2013-08-15, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Det där stämmer inte med verkligheten. Efter att i över två decennier levt med kriminell, vet jag bättre.

EDIT: Jag skriver inte att du har fel Kanel-Kalle, jag menar att det inte funkar så även om det står att det ska göra det i någon lag eller förordning.
Om du än tillsammans med denne som sitter häktad, och ni har haft kontakt, så är deten helt annan sak.
Men det är samma regler i ett fängelse.
man kan inte ringa och fråga efter någon som sitter där.
Men man kan alltid lämna ett meddelande, även fast den inte sitter där.
Så är det klargjort
Citera
2013-08-15, 10:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Ok. Kanske mer sannolikt att de släpps på fri fot efter TR i väntan på dom? Det händer ju dagligen dömda släpps på fri fot och sedan får ett datum de ska inställa sig, eller?
Det är fullt möjligt. Det brott de är misstänkta för ger sex månader till fyra års fängelse. Det kan t.o.m. tänkas att de anses ha avtjänat straffet efter rättegång.
Citera
2013-08-15, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag skuiie tro att det går att se till så de inte får info om sitt eget fall. Inga nyhetssändningar, ingen Text-TV och lite klipp i tidningarna så vet de fortfarande ingenting.
Ingen skulle orka sitta och klippa i tidningen, och nä, antingen får man eller så får man inte.
Citera
2013-08-15, 10:16
Medlem
Citat:
Jag skuiie tro att det går att se till så de inte får info om sitt eget fall. Inga nyhetssändningar, ingen Text-TV och lite klipp i tidningarna så vet de fortfarande ingenting.

Jag vet inte men jag tycker det låter osannolikt. Dessutom får de ju ta emot besök enligt artikeln innan, och besökarna lär ju inte bli munkavlade. Deras försvarare kan ju också informera dem.
Citera
2013-08-15, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luding
Kan du vara snäll och förklara hur en avstängd mobil kan vara i kontakt med yttervärlden, eller ge en källhänvisning, så att jag som inte förstår hur detta kan vara möjligt, får möjligheten att sätta mig in i detta fenomen.
Någonstans har du väl inhämtat kunskapen?
Tyst ping, pffffst, visst.
De har fastnat i 80-talet.
Det är HELT omöjligt att "pinga" en avstängd smarttelefon, iallafall android (apple har mycket fuffens för sig, så där vet jag inte säkert)
Telefon behöver sitt operativsystem. Punkt och slut.
Mvh
Citera
2013-08-15, 10:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Jag vet inte men jag tycker det låter osannolikt. Dessutom får de ju ta emot besök enligt artikeln innan, och besökarna lär ju inte bli munkavlade. Deras försvarare kan ju också informera dem.

Detta är vad jag har sett: "De två andras restriktioner innebär att de inte får vistas i gemensamhetsutrymmen, inte använda telefon, inte ta emot besök utan ansökan i förväg och skrivs brev kollas dessa av åklagare innan de postas.

– Men de får läsa tidningar, lyssna på radio och se på tv, uppger vice chefsåklagare/kammaråklagare Per-Erik Rinsell".

Är det någon artikel som jag missat så länka den gärna.
Citera
2013-08-15, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Besöken är övervakade.
Man får inte prata om fallet om det är sekretess, även fast de har tv och radio.
Man kan få säga att man inte är skyldig, och säga vad man är åtalad för, men inte diskutera det speciellt mycket.
Citera
2013-08-15, 10:23
Bannlyst
Citat:
Man kan tänka sig att AJ ringt efter back-up. Vid back-up kan de ha väntat utanför på någon och då ha rökt. För att åka och hämta en kompis behöver man inte ta ut batteriet ur mobilen.

De väntar en stund och sedan drar de.
Skulle polisen ha pingat deras telefoner under tiden?
Eller i efterhand?
Citera
2013-08-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Är nog snarare tvärtom. De sitter ju inte häktade misstänkta för mord, utan för skyddande av brottsling. Visar det sig att AJ är rätt gärningsman, vilket är troligt, kommer DB och FH absolut inte gå fria.

Man upphör aldrig att förundras över den rättsliga logiken.
Från början lät man ju MGM löpa fri medans man häktade två personer för skyddande av brottsling.
Nu när MGM är gripen borde förutsättningarna ändras igen.

Var det Leif GW Person som spekulerade att BO skulle vara gömd i en igensvetsad bränsletank på en buss?
Citera
2013-08-15, 10:25
Medlem
Citat:
Detta är vad jag har sett: "De två andras restriktioner innebär att de inte får vistas i gemensamhetsutrymmen, inte använda telefon, inte ta emot besök utan ansökan i förväg och skrivs brev kollas dessa av åklagare innan de postas.

– Men de får läsa tidningar, lyssna på radio och se på tv, uppger vice chefsåklagare/kammaråklagare Per-Erik Rinsell".

Är det någon artikel som jag missat så länka den gärna.

Det är den jag syftar på, sorry för utebliven länk.
Citera
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Om du än tillsammans med denne som sitter häktad, och ni har haft kontakt, så är deten helt annan sak.
Men det är samma regler i ett fängelse.
man kan inte ringa och fråga efter någon som sitter där.
Men man kan alltid lämna ett meddelande, även fast den inte sitter där.
Så är det klargjort

Jag har aldrig haft problem. Den sista gången fick jag svar att "h*n inte fanns där, men jag kunde ju ringa andra stationer och kanske skulle försöka att ringa till XX-polisen först". H*n som svarade såg alltså vart den misstänkte hade förts efter anhållan och kom med ett tips som visade sig stämma. Där fick jag alltså ett jakande svar, precis som alla andra gånger jag inte visste vart h*n hade hamnat.

I andra fall så har jag blivit uppringd av advokaten och då har jag ju aldrig ställt en fråga när jag ringt en station eller ett häkte. Då har jag ju redan vetat vart jag skulle ringa. "Min partner sitter hos er, kan du kolla om h*n behöver pengar?" t ex
Citera
Medlem
Citat:

Nej, är den restriktionen släppt, så har de tillgång. Hur menar du att häktespersonalen skulle redigera nyhetsflödet? Springa in och ut i cellerna och stänga av tv och radio och sedan in igen och sätta på? Klippa i tidningar med sax?
Är nog snarare så att när de nu fått all information de kan få av DB och FH, efter förhör och vallning, så kan det löna sig att släppa vissa restriktioner, ge dem tillgång till media. Kan vara rätt stressande att veta att AJ nu sitter "i en cell nära dig" och genom tidningar få veta att efter vallning är det konstaterat att deras historier skiljer sig på väsentliga punkter. Paniken som kommer när man fattar att säcken börjar knytas åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in