2013-08-13, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Aschberg har som ordförande för Expo motiv att släcka Avpixlat.

Vad för motiv skulle det vara?
Sandlådemotivet eller?

Alltså, Avpixlat är inte något HOT... Det är en tramssite vars läsare inte heller är något hot för världen.
Seriösa rapporteringssidor lägger inte värderingar och åsikter i ordvalet till sina artiklar. AP gör det.
Therefore, they are crap!

Den enda som har något att vinna på att attackera AP är tokvänstern, då AP's skribenter råkar vara betydligt mer retoriskt kunniga än tokvänstern nånsin skulle kunna drömma om. Tokvänstern går igång på sina känslor medan tokhögern går igång på sin resolution. Vem som vinner en intellektuell debatt i det läget är redan givet och kommer så vara då emotionella debattörer ALLTID förlorar.
Och.. Om det är något som tokvänstern definitivt INTE kan ta, så är det nederlag (de är väldigt dåliga förlorare), så.. Jag tippar på tokvänstern som förövare här då de definitivt skulle kunna ta sig för en sådan grej ..

Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Han har dessutom ekonomiska möjligheter att finansiera en attack.

Men ingen som helst anledning.
Vill han trasha AP så gör han det via Aftonbladets Lögnartjänst i en lång och utdragen artikelserie som avslöjar varenda liten oegentlighet man funnit där.

Att riskera att dömas för anstiftan till GROVT databrott/terrorbrott för att få bort en aftonbladet-tvärtomwannabe låter icke så troligt.
Citera
2013-08-13, 13:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Både Avpixlat och Svenskarnas Parti's sidor nere alltså och vad jag förstått så var Fria Tider påverkade ett tag igår också. Det lär vara några svenskfientliga och sanningsskygga marodörer i farten här.
Citera
2013-08-13, 13:58
Medlem
trickydicks avatar
Hela siten Avpixlat väger väl inte speciellt mycket, några tiotals/hundratals MB kanske. Den borde ju siteägarna ha som en lokal-backup. Att lägga upp den på en anan server, t om en hemmaserver med ett hyfsat bredband borde ju kunna göras och sedan bara omdirigera DNS-servern.

Rätta mig om jag tänker fel.
Citera
2013-08-13, 14:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Premisser
* Det är en DDOS-attack
* Den är utförd av ett proffs med stort bottnät

Vi kan anta att de som ägnar år åt att bygga upp sin zombie-armé inte riskerar den för att leva ut en pubertal maktfantasi (ens i politisk skepnad).

Det som återstår är antingen:
Ett beställningsjobb. Vem har i så fall stått för fiolerna?
eller
Utpressningsförsök, vilket skulle förklara varför avpixlat inte säger så mycket.

Frågan är förvisso hur stort botnät som faktiskt behövs? Ponerar man t.ex. att valfri småtting kommit över en relativt stor lista med felkonfigurerade DNS-servrar så skulle det inte krävas ett så stort botnät för att sänka en webbplats som är dåligt skyddad.

Mina personliga gissningar är att det här handlar om 1 - 5 finniga tonåringar som ska "rädda världen" genom att DDoS:a. Som sagt, bara en gissning, men en mer "seriös" aktör skulle väl knappast satsa på en simpel DDoS-attack, utan snarare något som kan ge faktisk information.
Citera
2013-08-13, 14:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hela siten Avpixlat väger väl inte speciellt mycket, några tiotals/hundratals MB kanske. Den borde ju siteägarna ha som en lokal-backup. Att lägga upp den på en anan server, t om en hemmaserver med ett hyfsat bredband borde ju kunna göras och sedan bara omdirigera DNS-servern.

Rätta mig om jag tänker fel.

Nä, visst skulle det fungera, men om attacken fortfarande pågår, eller om den befaras att starta igen så skulle förstås även nästa server duka under om man inte först fixar ett bra skydd mot just DDoS-attacker. Utöver det är väl personerna bakom AP noga med sin anonymitet så att slaska upp sidan precis var som helst går nog inte för sig.
Citera
2013-08-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan är förvisso hur stort botnät som faktiskt behövs? Ponerar man t.ex. att valfri småtting kommit över en relativt stor lista med felkonfigurerade DNS-servrar så skulle det inte krävas ett så stort botnät för att sänka en webbplats som är dåligt skyddad.

Mina personliga gissningar är att det här handlar om 1 - 5 finniga tonåringar som ska "rädda världen" genom att DDoS:a. Som sagt, bara en gissning, men en mer "seriös" aktör skulle väl knappast satsa på en simpel DDoS-attack, utan snarare något som kan ge faktisk information.

Använder man dns-reflection så behöver du inte speciellt stort botnät eftersom lasten multipliceras upp till 100 gånger.
Citera
2013-08-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Vem som vinner en intellektuell debatt i det läget är redan givet och kommer så vara då emotionella debattörer ALLTID förlorar.

Menar du debattörer som istället för sakargument går på med infantila personangrepp?

Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Ja, och Din farfarsfarfarsfar åkte dit för våldtäkt av barn, därför måste det vara DU som dödade Bobby?

Expo och Aschberg stöder ju AFA och de är tillräckligt med tokvänster för mig och de flesta andra.
Senast redigerad av SuperKurt 2013-08-13 kl. 14:41.
Citera
2013-08-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Off topic.

Du tror på "fakta" som sprids på en blogg för rasister som fabulerar fakta för sina egna syften.

Men pajas, det är inte den bloggen som skriver det. Siffrorna är från BRÅ Länk finns ju till BRÅ i artikeln. *suck* Så sluta sprid din skit och dina lögner.
-----------------

OnT:

Vad är det senaste om AP och servern? Finns det indikationer på att fler är utsatta, eller kommer att bli? Ingen som känner till några hackerforum utomlands där det kan finnas info om AP-attacken?
Citera
2013-08-13, 15:57
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cision
Jag blir förvånad över hur många som inte vet att avpixlat hostas utomlands och därav billigare priser än Svenska för både colo, dedikerat, vps och webbhotell.

Folk i tråden slänger ut sig "one.com tror du dom hostas där?" varför skulle dom inte kunna göra det? one.com har faktiskt blivit bättre än vad dom en gång i tiden var och är väldigt snabba och har betydligt mycket mindre problem än vad tex Binero eller Citynetwork som är svenska har haft senaste året.

Här kan ni se att One.com ligger före många svenska "premium" webbhotell.
http://www.webhosting-performance.com/sv/

Så innan ni försöker leka "proffs" och snacka skit om teknik ni har en aning om så skulle nog jag alla fall försöka läsa på så ni inte ser totalt efterblivna ut när jag skrivit denna kommentar.

Tar en av mina VPSer tex, jag hyr den för $20 per halvår och den har 4cores med 4GB minne och 5TB trafik och jag kan lova att en sida som avpixlat skulle snurra perfekt på en VPS med 1core och 1GB minne utan problem, detta skulle kosta dom ca $3 per månad och jag tror nog personerna bakom siten har råd med detta för det är en kostnad på ca 230kr per år, sedan kan man köpa till en backup VPS i annat land eller stad för ca $15 per år.

DDoS-attacker som är skapade av kriminella nätverk kan hålla på i flera veckor om det är illa, jag antar att avpixlats provider har nullroutat ip-adressen för att slippa trafiken.

Men som sagt, väldigt simpelt att slippa sånt här skit med lite kunskap, för ca 350kr per år har man en 100% lösning som inte går att ta ner nu för tiden (plats för en hemsida).

Du och ni andra som nu jobbar med detta, är det möjligt att en underleverantör har klantat sig ?
Jag roade mig med att anropa de ip-nummer som låg både före och efter avpixlat, och den som ligger före är också helt nere, gemensam nämnare är inkorrekt.net som verkar vara polack, så kan det ha hänt något i routingen ? (är amatör i detta ämne)

Senast redigerad av duqu 2013-08-13 kl. 15:59.
Citera
2013-08-13, 15:59
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Riktigt tråkigt är det också att så många vänsteraktivister finns i den här tråden och skriver OT, trams ja ren skit bara för att inte tråden ska komma fram till något vettigt om Avpixlat är hackat, av vem och varför.

Jodå det är verkligen för jävligt att vänstern inte kan censureras på flashback till skillnad från hur de åker ut på Avpixlats kommentarsfält.

Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Nu är inte extremvänstern varken särskilt smarta, eller begåvade i någon teknisk expertise. Finns såvida ingen historik som tyder att de gjort något liknande genom historien. Vänstern ''zergrushar'' andra politiska aktioner och skriker som apor, visst skulle de kunna orsaka en ddos, men jag slänger mina kort att det är tekniskt strul, att folk är på semester, eller att någon glömt att betala räkningen.

Påhittat trams. Det finns många fall där vänstern hackat hemsidor och hämtat ut medlemsregister.
Citera
2013-08-13, 16:02
Medlem
Tror ni att sidan någonsin kommer tillbaka?
Citera
2013-08-13, 16:02
Medlem
MrSlimeFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrice
Bra mail, räkna med överbelastnigsattack mot den med snart.

Efterbliven.

OnT: Tror knappast att AB, Expo eller liknande ligger bakom detta, men hade samtidigt inte blivit förvånad.
Kan lika gärna vara någon som säger sig gå under Anonymous täckmantel och gör detta efter sin egen personliga ideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in