Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-07, 01:45
  #15877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Varför skulle ingen av dem som var inblandade i "häxjakten" sympatisera med Borgnäs' teorier, eftersom ju denne inte ratar läkarspåret?

För att ingen någonsin åberopar honom.
Citera
2013-09-07, 01:49
  #15878
Medlem
Angående fyndplats 2:

http://i39.tinypic.com/2je43lx.png

Jag har ritat in gamla Eugeniavägen med rött och de påstådda fp 2 som nämnts hittills med blått.

Så vilken plats var det verkligen? Låt oss nu fastställa det och sedan definiera den mer exakt.

Anmärkning: platserna är ytterst ungefärliga. Platsen längst t h har jag exempelvis satt för långt österut ser jag nu.
__________________
Senast redigerad av Putsch 2013-09-07 kl. 01:53.
Citera
2013-09-07, 01:59
  #15879
Avstängd
Hagenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
För att ingen någonsin åberopar honom.

Vet jag inget om. Nog tror jag att HO, inte minst, uppskattar det Borgnäs' har sagt och skrivit om fallet. Kan inte tänka mig något annat. Sedan tror jag inte det finns någon vidare poäng i att fortsätta argumentera mot läkarnas sak för det gamla gänget, eftersom läkarna förlorade sina legitimationer. Att läkarkramarna å sin sida fortsätter sin kamp om läkarnas s.k. upprättelse är ju fullt förståeligt, eftersom dessa tror på läkarnas oskuld.
Citera
2013-09-07, 02:09
  #15880
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag hittar inget där, precis som tidigare.
Vänligen posta länken.

Nu har vi alltså fyra tänkbara fp 2.

Var det 1) "100-200 meter nordväst om tullhusena vid Norrtull", 2) på Eugeniavägen nånstans söder om KI (väster om Solnabron), 3) på Eugeniavägen nånstans mellan Solnabron och Norrbacka eller 4) nära den södra utfarten från KI?

Jag är inte intresserad i ideologi eller åsikter. Jag vill veta det exakta platsen och jag vill ha det visat på ett övertygande sätt, inte genom tyckanden eller värderingar utan genom en korrekt presentation av polisens utredning.
Var och vad är stödet för vart och ett av dina fyra alternativ?

Finns någon anledning till att inte tro att Fyndplats 2 ligger vid Eugeniavägen 21? Vid Eugeniavägen 17?
Om nej så är min gissning att fyndplats 2 är 320-360 meter rakt väster om västra Tullhuset i Norrtull, m a o rakt i tänkt förlängning av Dalagatans riktning, alltså alldeles nedanför Blindhuset (det gräddbruna stora trähus som står på sin plats idag sedan sent 1930-tal).


Uppgift i tråden 21/8 -13: https://www.flashback.org/sp44883671
Uppgift i tråden 6/9 -13: https://www.flashback.org/sp45113057
Citera
2013-09-07, 02:12
  #15881
Medlem
I så fall har vi en femte plats som jag måste rita in på nästa kartbild.
Det börjar bli tröttsamt.

Jag har ritat in de tilltänkta platserna för fp 2 mer korrekt med blått.
Rättsläkarstationen är markerad med grönt.

http://i39.tinypic.com/10ruxhd.png

Så vilken plats är korrekt?
__________________
Senast redigerad av Putsch 2013-09-07 kl. 02:15.
Citera
2013-09-07, 02:26
  #15882
Medlem
Jag har ritat in den femte tänkbara platsen för fp 2.

http://i44.tinypic.com/35kq1c6.png

Nu vill jag se lite mer substans.
Citera
2013-09-07, 09:00
  #15883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
I så fall har vi en femte plats som jag måste rita in på nästa kartbild.
Det börjar bli tröttsamt.

Jag har ritat in de tilltänkta platserna för fp 2 mer korrekt med blått.
Rättsläkarstationen är markerad med grönt.

http://i39.tinypic.com/10ruxhd.png

Så vilken plats är korrekt?

Då tror jag på ca 300 v. om tullhuset.

Bara att fråga solna kommun om gamla kartor med E.vägen.
Samt beställa o läsa i PU.n.
Citera
2013-09-07, 09:10
  #15884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Finns någon anledning till att inte tro att Fyndplats 2 ligger vid Eugeniavägen 21? Vid Eugeniavägen 17?

Nej. Text + bilder + polisens platsundersökningsprotokoll i FUP, material från sommaren 1984, allt polisen sagt om fyndplats 2 är klart och koncist. Säckarna hittades på E-vägen.

E-vägen var ingen normal bostadsgata, uppenbarligen, med hus i raka linjer, och därför har en viss förvirring uppstått, men enligt polisens karta (källa: FUP) hittades säckarna vid E-vägen 17.

Man var nog inte helt noggrann med husnumret, för säckarna låg vid ett stängsel, mellan två företag/lokaler, och man tog väl numret närmast fyndplatsen. Nära fyndplatsen låg företaget Kronwells lokal/lada, som kollades invändigt. Inga fynd gjordes.

Fyndplats 2 låg en bit in på E-vägen, som var en återvändsgata. Efter första tredjedelen av gatan hittades säckarna, om man kommer med bil alltså. Det fanns en trappa också, ner till E-vägen.
__________________
Senast redigerad av Eremona 2013-09-07 kl. 09:16.
Citera
2013-09-07, 09:15
  #15885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Då tror jag på ca 300 v. om tullhuset.

Bara att fråga solna kommun om gamla kartor med E.vägen. Samt beställa o läsa i PU.n.

E-vägen var enkelriktad, och kom man körande i riktning mot Solnabron - som gick över E-vägen - så stötte man direkt på en Y-korsning, och där låg säckarna, vid ett stängsel, i ett buskage.
Citera
2013-09-07, 09:47
  #15886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fyndplats två är väldigt diffus, fråga mig inte varför men så är det.

Detta är helt inkorrekt.

Fyndplats 2 har aldrig varit diffus, och jag har klart angett den flera ggr i tråden. Den har funnits på samma plats på kartan sedan sommaren 1984.

Fyndplats 2 fanns vid ett stängsel, vid en Y-korsning, i närheten av en barack som disponerades av Kronwell (som sysslade med pappemballage).

Säckarna låg nära E-vägen 17 och 21 - och ca hundra meter bort fanns nr 25, intressant nog, en adress där man hittade flyttfirman Billiga Andersson och Karl Vinof Olaussons bostadsadress.

E-vägen 25 användes fram till november 1984. Vinof förhördes flera ggr efter Catrines död (han var en riktigt rörig ekobrottsling och anmälde också folk själv), och Vinof sa att det inte fanns telefon på E-vägen 1984, men enligt polisens så fungerade telefonen på E-vägen 25 ända fram till november 1984. Det framgår också av polisens spaningsuppslag att det fanns folk på E-vägen 25 under hösten 1984.

Vinof var gravt alkoholiserad, våldsbenägen, han kände Catrine och var torsk. Vinof hade också ngn form av psykisk problematik, att döma av hans brutala och kaotiska livsbana. Enligt ett prostituerat vittne köpte han sex på E-vägen, och han tillstod själv att han lärde känna Catrine på MS-gatan. Ett vittne har antytt att Vinof använde narkotika och att han varit våldsam mot kvinnor på en bordell.

Ca 4 månader innan Catrines död utreddes Vinof för olaga hot, närmare bestämt dödshot mot en handikappad man. Mitt i natten ringde Vinof till ngn som kände mannen väl och förmedlade hotet genom denna tredje part, kanske pga att offrets telefonnummer inte fanns i katalogen.

Platsundersökningsprotokollet är för långt att citera i helhet, så här kommer ett utdrag ur FUP:

Marken i ovan beskrivet triangelformat område där säckarna ligger är beväxt med någon form av lökväxt med varierande höjd från 5 cm - 20 cm. Det finns även en del gräs och kvickrot till en hägsta höjd av ca 75 - 80 cm. Den sistnämna vegetationen finns företrädesvis utmed Eugeniavägens östra sida. Utmed det tidigare nämnda Gunnebostaketet står längst söderut två lönnar och norr om dessa tre lövträd i samma storlek. (Träden är möjligen almar). I anslutning till de sistnämnda träden finns mängder av rotskott. I området i övrigt finns både busk- sly- och kardborrebestånd. Omedelbart intill plåtskjulets norra väg finns en del förmultnade trädstammar, grenar och en del löv. En plastsäck ligger på marken ca 2 m norr om skjulets norra vägg och ca 2,5 m väster om Gunnebostaketet. Vid närmare undersökning konstateras att det är två svarta plastsäckar [...]


[slut på utdrag]

Av detta stycke framgår bla att en säck låg 2 m från ett skjul. Att ljuga om FUP-material är klart olagligt, så det skulle aldrig falla mig in, och ovanstående passage är direkt lyft ur FUP. Att likdelarna hittades direkt på marken på den nedgångna E-vägen är självklart intressant med tanke på djurlivet, närmare bestämt råttorna, som bla älskar papper (Kronwell/pappemballage), och det är otänkbart att säckarna skulle legat på marken i 2 månader utan att dra till sig råttor. Jag åt förresten hamburgare i en park igår, på kvällen. Jag hann inte mer än sätta mig på en bänk innan en råtta kilade förbi. Så är det att bo i S-holm ...
__________________
Senast redigerad av Eremona 2013-09-07 kl. 09:50.
Citera
2013-09-07, 13:01
  #15887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Detta är helt inkorrekt.

Fyndplats 2 har aldrig varit diffus, och jag har klart angett den flera ggr i tråden. Den har funnits på samma plats på kartan sedan sommaren 1984.

Fyndplats 2 fanns vid ett stängsel, vid en Y-korsning, i närheten av en barack som disponerades av Kronwell (som sysslade med pappemballage).

Säckarna låg nära E-vägen 17 och 21 - och ca hundra meter bort fanns nr 25, intressant nog, en adress där man hittade flyttfirman Billiga Andersson och Karl Vinof Olaussons bostadsadress.

E-vägen 25 användes fram till november 1984. Vinof förhördes flera ggr efter Catrines död (han var en riktigt rörig ekobrottsling och anmälde också folk själv), och Vinof sa att det inte fanns telefon på E-vägen 1984, men enligt polisens så fungerade telefonen på E-vägen 25 ända fram till november 1984. Det framgår också av polisens spaningsuppslag att det fanns folk på E-vägen 25 under hösten 1984.

Vinof var gravt alkoholiserad, våldsbenägen, han kände Catrine och var torsk. Vinof hade också ngn form av psykisk problematik, att döma av hans brutala och kaotiska livsbana. Enligt ett prostituerat vittne köpte han sex på E-vägen, och han tillstod själv att han lärde känna Catrine på MS-gatan. Ett vittne har antytt att Vinof använde narkotika och att han varit våldsam mot kvinnor på en bordell.

Ca 4 månader innan Catrines död utreddes Vinof för olaga hot, närmare bestämt dödshot mot en handikappad man. Mitt i natten ringde Vinof till ngn som kände mannen väl och förmedlade hotet genom denna tredje part, kanske pga att offrets telefonnummer inte fanns i katalogen.

Platsundersökningsprotokollet är för långt att citera i helhet, så här kommer ett utdrag ur FUP:

Marken i ovan beskrivet triangelformat område där säckarna ligger är beväxt med någon form av lökväxt med varierande höjd från 5 cm - 20 cm. Det finns även en del gräs och kvickrot till en hägsta höjd av ca 75 - 80 cm. Den sistnämna vegetationen finns företrädesvis utmed Eugeniavägens östra sida. Utmed det tidigare nämnda Gunnebostaketet står längst söderut två lönnar och norr om dessa tre lövträd i samma storlek. (Träden är möjligen almar). I anslutning till de sistnämnda träden finns mängder av rotskott. I området i övrigt finns både busk- sly- och kardborrebestånd. Omedelbart intill plåtskjulets norra väg finns en del förmultnade trädstammar, grenar och en del löv. En plastsäck ligger på marken ca 2 m norr om skjulets norra vägg och ca 2,5 m väster om Gunnebostaketet. Vid närmare undersökning konstateras att det är två svarta plastsäckar [...]


[slut på utdrag]

Av detta stycke framgår bla att en säck låg 2 m från ett skjul. Att ljuga om FUP-material är klart olagligt, så det skulle aldrig falla mig in, och ovanstående passage är direkt lyft ur FUP. Att likdelarna hittades direkt på marken på den nedgångna E-vägen är självklart intressant med tanke på djurlivet, närmare bestämt råttorna, som bla älskar papper (Kronwell/pappemballage), och det är otänkbart att säckarna skulle legat på marken i 2 månader utan att dra till sig råttor. Jag åt förresten hamburgare i en park igår, på kvällen. Jag hann inte mer än sätta mig på en bänk innan en råtta kilade förbi. Så är det att bo i S-holm ...

Rita in på en karta.
Citera
2013-09-07, 14:26
  #15888
Medlem
Det där säger ingenting om det exakta läget.
Vänligen rita in på en karta och presentera relevant material.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback