2013-08-15, 12:06
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Fast om man ska klara sig som soldat, så måste man klara bära sin egen utrustning, eller hur?
Så hur snällt är det?
Finns gott om kvinnor som tar värnplikten och kånkar sin packning. Att tvinga sig och bli tvingad släpa packning är just det som gör en starkare. Också vitsen med övningarna. Om nån då plockar av dig packningen så är det ju ingen träning eller övning längre...
Ev, så kan svagare individer få börja med mindre packning efter fysiktest bedömningar, finns ju gott om klenfisar, även killar, men skutresultatet måste ju ändå vara att man fysiskt klarar bära sin egen utrustning och kunna utföra det som krävs.

Nu får du väl skärpa dig. Man släpar inte på en massa onödigt skit när man är ute på övningar. Man har med sig exakt vad man beräknas behöva för att överleva i naturen under ett par veckor. Det väger vad det väger. Gjorde själv lumpen med 2 tjejer i gruppen och första saken man får lära sig är att ingen lämnas bakom. Vilket innebar att vid varje mer krävande övning så fick vi killar dela upp deras packning när de inte orkade mer. Vilket brukade ske efter någon dag.
Citera
2013-08-15, 12:07
Bannlyst
Citat:
Fast om man ska klara sig som soldat, så måste man klara bära sin egen utrustning, eller hur?
Så hur snällt är det?
Finns gott om kvinnor som tar värnplikten och kånkar sin packning. Att tvinga sig och bli tvingad släpa packning är just det som gör en starkare. Också vitsen med övningarna. Om nån då plockar av dig packningen så är det ju ingen träning eller övning längre...
Ev, så kan svagare individer få börja med mindre packning efter fysiktest bedömningar, finns ju gott om klenfisar, även killar, men skutresultatet måste ju ändå vara att man fysiskt klarar bära sin egen utrustning och kunna utföra det som krävs.
nu är det ingen myspys gruppövning a la företagsgig att lära sig kriga. är det 20 minusgrader och brudjäveln inte orkar bära vare sig ak 5 eller personlig utrustning. ja då måste man hjälpa idioten iom att annars hade hela gruppen fått vänta på "elitidrottaren". i 20 minusgrader på tom mage vill man gärna komma fram till platsen man ska sova bivack osv...
Citera
2013-08-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Nu får du väl skärpa dig. Man släpar inte på en massa onödigt skit när man är ute på övningar. Man har med sig exakt vad man beräknas behöva för att överleva i naturen under ett par veckor. Det väger vad det väger. Gjorde själv lumpen med 2 tjejer i gruppen och första saken man får lära sig är att ingen lämnas bakom. Vilket innebar att vid varje mer krävande övning så fick vi killar dela upp deras packning när de inte orkade mer. Vilket brukade ske efter någon dag.

Det är ju ett bra sätt att öva problemlösning på och dessutom att tänka ut hur vikten ska fördelas bland de andra.

Inte för att jag tycker att för svaga personer ska delta i den här typen av sysselsättning men ändå.

Det kan ju hända att en stark man i en sån här övning skadar sig och då uppstår samma situation. Det är verkligheten och det är ju det man ska träna på. Så helt fel är det ändå inte.
Citera
2013-08-15, 12:13
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Den svagare kanske är mycket bättre på att hitta föda i naturen. Styrka klår inte alla andra egenskaper. Ett samhälle är komplext och styrka är inte det enda som är av stort värde.
`

Men KÄRA du, vad är det du inte förstår? Om du hoppar över vartannat antagande är det väl klart som fan att du säger emot mig.
Vem har påstått att styrka är det enda som är av stort värde, det är endast du som lägger dom orden i min mun.
Förutsättningen var att BÅDA är lika intelligenta och har samma kunskaper om du läser mitt tidigare inlägg.

Det blir ju nästan löjligt detta när du ständigt hoppar över vissa kriterier som gäller för att frågan ska gälla.
Citera
Medlem
Citat:
På stenåldern? Berätta mer!

Nej, orkar inte.

Ni feminister har ju i era verklighetsfrånvända studier redan konstaterat att stenåldern var den mest jämställda tidsåldern där män och kvinnor gjorde samma uppgifter (baserat på "nya tolkningar" av grottmålningar etc. om jag inte minns fel).

Detta strider mot all annan vetenskaplig konsensus där man konstaterat att mannen jagade och kvinnan tog hand om familjen. Men eftersom feminister är orubbliga i sin övertygelse och anser att deras bias-infekterade resultat är det enda rätta så tar jag inte den diskussionen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det är ju ett bra sätt att öva problemlösning på och dessutom att tänka ut hur vikten ska fördelas bland de andra.

Inte för att jag tycker att för svaga personer ska delta i den här typen av sysselsättning men ändå.

Det kan ju hända att en stark man i en sån här övning skadar sig och då uppstår samma situation. Det är verkligheten och det är ju det man ska träna på. Så helt fel är det ändå inte.
jo det är helt fel att släpa ut fruntimmer i krig. eller vill man starta med svagare laguppställning är det ju bra. vill man vinna så är det dåligt.

hur många kvinnor deltog i ryssarnas befrielse av europa i 2:a vk? nooooooooollllll!!!!
Citera
2013-08-15, 12:14
Bannlyst
Citat:

.
nu handlar inte krig om problemlösning. det handlar om att döda folk och att överleva själv.
Citera
2013-08-15, 12:16
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar

Citat:
Nej, självklart är det i dagens läge inte den med mest muskler som får makten. Men nu handlar diskussionen inte om hur dagens samhälle är uppbyggt.

Tänk dig själv, outforskad mark med eventuellt många potentiellt farliga varelser som vill skada och döda hela sällskapet. Vem skulle du följa om två personer är lika intelligenta? Den svaga eller den starka?

Den som har erfarenheter av liknande situationer, den som har ex. vildmarkserfarenhet, den som uppvisar största psykiska balansen, klarar stress bäst och har gruppens bästa för ögonen och inte sitt eget. Där har du några kriterier i mitt val som klart överstiger fysisk styrka.
Vad hjälper hans ev. 30% mer muskelfibrer än Jane Goodalls kunskap bredvid om vi möter en flock arga gorillor ex? Jag hade självklart valt lilla klena Jane alla gånger.

Och det som egentligen sker är att olika individer tar ledning inom olika områden, där just de besitter kunskap i vart fall i en välfungerande grupp med chans till överlevnad.
Citera
2013-08-15, 12:17
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
men läs vad jag skriver istället.
Citera
2013-08-15, 12:17
Bannlyst
Citat:
Den som har erfarenheter av liknande situationer, den som har ex. vildmarkserfarenhet, den som uppvisar största psykiska balansen, klarar stress bäst och har gruppens bästa för ögonen och inte sitt eget. Där har du några kriterier i mitt val som klart överstiger fysisk styrka.
Vad hjälper hans ev. 30% mer muskelfibrer än Jane Goodalls kunskap bredvid om vi möter en flock arga gorillor ex? Jag hade självklart valt lilla klena Jane alla gånger.

Och det som egentligen sker är att olika individer tar ledning inom olika områden, där just de besitter kunskap i vart fall i en välfungerande grupp med chans till överlevnad.
var det en tjej eller kille som blev uppkäkad av vargar på Kolmården?
Citera
2013-08-15, 12:19
Medlem
Citat:

Vikten av ens personliga utrustning ska inte fördelas bland andra gruppmedlemmar. Om du inte kan bära din egen skit har du inget i det militära att göra; hur bra tror du att moralen och kamratskapen är efter en vecka i skogen om fyra tjejer på vardera 40 kg trippar runt i bara uniform och vapen medan fyra killar á 80 kg tvingas bära tjejernas sovsäck, regnställ, vatten, mat, extra kläder, extra ammuntion och därtill gruppens radio, bivackmaterial och annan utrustning?

Du har aldrig varit i den miljön och aldrig gjort militärtjänst och då råder jag dig att hålla igen snattran om sådana saker, för uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2013-08-15, 12:20
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batemanz
var det en tjej eller kille som blev uppkäkad av vargar på Kolmården?

Och vad har det med saken att göra? tror du att om hon hade varit en han som gick in där just den dagen så hade han klarat sig?
Du tror alltså att en man skulle överleva en fysisk attack av vargar? ja du...lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in