigt i den sovjetiska krigsmakten åren 1941–45.

Här återfinner vi såväl prickskyttar som stridsvagnsförare och, inte minst, de nattflygande piloterna, ”de svarta häxorna”. Men i Röda armén fanns också rent kvinnliga förband, inte minst i den milisliknande organisation som 1941 sattes upp i de hotade städerna Leningrad och Moskva.

Den ryska traditionen går dock längre tillbaka: i maj 1917 organiserade den tsarryska armén Maria ”Yashka” Bochkarevas ”Kvinnliga dödsbataljon”
http://www.popularhistoria.se/lasarfragor/2011/08/kvinnor-sallan-vid-fronten/
Citera
2013-08-15, 12:39
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det var värst vad alla feminister i denna tråden har svårt att hålla sig till en sak i taget.
Nu har jag skrivit kanske 4-5 inlägg och debatterat att fysiken är den faktor som spelar in om två personer är intellektuellt lika och är bra på samma saker.

Men eftersom den ena kommer med nya halmgubbar efter den andra förstår jag att du har svårt att se helheten i min diskussion.

Så du menar att en människas helhet bara består av intelligens och fysisk styrka..?
Liksom bara de två sakerna man har att lägga i potten i valet av ledare för en grupp 13-åringar ute på en öde ö?

vad hjälper fysisk styrka då man ska bestämma hur och var man ska bygga ett skydd? var man ska hitta vatten? vad man kan äta? hur man ska vårda en sjuk? Hur man ska ta hand om lille Anders som gråter och vill till mamma? När tidvattnet kommer?
Allt detta avhjälps av den som vinner i armbrytning?

Verkligen?
Citera
2013-08-15, 12:40
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Diskussionen gällde om det var snällt bära hennes packning eller inte...ok? jag anser inte det som något speciellt snällt. I ett riktigt krig ja, men inte i en övning som ska ge träning samt besked om man klarar något eller inte, om man behöver träna mer..etc.

Ungefär som om jag ska lära ut origami till dig...viker halva grunkan själv och säger ja men grattis!! nu klarar du vika en själv och sätter dig som lärare för en grupp ivriga pensionärer beväpnade med rispapper till tänderna.

good luck!

Vad fan har snällhet med saken att göra? Det är inget jävla gulligull-läger där man kan avbryta och gå och duscha om man inte orkar mer. Fattar du? Det kan vara 30minusgrader på orten där vi gjorde fältövningen. Skulle vi vägra att bära dessa två tjejers packning när de inte längre pallar mitt ute i ingestans i skogen under full snöstorm så skulle vi för det första få en sådan rejäl utskällning och straff och sedan kommer den lilla risken att dessa tjejer kan dö. På riktigt. Vad tror du själv händer i ett sådant väder om någon hamnar efter? Någon som är så slut i kroppen att hon förmodligen inte ens skulle orka gräva ner sig i en snövall i det läget för att försöka hålla värme? Man lämnar ingen bakom helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in