Citat:
Ursprungligen postat av
Banankletarn
En dömd våldtäktsman. Varför skjuts inte en sådan här "människa" av i statens regi?
Därför att riksdagen inte stiftat lagar som medger att domstolarna dömer ut dödsstraff för våldtäkt. Inte tillräckligt många svenskar anser att införande av dödsstraff är en så viktig fråga att de skulle rösta på ett parti som vill införa det. Därför är det heller inget parti, utom möjligen SD, som har detta på agendan även om jag är övertygad att dödsstraffanhängare finns i alla partier även om andelen säkert skiljer sig mellan partierna.
Det är alltså väljarna, dvs folket, som avgjort frågan.