2013-08-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Besöken är övervakade.
Man får inte prata om fallet om det är sekretess, även fast de har tv och radio.
Man kan få säga att man inte är skyldig, och säga vad man är åtalad för, men inte diskutera det speciellt mycket.

Och samtalen med försvarare? Måste ju vara jätteknepigt som försvarare att inte få tala om att "en av dina bästa vänner är internationellt efterlyst i ärendet och en annan kompis till dig sitter häktad". Det känns ju som viktiga premisser för att driva försvaret.
Citera
2013-08-15, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Jag har aldrig haft problem. Den sista gången fick jag svar att "h*n inte fanns där, men jag kunde ju ringa andra stationer och kanske skulle försöka att ringa till XX-polisen först". H*n som svarade såg alltså vart den misstänkte hade förts efter anhållan och kom med ett tips som visade sig stämma. Där fick jag alltså ett jakande svar, precis som alla andra gånger jag inte visste vart h*n hade hamnat.

I andra fall så har jag blivit uppringd av advokaten och då har jag ju aldrig ställt en fråga när jag ringt en station eller ett häkte. Då har jag ju redan vetat vart jag skulle ringa. "Min partner sitter hos er, kan du kolla om h*n behöver pengar?" t ex
Det är ju det jag säger.
Är ni tillsammans så kan det vara annorlunda, och är ni båda kända så kan det vara annorlunda eftersom de då vet vilka ni är.
Men, det ska och får inte gå till så.
Sen beror det också på brottets art.
Är det ett litet inbrott eller grova brott så är det annorlunda, kan jag tänka mig.
Citera
2013-08-15, 10:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ingen skulle orka sitta och klippa i tidningen, och nä, antingen får man eller så får man inte.

Jisses Kanel-Kalle.

Det finns massor av tidningar som inte innehåller nyheter, sporttidningar, veckotidningar med många fler. Dessutom finns det massor av tv-kanaler som filmkanaler, sportkanaler, Discovery med många fler som inte innehåller nyheter.

Självklart får de se på tv men det finns ett urval av kanaler som är lämpade för personer med restriktioner och dit hör inte kanaler med nyheter.

De får även se på film och i vissa fall har några fått tillgång till tv-spel. Det är för att de behöver sysselsätta sig med något under de 23 timmar de tillbringar i ensamhet i sin cell.

Ta inte allt så bokstavligt.
Citera
2013-08-15, 10:31
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Detta är vad jag har sett: "De två andras restriktioner innebär att de inte får vistas i gemensamhetsutrymmen, inte använda telefon, inte ta emot besök utan ansökan i förväg och skrivs brev kollas dessa av åklagare innan de postas.

– Men de får läsa tidningar, lyssna på radio och se på tv, uppger vice chefsåklagare/kammaråklagare Per-Erik Rinsell".

Är det någon artikel som jag missat så länka den gärna.

Exakt. Jag har mycket svårt att tro att t ex TB skulle få hälsa på DB och dra gamla anekdoter från juli månad.
Citera
2013-08-15, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Och samtalen med försvarare? Måste ju vara jätteknepigt som försvarare att inte få tala om att "en av dina bästa vänner är internationellt efterlyst i ärendet och en annan kompis till dig sitter häktad". Det känns ju som viktiga premisser för att driva försvaret.
Samtalen med advokat är det enda samtalen som får göras obevakade.
Min advokat och jag träffades på häktet, han tog upp sin telefon och undrade om jag ville ringa någon.
Citera
2013-08-15, 10:33
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Man upphör aldrig att förundras över den rättsliga logiken.
Från början lät man ju MGM löpa fri medans man häktade två personer för skyddande av brottsling.
Nu när MGM är gripen borde förutsättningarna ändras igen.

Var det Leif GW Person som spekulerade att BO skulle vara gömd i en igensvetsad bränsletank på en buss?

Nej, det var ett trådtroll.
Citera
2013-08-15, 10:35
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Det är ju det jag säger.
Är ni tillsammans så kan det vara annorlunda, och är ni båda kända så kan det vara annorlunda eftersom de då vet vilka ni är.
Men, det ska och får inte gå till så.
Sen beror det också på brottets art.
Är det ett litet inbrott eller grova brott så är det annorlunda, kan jag tänka mig.

Jag läste för fort Jag var inte känd på samma vis, jag är aldrig dömd för något. Det hör inte hit men jag fick ofta känslan av att jag fick så mycket info eftersom jag var ordentlig och inte någon nerdankad pundare eller WT med kriminell stämpel.

Sen såg jag någon annan skriva om huruvida advokaten inte kan prata fritt med sin klient. Det är inga övervakade besök när advokaten kommer. Åklagaren får inte ens öppna och läsa eventuella brev till eller från den misstänktes advokat. Inte ens vid fulla restrktioner.

Här är lite om hur det fungerar för den som är intresserad men har sluppit att ha kriminella i sin närhet:
https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedin gs_-169-SE-maximizeMS-en.do?clang=sv&idSubpage=2
Citera
2013-08-15, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jisses Kanel-Kalle.

Det finns massor av tidningar som inte innehåller nyheter, sporttidningar, veckotidningar med många fler. Dessutom finns det massor av tv-kanaler som filmkanaler, sportkanaler, Discovery med många fler som inte innehåller nyheter.

Självklart får de se på tv men det finns ett urval av kanaler som är lämpade för personer med restriktioner och dit hör inte kanaler med nyheter.

De får även se på film och i vissa fall har några fått tillgång till tv-spel. Det är för att de behöver sysselsätta sig med något under de 23 timmar de tillbringar i ensamhet i sin cell.

Haha. Jisses på dig själv.
Man har INTE filmkanaler (längre).
Man har de vanliga "gratiskanalerna" 16 kanaler.
Med tidningar så menas DAGSTIDNINGAR.
Vad tror du egentligen....
Får se film?
Vhs då?
Man får inte ha brända cdskivor eller någonting man kan lagra nånting på.
Man KAN få ha gamla playstation eller nintendo 8bit typ.
Man får gammal mjölk också.
Citera
2013-08-15, 10:37
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jisses Kanel-Kalle.

Fast samtidigt får ju sexualbrottslingar sitta och porrsurfa på kåken, så man kan nog anta att har dom tillgång till TV så har dom säkert sett någon nyhetssändning eller två.
Citera
2013-08-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Du får hemskt gärna resonera din absoluta uppfattning. Det blir mer stimulerande så.

Det har du helt rätt i. Har motiverat detta i annat inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Är nog snarare tvärtom. De sitter ju inte häktade misstänkta för mord, utan för skyddande av brottsling. Visar det sig att AJ är rätt gärningsman, vilket är troligt, kommer DB och FH absolut inte gå fria.
Citera
2013-08-15, 10:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Haha. Jisses på dig själv.
Man har INTE filmkanaler (längre).
Man har de vanliga "gratiskanalerna" 16 kanaler.
Med tidningar så menas DAGSTIDNINGAR.
Vad tror du egentligen....
Får se film?
Vhs då?
Man får inte ha brända cdskivor eller någonting man kan lagra nånting på.
Man KAN få ha gamla playstation eller nintendo 8bit typ.
Man får gammal mjölk också.

Jag tror inte för ett ögonblick att dessa två personer som är involverade i ett mord och som fortfarande nekar och lämnar olika versioner har tillgång till nyhetsinformation som eventuellt kan påverka utredningen.

Jag vet att häktade med restriktioner får se på tv, men inte på kanaler där de kan få information som kan förstöra utredningen.
Citera
2013-08-15, 10:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Fast samtidigt får ju sexualbrottslingar sitta och porrsurfa på kåken, så man kan nog anta att har dom tillgång till TV så har dom säkert sett någon nyhetssändning eller två.

På kåken sitter man aldrig med restriktioner av samma slag som en häktad kan få göra, då är man redan dömd och informationen som de får ta del av kan inte längre påverka utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in