2013-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ang bilen: När den beslagtogs stod den i ett garage vid föräldrarnas hus. Enligt utsago här tidigare i tråden användes bilen flitigt av kompisar, och antagligen också av KJ själv. Varför ställer han den i detta garage då? Vid föräldrarna? Inte parkerar man bilen i garaget om man besöker sina föräldrar som bor i villa? OM föräldrarna var bortresta då (vilket jag inte vet) är det fortfarande konstigt. Speciellt med den bilden som målats upp av honom som lite slarvig. De har väl en uppfart som de flesta villor (?).
Ville han gömma den? Ville han gömma den och städa ur den vid tillfälle? Nu i efterhand kan man ju förstå varför. Det är alldeles för logiskt för att snurra ihop någon annan förklaring.

Det kan ju vara så enkelt att han kände sig utpekad och förföljd och bara ville ha lite lugn och ro?
Citera
2013-08-14, 11:16
Medlem
Bricolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad är det för lampa? Varför används BlueStar om det är så enkelt att detektera blod?

BlueStar används väl tillsammans med en vanlig UV-lampa för att kroppsvätskorna ska avge ett lysande blått ljus? Eller har jag helt fel?
Citera
2013-08-14, 11:26
Moderator
OYs avatar
Rigor mortis, likstelhet, då avsätter inte kroppen blod, eller? Om KJ bagageutrymme använts för att frakta kroppsdelar borde det hittats större mängder blod där, såvida kroppen inte styckats efter att likstelheten inträtt. Kan huvudanledningen till styckningen vara att kunna få ner kroppen i bagageutrymmet, en likstel kropp?

Kan der vara så att besudlingarna på matta och påse kommer från hjälpmedel och persedlar, och att kroppen fraktats med ett annat fordon?

Kanske mördades VB i en bostad, men inte i KJ:S?

Historien om att han drack öl och att VB avböjde skjuts känns intuitivt som något uppdiktat. KJ drack inte öl tidigare, för några år sedan, och inget talar för att han börjat gilla öl. Kan det vara en mGM som kommit på att KJ ska säga att han drack öl? Utan att reflektera över att det inte stämmer med hans bakgrund så kör han den valsen? Att någon annan är inblandad kan det faktum att fp ligger nära KJ föräldrahem tala för.

En mGM kan ha rådgjort med KJ om en lämplig plats att dumpa på, och KJ med bristande förmåga att tänka i flera steg föreslår en plats han känner till.

Ett försök att finna en förklaring, vad tror ni?
Citera
2013-08-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Men nu var det väl ändå så att studierektorns fingeravtryck hittades på tejpen han använde för att binda ihop plastsäckarna med. I den aktuella plastsäcken låg också delar av EM:s kropp...

Ja men man kunde också fastställa att hon bragts om livet i lgh hos stidierektorn, man bröt upp parkettgolvet och fann där blod och kroppsvätskor. Lägenheten var kliniskt städad men det hjälpte inte.
Citera
2013-08-14, 11:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja men man kunde också fastställa att hon bragts om livet i lgh hos stidierektorn, man bröt upp parkettgolvet och fann där blod och kroppsvätskor. Lägenheten var kliniskt städad men det hjälpte inte.

Med tanke på vad KJ,s föräldrar och andra har berättat om KJ,s uppfattning om städning så kan man nog utesluta lägenheten som mordplats.
Citera
2013-08-14, 11:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med tanke på vad KJ,s föräldrar och andra har berättat om KJ,s uppfattning om städning så kan man nog utesluta lägenheten som mordplats.

Då bör mordplatsen vara en annan bostad, varför annars stycka?
Citera
2013-08-14, 11:53
Medlem
Har fått en motbjudande tanke som jag inte riktigt (tyvärr) kan släppa. Har tidigare skrivit att VB med "plugga" avsåg övningskörning (troligen med KJ); tror inte att VB öht var hemma hos KJ den 4/5.
Som jag förstått finns det inga direkt konkreta uppgifter som talar för att VB och KJ under senare år har umgåtts i någon egentlig bemärkelse, kanske har VB aldrig någonsin varit hemma hos KJ (någon som har koll på när KJ flyttade till Flottiljv?)?
KJ:s berättelse är, såvitt känt, att VB var hemma hos honom. För att styrka detta måste det då rimligtvis finnas spår av VB hos KJ och det är därför händerna togs av.
Händerna saknas inte för att de bar på spår utan för att avsätta spår.
Som flera påpekat borde DNA-fyndet hos KJ vara av någon sorts graverande beskaffenhet (inte bara ett hårstrå etc), kanske handlar det om någon vätska el dyl som kommit ur händerna, något som inte under normala omständigheter finns på en kropp.
Som sagt en vämjelig tankegång.
Någon som vet om "döda" händer ger upphov till fingeravtryck på samma vis som "levande"?
Citera
2013-08-14, 11:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har fått en motbjudande tanke som jag inte riktigt (tyvärr) kan släppa. Har tidigare skrivit att VB med "plugga" avsåg övningskörning (troligen med KJ); tror inte att VB öht var hemma hos KJ den 4/5.
Som jag förstått finns det inga direkt konkreta uppgifter som talar för att VB och KJ under senare år har umgåtts i någon egentlig bemärkelse, kanske har VB aldrig någonsin varit hemma hos KJ (någon som har koll på när KJ flyttade till Flottiljv?)?
KJ:s berättelse är, såvitt känt, att VB var hemma hos honom. För att styrka detta måste det då rimligtvis finnas spår av VB hos KJ och det är därför händerna togs av.
Som flera påpekat borde DNA-fyndet hos KJ vara av någon sorts graverande beskaffenhet (inte bara ett hårstrå etc), kanske handlar det om någon vätska el dyl som kommit ur händerna, något som inte under normala omständigheter finns på en kropp.
Någon som vet om "döda" händer ger upphov till fingeravtryck på samma vis som "levande"?

Inte så dumt tänkt. Stämmer ju bra med en besudling i KJ bostad, även med att VB kan ha mördats i en annan bostad.
Citera
2013-08-14, 12:01
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rigor mortis, likstelhet, då avsätter inte kroppen blod, eller? Om KJ bagageutrymme använts för att frakta kroppsdelar borde det hittats större mängder blod där, såvida kroppen inte styckats efter att likstelheten inträtt. Kan huvudanledningen till styckningen vara att kunna få ner kroppen i bagageutrymmet, en likstel kropp?

Kan der vara så att besudlingarna på matta och påse kommer från hjälpmedel och persedlar, och att kroppen fraktats med ett annat fordon?

Kanske mördades VB i en bostad, men inte i KJ:S?

Historien om att han drack öl och att VB avböjde skjuts känns intuitivt som något uppdiktat. KJ drack inte öl tidigare, för några år sedan, och inget talar för att han börjat gilla öl. Kan det vara en mGM som kommit på att KJ ska säga att han drack öl? Utan att reflektera över att det inte stämmer med hans bakgrund så kör han den valsen? Att någon annan är inblandad kan det faktum att fp ligger nära KJ föräldrahem tala för.

En mGM kan ha rådgjort med KJ om en lämplig plats att dumpa på, och KJ med bristande förmåga att tänka i flera steg föreslår en plats han känner till.

Ett försök att finna en förklaring, vad tror ni?

Visst kan det vara så att hon styckades efter likstelheten för att få plats i bagageluckan, absolut. Enligt källa jag hänvisade till tidigare i tråden så sägs det att blodfläcken i bilden var stor och på en matta (antagligen mattan i bagageutrymmet). Därför tror jag att fläcken kommer från kroppen och inte från något verktyg. Men det är bara vad jag tror.

Jag tror också att hon antingen mördades i annan bostad eller ute i terrängen.

Ang ölen så hade han väl setts med en systembolag-påse utanför sin lägenhet, om jag inte minns fel.

Jag tror också att det finns en mer eller mindre aktiv MGM. Eller flera.
Citera
2013-08-14, 12:02
Medlem
Citat:
Mycket intressant,och ditt fetade är synnerligen intressant.Jag har varit inne på samma ljnje,VB har aldrig varit på Flottiljv. men saknar belägg för det.
Citera
2013-08-14, 12:04
Bannlyst
Citat:

Det var en intressant fundering. Då kan resten av styckningen skett för att försöka dölja den verkliga orsaken. Det är väl inte så många som tror på transportstyckning i detta fall.
Citera
2013-08-14, 12:09
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Hmmm, hade det då inte räckt med ett finger, eller bara en hand? Eller tröjan hon hade på sig, pluggböcker eller nåt annat. Känns lite FÖR grisigt att ta med sig två händer och goffa runt hemma med. Men visst, allt är väl möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in