2013-08-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Skönaste uttalandet på länge, nu lät du dina hjärnceller slita lite väl hårt kändes det som va?
Tillåtits och uppfinna, hur kan du ens komponera en sån mening utan att inse hur dumt det låter?

Mannen har alltid varit steget före kvinnan. Och även om vi skickade ut "kullar" till 100-tals olika öar så skulle utvecklingen (under samma förutsättningar) se lika dan ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubbabadoo
Som tidigare sagts så är kvinnan nödvändig: FÖr att föda barn. Något mer är det inte.

Struntprat, kvinnan har "tillåtits" uppfinna hur länge som helst nu, ja, hon var till och med vara med å få nobel-priset. Men vad ser vi? Vart är alla framgångsrika kvinnliga forskare? Alla starka företagsledare? Matematiker? Kemister? Vart är dom?

Vill bara hänvisa till denna länken http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-fran-samma-planet/

En artikel om en färskt studie som visar att kvinnor och män är nästintill identiska som psykologiska varelser.

Mannen hade inte haft något intellektuellt övertag om vi hade slussats ut till en ö och fått våra hjärnor nollställda på strukturer och inlärda beteende.
Citera
2013-08-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haringetnamnalls
Det här måste ju endå vara ett av dom största skämten jag läst?

Tror du på detta själv?

När man jagar och driver ett djur så kan det vara en fördel att en del är lätta och smidiga och rör sig mer ljudlöst på grund av låg vikt. Kvinnor har förmodligen och mest troligt alltid deltagit i jakt när de inte varit gravida, haft små barn eller varit för unga eller för gamla. Jag tror inte alls att jaktlagen i tidernas gryning enbart bestod av män utan alla som kunde delta behövdes.
Citera
2013-08-14, 15:53
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag tror dock att fysisk styrka kommer att vara avgörande för vem som får makten om alla andra förmågor är lika (kreativitet, intelligens o.s.v.) Män har ett fysiskt övertag och jag tror att makten hade fördelats därefter. Däremot är det inte säkert att alla män varit överordnade alla kvinnor. En drottning kan ha makt över alla kvinnor och nästan alla män, utom en kung.

nej jag tror fysisk styrka inte är speciellt viktigt i kontexten överleva på en öde ö. En liten mus kan ex. säkerligen överleva längre än en människa. På sin snabbhet, sin litenhet, sin förmåga hitta käk och hålla värmen.
Inte folk med råstyrka som styrt världen, är de som har förmått regera genom taktiska drag, manupilation (ex. religion) etc och fått folk att tro på sig.

Den som får den reella makten på en öde ö i TS kontext, tror jag är den som har den mentala kapaciteten och förmågan charma andra. dvs den som gör folk trygga, leder väl och som folk "gillar". Och det kan vara både man som kvinna, ingen skillnad.
Eller den första som lyckas övertala de övriga om att det finns en straffande Gud och bara hen kan prata och beveka med denna Gud. Räcker länge och väl.

Om TS idé skulle funka med en genusbefriad robot som förälder, skulle ingen idivid komma med förprogrammerat sinne för vilka som anses kunna vad, eller vara "bäst" på något. Ledarollen skulle därför gå till den bäst lämpade och förmodligen skulle den ev. alternera mellan olika individer beroende på vad som händer. Så jo, en drottning kan absolut ha makten över en kung om övriga väljer henne för att hon visat prov på smarta drag, mod och karisma och "gudskontakt"
Citera
2013-08-14, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
När man jagar och driver ett djur så kan det vara en fördel att en del är lätta och smidiga och rör sig mer ljudlöst på grund av låg vikt. Kvinnor har förmodligen och mest troligt alltid deltagit i jakt när de inte varit gravida, haft små barn eller varit för unga eller för gamla. Jag tror inte alls att jaktlagen i tidernas gryning enbart bestod av män utan alla som kunde delta behövdes.

Jag tror faktist du har fel för män springer snabbast i marathonlopp.
Citera
2013-08-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Vill bara hänvisa till denna länken http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-fran-samma-planet/

En artikel om en färskt studie som visar att kvinnor och män är nästintill identiska som psykologiska varelser.

Mannen hade inte haft något intellektuellt övertag om vi hade slussats ut till en ö och fått våra hjärnor nollställda på strukturer och inlärda beteende.

Precis. Många trettonåriga pojkar är nog lätt att leda för många trettonåriga flickor som är det diskussionen utgår ifrån.

Och de som leder kan leda allt till ett vådlsamt samhälle som ett samhälle i harmoni eller allt däremellan. Det går inte att förutsäga något av det utifrån trådstartens uppgifter.
Citera
2013-08-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
"Om helt färska individer(män och kvinnor) sattes på en öde ö, en ö nollställd på de samhällsstrukturer vi har i dagsläget, vad tror ni skulle ske?"

Då du baserar ditt inlägg på felaktiga grunder hjälpte jag dig att förtydliga trådskaparens intentioner.

I dagens samhälle har mannen makt över kvinnan, det har alltid mannen haft. Bland annat anledningen till feminismens framväxt. (Huruvida den har tagit en bisarr skruv är irrelevant.)

Vi profiterar fortfarande på hänsynslöst utnyttjande av kvinnokroppen, sex och liknande.

Jag ber om ursäkt, jag läste fel.

I dagens samhälle har mannen ett övertag, inte makt över kvinnan. Män hjälper män, och män prioriteras och får sina röster hörda. I det fall då mannen tror sig ha makt över kvinnan, blir hans oftast dömd.

Eftersom mannen och kvinnan båda är intelligenta varelser (och inte alla män, bortsett från sådana som du som vill framhäva män som ociviliserade) så tror jag att det hade blivit en mer harmonisk och jämställd stämning om vi slussades bort och började om på nytt.

Och du är ju typ en våldtäksman för allting du refererar till handlar ju om mäns sexuella makt över kvinnor, mäns utnyttjande av kvinnor osv. osv.

Man får ju hoppas att detta tämligen osannolika och hypotetiska scenario aldrig inträffar, och isåfall att de sorterar bort människor som du.
Citera
2013-08-14, 16:00
Medlem
Citat:
Jag tror faktist du har fel för män springer snabbast i marathonlopp.

Kan du utveckla vad maraton har med att driva djur att göra? Hur tänkte du här? I så fall behövdes inte de svagare männen heller utan bara de starkaste och snabbaste. Jag är rätt övertygad om att alla som kunde delta gjorde det och att alla som kunde delta inte var enbart de snabbaste. Hur tänkte du?
Citera
2013-08-14, 16:02
Medlem
Eftersom det kommer vara helt lika för alla, att alla ska bidra till nyttan så är jag övertygad om att de medfödda talangerna placerar folk på rätt plats. På en öde ö råder ju dock andra villkor jämfört med en rymdfarkost.
I naturen så blir det mer jakt på både mat och att fixa husrum medans i en farkost så lär ju allt finnas i olika rum färdigt och klart.
Men Skitsamma hur det ser ut då.
Men de som är födda ledare oavsett kön kommer bestämma. Medfödda talangerna som sagt avgör syssla då jag utgår ifrån att det inte kommer att finnas skolor och yrkesutbildningar.
Så oavsett kön, det man klarar gör man och de flesta kommer bli mångsysslare då den mänskliga rastlösheten och att vi kommer bli sjuka och därmed ej arbetsföra gör att många kan mycket.
Citera
2013-08-14, 16:02
Bannlyst
Citat:
Kan du utveckla vad maraton har med att driva djur att göra? Hur tänkte du här? I så fall behövdes inte de svagare männen heller utan bara de starkaste och snabbaste. Jag är rätt övertygad om att alla som kunde delta gjorde det och att alla som kunde delta inte var enbart de snabbaste. Hur tänkte du?

Så du menar helt enkelt att män inte springer snabbare än kvinnor eller vadå?
Citera
2013-08-14, 16:03
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Det här måste ju endå vara ett av dom största skämten jag läst?

Tror du på detta själv?

På vad?

kvinnor har ofta bättre fysisk uthållighet, klarar kuta längre än män, kolla ultramarathon ex. Vi överlever också svält bättre än män, beroende på vår fysik (mer fettreserver)

Vi har oftast högre förmåga till koncentration och är smidigare och lättare. Klara fördelar vid jakt.

Män har explosionsstyrka, kutar snabbare ja. Hjälper bra vid flykt. men om man ska jaga flock av nått slag i mil efter mil. Så jo, då funkar kvinnokroppen bäst.

Om man uppfostrar flickor och pojkar i nån vildmark nånstans till att jaga så är jag rätt övertygad om att bägge skulle klara jakt precis lika bra eller dåligt. Människan är generellt sätt en usel jägare utan våra vapen, om man jämför med ex. ett kattdjur. Där ligger vi i lä.
Citera
2013-08-14, 16:03
Medlem
Citat:
Så du menar helt enkelt att män inte springer snabbare än kvinnor eller vadå?

Så i en grupp på ett hundratal individer så jagade alltså bara de fem som sprang snabbast eller hur tänker du?

Och du tänker också att alla män sprang snabbare än alla kvinnor. Varför tror du det?
Citera
2013-08-14, 16:04
Bannlyst
Citat:
Så i en grupp på ett hundratal individer så jagade alltså bara de fem som sprang snabbast eller hur tänker du?

Och du tänker också att alla män sprang snabbare än alla kvinnor. Varför tror du det?

Okej kvinnor springer snabbare än män är det vad du vill ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in