2013-08-14, 01:10
Medlem
SteveAngellos avatar
Val av rubricering i din hypotetiska utsaga känns ambivalent. Rätten måste ju beakta hur själva händelseförloppet gått till. Om kvinnan inte klart och tydligt säger "nej", samt att du inte hotat om våld så finns här ingen våldtäkt att benämna. Å andra sidan, om kvinnan i fråga säger nej, samt gör motstånd genom att exempelvis stöta bort din arm, så blir våldtäkt helt plötsligt aktuellt.
Våldtäktsparagraferna är mycket omdebatterade då politiker och sakkunniga inom juridiken vill införa en samtyckesreglering.
Ett intressant exempel av misstänkt våldtäkt var rättegången i Umeå tingsrätten. Kvinnan hade fått en flaska uppstoppad i vaginan men försökte "stänga ihop benen". Tingsrätten framlade i sin bedömning att målsäganden visat uttryck för blygsel eller inledande tvekan. Detta resulterar i att tingsrätten inte kan bevisa att tilltalade haft uppsåt att skada. Det jag vill få fram är att det inte går att bevisa när bevisen är ringa
Citera
2013-08-14, 01:13
Medlem
whiteblacks avatar
Garanterat våldtäkt, hon säger ju nej ett antal gånger!
Hur dum får man bli? Gå och kastrera dig eller nått
Citera
2013-08-14, 01:27
Medlem
Septiennas avatar
Hej!

Tycker denna tråd är väldigt intressant då många av er skriver att TS är en våldtäktsman.

Rent juridiskt sett klassas hans handling som våldtäkt, men vi vet inget om situationen och kan därför inte alls säga hur pass mycket "spel" som ligger bakom. "Ett nej är alltid ett nej", sant men om någon i samma situation säger nej och efter lite mer smek visar sig villig är det då våldtäkt? Det är här det verkliga livet och juridiken inte kommer överens riktigt. Lagen måste vara väldigt klar med var gränsen går för annars skulle aldrig någon kunna dömas för våldtäkt. Det skulle vara för lätt att slippa undan då en våldtäkt faktiskt har begåtts. Man måste alltså utforma lagen så att det blir så lätt som möjligt för den utsatte att "få rätt" ifall denne anser att den har blivit våldtagen. Summan av detta blir alltså att det är upp till tjejen/tjejerna i detta fall att avgöra om de har blivit våldtagna eller inte. Förhoppningsvis anser de själva inte att de har blivit våldtagna och då är detta inte ett problem.

Alltså:
Ser du att tjejen verkligen vill, men att hon säger nej så är det inte ett problem. Om det sen visar sig att tjejen anmäler dig för våldtäkt så är du helt enkelt väldigt dålig på att läsa signaler och får i juridisk mening "skylla dig själv". Dock kan du fortfarande hävda att du inte har våldtagit henne. Människor ser olika på olika situationer och blir det missförstånd är det inte så mycket att göra åt. Det bästa man kan göra är att från båda sidor är tydligare och ärligare med vad man vill och att man försäkrar sig om att man har förstått den andra personen rätt.

Sex handlar om att läsa signaler och kroppsspråk, MEN lagen kan inte ta hänsyn till sådana saker då det är väldigt svårt att bevisa kroppsspråk och ansiktsuttryck etcetera......

Snälla människor! Skilj på vad som är lag och att människor kan ha olika uppfattningar om situationer. Vi vet inget om han är våldtäktsman eller inte! Det vet bara de tjejerna han hade samlag med!
Citera
2013-08-14, 01:30
Medlem
SteveAngellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Garanterat våldtäkt, hon säger ju nej ett antal gånger!
Hur dum får man bli? Gå och kastrera dig eller nått
Det kan fortfarande bli svårt för rätten att bedöma om våldtäkten anses vara ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen tvingat offret till samlag. Offrets berättelse och den tekniska bevisningen är fundamentala. Jag anser själv att ett "nej" är ett nej.. Men våldtäktsmål är väldigt kontroversiella
Citera
2013-08-14, 01:36
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveAngello
Val av rubricering i din hypotetiska utsaga känns ambivalent. Rätten måste ju beakta hur själva händelseförloppet gått till. Om kvinnan inte klart och tydligt säger "nej", samt att du inte hotat om våld så finns här ingen våldtäkt att benämna. Å andra sidan, om kvinnan i fråga säger nej, samt gör motstånd genom att exempelvis stöta bort din arm, så blir våldtäkt helt plötsligt aktuellt.
Våldtäktsparagraferna är mycket omdebatterade då politiker och sakkunniga inom juridiken vill införa en samtyckesreglering.
Ett intressant exempel av misstänkt våldtäkt var rättegången i Umeå tingsrätten. Kvinnan hade fått en flaska uppstoppad i vaginan men försökte "stänga ihop benen". Tingsrätten framlade i sin bedömning att målsäganden visat uttryck för blygsel eller inledande tvekan. Detta resulterar i att tingsrätten inte kan bevisa att tilltalade haft uppsåt att skada. Det jag vill få fram är att det inte går att bevisa när bevisen är ringa

I exemplet han använder säger kvinnan nej 7gånger.
Kvinnan måste inte göra fysiskt motstånd, det måste heller inte föreligga något våld eller hot. Nej skall räcka enligt lag.

Men som du säger blir ju bevisningen extremt svår för att inte säga omöjlig.
Det finns en annan tråd om vart gränsen till våldtäkt går, det verkar vara ganska många som tror att det behöver finnas våld eller hot eller att den våldtagna måste göra fysiskt motstånd. Så är dock inte fallet.
Lagtexten är tydlig och så här säger högsta domstolen:
"I frågan om det skett under sådana förhållanden som grundar ansvar för våldtäkt är att beakta, att lagstiftningen om sexualbrott bygger på att önskemål av en kvinna om att inte ha samlag ovillkorligen skall respekteras i varje situation (NJA II 1984 s 145). Det krävs inte ett fysiskt motstånd om kvinnan på annat sätt gör klart att hon motsätter sig mannens önskan eller avsikt."

Fallet i Umeå, friade från våldtäkt eftersom det var ord mot ord utan stödbevisning.
"Mannen" som använde flaskan frias från misshandel eftersom det inte fanns uppsåt att skada.
Citera
2013-08-14, 01:57
Medlem
SteveAngellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
I exemplet han använder säger kvinnan nej 7gånger.
Kvinnan måste inte göra fysiskt motstånd, det måste heller inte föreligga något våld eller hot. Nej skall räcka enligt lag.

Men som du säger blir ju bevisningen extremt svår för att inte säga omöjlig.
Det finns en annan tråd om vart gränsen till våldtäkt går, det verkar vara ganska många som tror att det behöver finnas våld eller hot eller att den våldtagna måste göra fysiskt motstånd. Så är dock inte fallet.
Lagtexten är tydlig och så här säger högsta domstolen:
"I frågan om det skett under sådana förhållanden som grundar ansvar för våldtäkt är att beakta, att lagstiftningen om sexualbrott bygger på att önskemål av en kvinna om att inte ha samlag ovillkorligen skall respekteras i varje situation (NJA II 1984 s 145). Det krävs inte ett fysiskt motstånd om kvinnan på annat sätt gör klart att hon motsätter sig mannens önskan eller avsikt."

Fallet i Umeå, friade från våldtäkt eftersom det var ord mot ord utan stödbevisning.
"Mannen" som använde flaskan frias från misshandel eftersom det inte fanns uppsåt att skada.
Som sagt, utan bevis blir det svårt för rätten att ge bifall
Men det har ju förekommit att rätten ansett att offret inte har "protesterat tillräckligt". Alltså att ett "nej" inte räcker för att betrakta som våldtäkt
Citera
2013-08-14, 02:17
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveAngello
Som sagt, utan bevis blir det svårt för rätten att ge bifall
Men det har ju förekommit att rätten ansett att offret inte har "protesterat tillräckligt". Alltså att ett "nej" inte räcker för att betrakta som våldtäkt

Det som kan tolkas är om inga ord används, då krävs någon form av motstånd och att det är tillräckligt tydligt för att uppfattas som nej. Ordet Nej är dock inte öppet för tolkningar och skall vara nog. En dom som hävdar att det inte räcker att säga nej blir ju per automatik överklagad då HD sagt att det räcker.

Tingsrätter kan man aldrig vara säker på hur de dömer dock då många nämndemän är rejäla klåpare med rätt kraftiga brister när det kommer till juridiskt kunnande. Men så går det ju när man har politiskt tillsatta nämndemän. Känns dock bättre än ett jurysystem, där kan man snacka konstiga och irrationella domar.
Citera
2013-08-14, 02:18
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=MZ1lc6KASWg

Våldtäkt eller inte?
Citera
2013-08-14, 02:19
Medlem
pramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonejehorn
Nej hon ville ju. Detta är ett spel som det gäller att ha fingerspitzgefuhl för.
Gillade dom det eller fick du skit efteråt?

Glömde du logga in på ditt andra account här, eftersom du svarade på din egna fråga?

Ja, det är våldtäkt, hon har upprepade gånger sagt nej, jag vill inte samt sluta. Så ja, du har gjort dig skyldig till våldtäkt.
Citera
2013-08-14, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonejehorn
Ett nej är ett nej, men får jag fråga en sak. Jag har knullat flera brudar som sa nej, men som ville egentligen. De ville bli förförda helt enkelt.
De sa inte
- nä nu får du fan skärpa dig ditt äckel. Stopp innan jag blir förbannad!
De sa istället
- nä jag vet inte om jag vill
- ja men bara känna lite
- nä jag vill inte nu
- nä vi skall inte göra så, jag skall bara känna lite
- nä, du får inte
- är det inte skönt?
- jo men jag vill inte göra det första kvällen
- jo det är inga problem, är inte detta skönt? Jag tycker du är så fin. Jag tycker jättemycket om dig.
- jo men sluta nu
- bara lite till. är det skönt?
- ja, men....sluta
- så?
- Jaaaaa, men jag ville inte osv osv
Är det våldtäkt? Nej inte i min värld.
vad tycker ni?

Konstigt att tjejer aldrig säger så till mig.

Skulle de göra det vill de inte. Du får nog jobba upp ett bättre förspel än tjat - kan rekommendera oralsex - det brukar tjejer gilla

(Ett annat tips är att ha inte bråttom - börja inte ta på uttalade ställen så som vagina och bröst - nacken, smeka försiktigt över nakna armar, rygg eller andra ytor och kyssar längs med halsen och en mysig inandning i örat och du är hemma. Misslyckas du med det är det nog tyvärr dig det är fel på)
Citera
2013-08-14, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Konstigt att tjejer aldrig säger så till mig.

Skulle de göra det vill de inte. Du får nog jobba upp ett bättre förspel än tjat - kan rekommendera oralsex - det brukar tjejer gilla

(Ett annat tips är att ha inte bråttom - börja inte ta på uttalade ställen så som vagina och bröst - nacken, smeka försiktigt över nakna armar, rygg eller andra ytor och kyssar längs med halsen och en mysig inandning i örat och du är hemma. Misslyckas du med det är det nog tyvärr dig det är fel på)

Du borde lära dig av ett proffs. Fram med ballen, ett hårt dask i ansiktet och kör hårt!
Citera
2013-08-14, 04:41
Medlem
Hela denna diskussion känns ju som att den skulle vara ganska lätt att lösa om någon jurist bara postade lite detaljerat hur det ligger till.

Jag är 27 år gammal kille.

Jag har sagt nej till sex, men efter lite tafsande, smekande och kyssande har jag sedan gått med på det.
Både med sambos och fylleragg.
Jag har också befunnit mig i ombytta roller.
Varken jag eller tjejerna i fråga har klagat varken under sexet, efter sexet eller långt i efterhand.

Tycker ni seriöst att jag borde gå och anmäla 5+ tjejer för våldtäkt samt mig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in