2013-08-14, 12:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Visst kan det vara så att hon styckades efter likstelheten för att få plats i bagageluckan, absolut. Enligt källa jag hänvisade till tidigare i tråden så sägs det att blodfläcken i bilden var stor och på en matta (antagligen mattan i bagageutrymmet). Därför tror jag att fläcken kommer från kroppen och inte från något verktyg. Men det är bara vad jag tror.

Jag tror också att hon antingen mördades i annan bostad eller ute i terrängen.

Ang ölen så hade han väl setts med en systembolag-påse utanför sin lägenhet, om jag inte minns fel.

Jag tror också att det finns en mer eller mindre aktiv MGM. Eller flera.

Det finns annat än öl på Systembolaget. Ibland är det de små detaljerna som gör det.

Ute eller annan bostad är mordplats tror jag. Kanske knivhöggs VB ute och lades i bagageutrymmet direkt. Där låg kroppen tills KJ hade klurat ut hur han skulle göra sig av med den. Benen kapades för att få ut en likstel kropp, händerna enligt teorin om att avsätta spår.

Vad sim talar emot, ingen visste vid tillfället att VB skulle hem till KJ. Kanske visste han att VB sänt sms till en manlig bekant, och var tvungen att gardera sig. Fingeravtryck i lägenheten och senare prat om 1 gul Ica påse.
Citera
2013-08-14, 12:11
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det var en intressant fundering. Då kan resten av styckningen skett för att försöka dölja den verkliga orsaken. Det är väl inte så många som tror på transportstyckning i detta fall.

Det kan vara transportstyckning, om mordet skedde i någon annan bostad än vad som varit på tapeten.
Sista signalen togs väl emot runt Sävast? Någon bostad i det områden kanske?
Citera
2013-08-14, 12:14
Bannlyst
Citat:
Hmmm, hade det då inte räckt med ett finger, eller bara en hand? Eller tröjan hon hade på sig, pluggböcker eller nåt annat. Känns lite FÖR grisigt att ta med sig två händer och goffa runt hemma med. Men visst, allt är väl möjligt.

Det mesta i det här fallet är ju horribelt och händerna saknas, så av någon anledning har de tagits ifrån resten av kroppen. Själv har jag undrat om han lagt dem i frysen men jag hoppas att polisen letat där. Det har hänt tidigare att kroppsdelar blivit nedfrusna men då har det väl mer handlat om souvenirer?
Citera
2013-08-14, 12:16
Medlem
Citat:
Hmmm, hade det då inte räckt med ett finger, eller bara en hand? Eller tröjan hon hade på sig, pluggböcker eller nåt annat. Känns lite FÖR grisigt att ta med sig två händer och goffa runt hemma med. Men visst, allt är väl möjligt.

De flesta personer som har två händer brukar väl vanligtvis nyttja bägge? Visst finns det säkert folk som bara går runt och pillar på saker med ett finger, allt är ju som du skriver möjligt.
Citera
2013-08-14, 12:17
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det mesta i det här fallet är ju horribelt och händerna saknas, så av någon anledning har de tagits ifrån resten av kroppen. Själv har jag undrat om han lagt dem i frysen men jag hoppas att polisen letat där. Det har hänt tidigare att kroppsdelar blivit nedfrusna men då har det väl mer handlat om souvenirer?

Jag tror det är så enkelt att hon slogs för sitt liv. Klöste och rev i kläder. Har man sett enda mordutredningsprogram i sitt liv så vet man att under naglarna är en guldgruva för rättsläkare.
Men jag säger åter igen, allt känns möjligt i det här fallet.
Citera
2013-08-14, 12:18
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
De flesta personer som har två händer brukar väl vanligtvis nyttja bägge? Visst finns det säkert folk som bara går runt och pillar på saker med ett finger, allt är ju som du skriver möjligt.

Ok, men en hand hade väl räckt?
Citera
2013-08-14, 12:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan vara transportstyckning, om mordet skedde i någon annan bostad än vad som varit på tapeten.
Sista signalen togs väl emot runt Sävast? Någon bostad i det områden kanske?

Hur som helst, huset MB har beröringspunter till fallet, dels via AN kommentarer på Facebook, men även att en person som påstår sig vara granne PM:at mig och berättat att alla i familjen tagit bort VB som vän på fejan, att de haft polisbesök m.m., men också historien om öl och att VB avböjde skjuts. Hur veta de här detaljerna? Var det en granne eller någon inifrån huset B?
Citera
2013-08-14, 12:21
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är så enkelt att hon slogs för sitt liv. Klöste och rev i kläder. Har man sett enda mordutredningsprogram i sitt liv så vet man att under naglarna är en guldgruva för rättsläkare.
Men jag säger åter igen, allt känns möjligt i det här fallet.

Jag håller med dig. Det är högst troligt att hon lyckades riva honom på armarna eller någon annanstans och att det var därför händerna avlägsnades. Men å andra sidan är det nog omöjligt att inte lämna andra spår under en styckning. Det tar ju en stund. Men allting handlar ju om hur mördaren tänkt.
Citera
2013-08-14, 12:22
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan huvudanledningen till styckningen vara att kunna få ner kroppen i bagageutrymmet, en likstel kropp?

Det där är fan inte dumt, OY!

Om rigor var anledningen till styckningen, så öppnar en ganska naturlig tidsrymd upp sig, då styckningen rimligen ägt rum.

1. Kroppen har definitivt inte styckats innan rigor sätter in, d.v.s. först efter 3-5 h efter dödens inträde.

2. Men! Eftersom processen går gradvis och kulminerar efter ett halvt dygn kan man anta att behovet att stycka kroppen inte uppstår förrän efter 8-10 timmar efter döden. (Det är de stora muskelgrupperna som påverkas sist, vilket utgör problemet när det gäller transport.)

3. Rigor släpper sedan successivt och upphör efter ca 48-60 h. Efter denna tidpunkt finns i så fall inget skäl till styckning, åtminstone inte av den här anledningen. Hastigheten på denna process är beroende av kroppens nedbrytning av cellvävnaden och det är därför svårt att ange när kroppen får tillbaka sin plasticitet igen.

Givet detta, och om man utgår ifrån att dödsfallet inträffade mellan kl 17-21 den 4/5:

1. Så torde styckning först ha kommit ifråga från kl 01:00 den 5/5 - 05:00 den 6/5.

2. Så torde styckningen inte varit nödvändig efter kl 21 den 6/5 (räknat på 48h) - kl 09 den 7/5 (räknat på 60h). Den första tidpunkten är den troligaste.

Intressant, framförallt med tanke på att KJ som mtGM hade betydligt längre tid på sig att utföra en styckning innan han fick ögonen på sig.
Citera
2013-08-14, 12:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det där är fan inte dumt, OY!

Om rigor var anledningen till styckningen, så öppnar en ganska naturlig tidsrymd upp sig, då styckningen rimligen ägt rum.

1. Kroppen har definitivt inte styckats innan rigor sätter in, d.v.s. först efter 3-5 h efter dödens inträde.

2. Men! Eftersom processen går gradvis och kulminerar efter ett halvt dygn kan man anta att behovet att stycka kroppen inte uppstår förrän efter 8-10 timmar efter döden. (Det är de stora muskelgrupperna som påverkas sist, vilket utgör problemet när det gäller transport.)

3. Rigor släpper sedan successivt och upphör efter ca 48-60 h. Efter denna tidpunkt finns i så fall inget skäl till styckning, åtminstone inte av den här anledningen. Hastigheten på denna process är beroende av kroppens nedbrytning av cellvävnaden och det är därför svårt att ange när kroppen får tillbaka sin plasticitet igen.

Givet detta, och om man utgår ifrån att dödsfallet inträffade mellan kl 17-21 den 4/5:

1. Så torde styckning först ha kommit ifråga från kl 01:00 den 5/5 - 05:00 den 6/5.

2. Så torde styckningen inte varit nödvändig efter kl 21 den 6/5 (räknat på 48h) - kl 09 den 7/5 (räknat på 60h). Den första tidpunkten är den troligaste.

Intressant, framförallt med tanke på att KJ som mtGM hade betydligt längre tid på sig att utföra en styckning innan han fick ögonen på sig.

Jag har funderat mycket på det här innan jag vågade lansera teorin, och tur hade vi som har dig som kan räkna lite också. En fråga som uppstår, varför vänta med undanskaffandet, var låg kroppen och stelnade?

EDIT;KJ är ensamstående, således ingen tidsbrist vad gäller att passa tider för att inte väcka uppmärksamhet. Förklarar att han inte gav sig till känna direkt. KJ hade viss tidsmarginal att planera hur han skulle göra.
Senast redigerad av OY 2013-08-14 kl. 12:34.
Citera
2013-08-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rigor mortis, likstelhet, då avsätter inte kroppen blod, eller? Om KJ bagageutrymme använts för att frakta kroppsdelar borde det hittats större mängder blod där, såvida kroppen inte styckats efter att likstelheten inträtt. Kan huvudanledningen till styckningen vara att kunna få ner kroppen i bagageutrymmet, en likstel kropp?

Kan der vara så att besudlingarna på matta och påse kommer från hjälpmedel och persedlar, och att kroppen fraktats med ett annat fordon?

Kanske mördades VB i en bostad, men inte i KJ:S?

Historien om att han drack öl och att VB avböjde skjuts känns intuitivt som något uppdiktat. KJ drack inte öl tidigare, för några år sedan, och inget talar för att han börjat gilla öl. Kan det vara en mGM som kommit på att KJ ska säga att han drack öl? Utan att reflektera över att det inte stämmer med hans bakgrund så kör han den valsen? Att någon annan är inblandad kan det faktum att fp ligger nära KJ föräldrahem tala för.

En mGM kan ha rådgjort med KJ om en lämplig plats att dumpa på, och KJ med bristande förmåga att tänka i flera steg föreslår en plats han känner till.

Ett försök att finna en förklaring, vad tror ni?
min "ungdomskälla" som känner till KJ påstår att han "rökte på" ibland och " tog det han fick tag på" alltså tabletter!! såna källor brukar faktiskt vara sanna! ungdomarna vet mycke mer än oss! så med andra ord, vet vi inte i vilket tillstånd KJ var den kvällen.
Citera
2013-08-14, 12:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
min "ungdomskälla" som känner till KJ påstår att han "rökte på" ibland och " tog det han fick tag på" alltså tabletter!! såna källor brukar faktiskt vara sanna! ungdomarna vet mycke mer än oss! så med andra ord, vet vi inte i vilket tillstånd KJ var den kvällen.

Kan han mycket väl ha gjort, men det som haltar i berättelsen är den lilla detaljen öl, det stämmer inte så här långt. Kanske din källa kan berätta om hur det verkligen förhåller sig med KJ ölkonsumtion?

EDIT;Får vi en indikation på att KJ aldrig setts dricka öl så styrker det att berättelsen är uppdiktad, intressant och talande i sig.
Senast redigerad av OY 2013-08-14 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in