2013-08-12, 18:51
  #1
Medlem
kamelduschs avatar
Mors!
Hade tänkt köpa något badass i present (bara för att) till en polare som fyller år. Kom att tänka på ett armborst ! Frågan är då:
Är detta armborst lagligt i Sverige?
http://www.amazon.com/Avalanche-Pistol-Tactical-50-lb-Crossbow/dp/B0045Z4MEQ/ref=sr_1_7/178-4058644-4802346?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1376325612&sr=1-7

Det är en Avalanche Pistol Grip Tactical 50-lb Crossbow. Läste att det räknas som ett vapen om det kan använda 10 joule till att skicka iväg en projektil. Lite knepigt att söka efter just det på google för mig, så undrar om någon vet på rak arm?

Tack på förhand!
Citera
2013-08-12, 19:13
  #2
Medlem
TinyPoliss avatar
Räkna om 50-lb till joule.
Jag får det 68 joule, med reservation för felräkning.
För övrigt stämmer det att man skall ha licens för armborst med över 10 Joules anslagsenergi.
Citera
2013-08-12, 19:31
  #3
Medlem
Orkar inte gå in på detaljerna men det hela beskrivs rätt bra i den här länken:
http://armborst.forum24.se/armborst-about30.html
Citera
2013-08-12, 21:33
  #4
Medlem
kamelduschs avatar
Okay orkar inte räkna om hastigheten en pil kan komma upp i... men genom att titta på den första kommentaren så antar jag att den kmr skapa över 10 joule, surt

Tack för snabba och bra svar iaf!
Citera
2013-08-12, 21:47
  #5
Medlem
Jag har en liknande och den skjuter knappt igenom ett liggunderlag, samt att pilarna flyger olika så det är bara skräp.
Citera
2013-08-12, 23:03
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Räkna om 50-lb till joule.
Jag får det 68 joule, med reservation för felräkning.
För övrigt stämmer det att man skall ha licens för armborst med över 10 Joules anslagsenergi.
Det där går ju inte, man kan inte räkna om kraft (pound) till energi (joule). Det är som att säga att det går tio sekunder på ett kg eller något annat som saknar samband. Kanske att det finns någon överslagsmässig omvandling som gäller just armborst (där man i så fall borde väga in pilens accelerationssträcka åtminstone beroende på armborstets storlek) som kan ge ungefärlig omvandling men generellt går det inte att räkna om lb till J.
Citera
2013-08-12, 23:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameldusch
Mors!
Hade tänkt köpa något badass i present (bara för att) till en polare som fyller år. Kom att tänka på ett armborst ! Frågan är då:
Är detta armborst lagligt i Sverige?
http://www.amazon.com/Avalanche-Pistol-Tactical-50-lb-Crossbow/dp/B0045Z4MEQ/ref=sr_1_7/178-4058644-4802346?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1376325612&sr=1-7

Det är en Avalanche Pistol Grip Tactical 50-lb Crossbow. Läste att det räknas som ett vapen om det kan använda 10 joule till att skicka iväg en projektil. Lite knepigt att söka efter just det på google för mig, så undrar om någon vet på rak arm?

Tack på förhand!

vart har du läst att armborster inte anses som vapen om dom har en anslagsenergi under 10J ?

Joule är inte kraften som används för att skicka iväg nånting, Joule är den energi som ett föremål träffer ett annat föremål med

armborster är licenspliktiga i sverige , så den är fult laglig, om du/han har licens
Citera
2013-08-13, 00:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
vart har du läst att armborster inte anses som vapen om dom har en anslagsenergi under 10J ?

Joule är inte kraften som används för att skicka iväg nånting, Joule är den energi som ett föremål träffer ett annat föremål med

armborster är licenspliktiga i sverige , så den är fult laglig, om du/han har licens

Som du säger, så har jag iaf för mig att armborst är totalt olagligt. Oberoende av energi, men du säger att man kan få licens? I vilket syfte? Inte jakt iaf. Av samma orsak att du inte får jaga med pilbåge, har jag för mig.
Citera
2013-08-13, 01:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Som du säger, så har jag iaf för mig att armborst är totalt olagligt. Oberoende av energi, men du säger att man kan få licens? I vilket syfte? Inte jakt iaf. Av samma orsak att du inte får jaga med pilbåge, har jag för mig.


Målskytte, jakt i utland etc... http://www.armborstunionen.se/ fråga dom dom har nog mer koll....
Citera
2013-08-14, 15:11
  #10
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kameldusch
Mors!
Hade tänkt köpa något badass i present (bara för att) till en polare som fyller år. Kom att tänka på ett armborst ! Frågan är då:
Är detta armborst lagligt i Sverige?
http://www.amazon.com/Avalanche-Pistol-Tactical-50-lb-Crossbow/dp/B0045Z4MEQ/ref=sr_1_7/178-4058644-4802346?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1376325612&sr=1-7

Det är en Avalanche Pistol Grip Tactical 50-lb Crossbow. Läste att det räknas som ett vapen om det kan använda 10 joule till att skicka iväg en projektil. Lite knepigt att söka efter just det på google för mig, så undrar om någon vet på rak arm?

Tack på förhand!

Köp en jakt pilbåge istället, de är jäkligt kraftiga och kräver ingen licens.

Exempel: http://www.fritidochprylar.se/produkt/Black-hunter-Compound-pilbage
Citera
2013-08-14, 16:33
  #11
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där går ju inte, man kan inte räkna om kraft (pound) till energi (joule). Det är som att säga att det går tio sekunder på ett kg eller något annat som saknar samband. Kanske att det finns någon överslagsmässig omvandling som gäller just armborst (där man i så fall borde väga in pilens accelerationssträcka åtminstone beroende på armborstets storlek) som kan ge ungefärlig omvandling men generellt går det inte att räkna om lb till J.

http://www.chapelsteel.com/ft-lbs-joules.html

Det är helt omräkningsbara enheter, men jag har säkret missförstått dig.

Edit: Såg nu att det var draw weighten som avsågs och inte ft/lbs...

Då behöver du även pilvikten för att få fram joulen.
__________________
Senast redigerad av shponglad 2013-08-14 kl. 16:42.
Citera
2013-08-14, 16:44
  #12
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Köp en jakt pilbåge istället, de är jäkligt kraftiga och kräver ingen licens.

Exempel: http://www.fritidochprylar.se/produkt/Black-hunter-Compound-pilbage

Det är rätt sjukt att pilbågar inte blivit licensbelagda också fö, dom jagar ju björn och annat storvilt med dom i staterna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in