2013-08-12, 19:37
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Vi vet att du inte tycker att ID är en vetenskaplig teori.

Det lär ju för övrigt förklara följande:

Jag menar, är det konstigt att vetenskapliga journaler (och forskarsamhället i stort) ratar icke-vetenskapliga teorier?

Nix, det är inte konstigt. Man bör nog visa en tydlig gräns.

Och ID måste därmed göra ett hårdare jobb för att avgränsa och definiera en teori.

Men jag förstår ändå inte denna hybris som evolutionsbiologerna får när ID nämns.

Citat:
Samtidigt säger du att du tror på ID:

Fråga 1:
Så vilken metod använder du för att avgöra vad som är rimligt och inte? De flesta skulle nog välja den vetenskapliga metoden för detta, men uppenbarligen inte du. Hur avgör vi vad som är en rimlig teori och vad som bara är påhitt?

Fråga 2:
Vad det är som utesluter att en designer har lagt till en massa skräp-DNA av estetiska skäl?

Fråga 1: Jag försökte ju i inlägget beskriva hur man skulle kunna komma fram till intelligens-nivån hos en eventuell designer. Genom att studera intelligensen och kunskapsnivån hos våra egna vetenskapsmän som kanske är på väg att genomföra en liknande process på Mars som möjligen någon intelligens har genom fört på jorden borde vi kunna bedöma intelligensnivån hos den intelligens som varit inblandad i uppkomsten av livet på jorden.

Utifrån detta kan man ganska snabbt utesluta en groda, spagettimonstret och Bigfoot eftersom den beräknade intelligensnivån hos dessa inte räcker till.

Fråga 2: Kanske av samma anledning som att våra vetenskapsmän troligen vill designa en så slimmad, energisnål och ekonomisk organism som möjligt så att den klarar sig i den torftiga miljön på Mars. Om man kan beräkna att en organism skulle klara en viss mängd random-DNA utan funktion utan att detta skulle kosta för mycket energi och näringsämnen kanske man i o f s skulle lägga till denna som potential för kommande mutationer.
Och det skulle man ju kunna tänka sig att en designer också skulle kunna ha gjort på jorden.

Så det är nog svårt att avgränsa i detta fallet.

stebe2
Citera
2013-08-12, 19:44
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Enligt svenska läroplanen ska man nu mer ta upp ID och kreationism på religionstimmarna.

Jag kanske misstolkar dig, men jag får en känsla av att du menar att ID och kreationism tidigare tagits upp på andra lektionstimmar än religionstimmarna.

Citat:
Varje lärobok i naturvetenskap eller biologi från mellanstadiet och uppåt inleder alltid kapitlet om universums uppkomst och evolutionen med att på de första uppslagen kritisera och svartmåla kyrkan och kristen tro helt oemotsagt och omotiverat. Och sedan försöker de bygga upp ett motsatsförhållande mellan tro och vetenskap på ett mycket onyanserat sätt. Detta kommer troligen få fortsätta utan någon förändring.

Det låter sannerligen omotiverat. Har du något exempel på detta? Jag kan inte minnas att någon naturvetenskaplig lärobok ens nämnde religion, men det var en stund sedan jag gick i skolan.
Citera
2013-08-12, 20:02
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast, det var inte så jag menade.
Jag är ute efter en artikel eller publikation som följer den vetenskapliga metoden som stödjer ID som har blivit "nekad".
Problemet 99,9% av gångerna någon tar upp ID är att de INTE följer den vetenskapliga metoden.

Jag måste säga att du är extremt konspiratorisk. Precis som Expelled. Och ja, jag har faktiskt sett den 3 gånger. Många av mina vänner (även religiösa) delar mitt intresse för teologi och vetenskap och jag har sett den i omgångar och ett givande samtal har kunnat blomstra. Dock måste jag säga att hur de behandlade Dawkins var otroligt fult. Slutsatser dras som uppenbarligen inte Dawkins påstår.

Om du har glömt: http://www.youtube.com/watch?v=GlZtEjtlirc

Problemet är att ingen av dessa "vetenskapsmän" lägger fram en applikation som går att testa. De anser och tycker en jäkla massa och jag lovar att om de kunde stödja deras tyckande med faktiska belägg skulle deras åsikter "passera". Detta har aldrig skett.
Det finns ingen ateistisk konspiration där allt som inte stödjer evolutionen trycks bort. Sanningen är att ET stöds av en massiv bevisföring och ID har bara religiöst färgade åsikter.

ID och Kreationism borde inte få mer utrymme i skolan än att läraren säger att vissa tror inte på evolutionen (de flesta pga religiösa anledningar) utan tror att livet är designat alt. skapat. Punkt.
Mer finns inte att tillägga. ID måste först komma med egna belägg, hypoteser och teorier om den ska få mer utrymme. Annars kommer Pastafarins retoriska poäng alltid fungera.

Det är ju inte så att ID blundar eller bortser ifrån några vetenskapliga data och observationer. Man drar ju bara nytta av den kunskap och fakta som finns tillgänglig och sedan med denna grundtanke att det skulle kunna finnas en intelligent designer drar man sedan annorlunda slutsatser än vad vetenskapsmännen kan göra utifrån de materialistiska ramarna som de måste hålla sig inom och det paradigm de är tvingade att rätta sig efter.

Och då om det är så att det stämmer som de allra flesta människorna tror att det finns t ex en Gud eller högre makt som varit inblandad i uppkomsten av livet på jorden är det ju inte så konstigt om ID skulle ha rätt i sina förutsägelser, spekulationer, gissningar, hypoteser och slutsatser.

Om du tror att ID inte drar sina slutsatser utifrån vetenskapliga observationer och data så misstar du dig.

Om man inte kan ta kritiken på allvar som finns mot evolutionsteorin utan istället försöka vifta bort den som bara religiös propaganda tar man inte människors egen förmåga till kritiskt tänkande på allvar. Och jag förstår inte riktigt denna särställning och detta tabu som finns att inte få kritisera och ifrågasätta evolutionsteorin. Normalt inom skolans värld skall ju kritiskt tänkande stöttas och byggas upp. Konstigt då att man inför detta förbud mot att kritisera eller ifrågasätta evolutionsteorin.

På tal om konspiration är det ju inte konstigt med detta resultat när fullblodsateisten Dan Larhammars bästa kompis Per Kornhall sitter med och bestämmer hur kursplanen för biologi ska se ut. Per Kornhall har ju förresten skrivit en egen bok om en annan konspiration.

stebe2
Citera
2013-08-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det låter sannerligen omotiverat. Har du något exempel på detta? Jag kan inte minnas att någon naturvetenskaplig lärobok ens nämnde religion, men det var en stund sedan jag gick i skolan.

Kan man anta att Stebe syftar på responsen Copernicus, Galileo och Darwin fick av kyrkan? Det är väl inte omöjligt att dessa händelser nämns svepande i något kapitel om vetenskapshistoria.
Citera
2013-08-12, 20:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är ju inte så att ID blundar eller bortser ifrån några vetenskapliga data och observationer. Man drar ju bara nytta av den kunskap och fakta som finns tillgänglig och sedan med denna grundtanke att det skulle kunna finnas en intelligent designer drar man sedan annorlunda slutsatser än vad vetenskapsmännen kan göra utifrån de materialistiska ramarna som de måste hålla sig inom och det paradigm de är tvingade att rätta sig efter.

Och då om det är så att det stämmer som de allra flesta människorna tror att det finns t ex en Gud eller högre makt som varit inblandad i uppkomsten av livet på jorden är det ju inte så konstigt om ID skulle ha rätt i sina förutsägelser, spekulationer, gissningar, hypoteser och slutsatser.

Om du tror att ID inte drar sina slutsatser utifrån vetenskapliga observationer och data så misstar du dig.

Om man inte kan ta kritiken på allvar som finns mot evolutionsteorin utan istället försöka vifta bort den som bara religiös propaganda tar man inte människors egen förmåga till kritiskt tänkande på allvar. Och jag förstår inte riktigt denna särställning och detta tabu som finns att inte få kritisera och ifrågasätta evolutionsteorin. Normalt inom skolans värld skall ju kritiskt tänkande stöttas och byggas upp. Konstigt då att man inför detta förbud mot att kritisera eller ifrågasätta evolutionsteorin.

På tal om konspiration är det ju inte konstigt med detta resultat när fullblodsateisten Dan Larhammars bästa kompis Per Kornhall sitter med och bestämmer hur kursplanen för biologi ska se ut. Per Kornhall har ju förresten skrivit en egen bok om en annan konspiration.

stebe2

Men Stebe, fortfarande - du, din granne - ja, vem som helst! kan publicera en vetenskaplig text. Det finns inget som säger att man inte får kritisera ET där. Tvärtom! Vetenskapen handlar egentligen om att kritisera och motbevisa! ID har aldrig lagt fram en applikation som går att testa. Det finns åsikter, tex: "Jag anser att organ X är för komplext för att ha kunnat evolvera fram genom mutationer och naturligt urval - alltså måste en intelligent skapare gjort det."

Jag förstår inte varifrån du får åsikten att kritik är förbjudet?!
Grejen är ju att ID inte är vetenskap Det är en samling åsikter - en världsbild som inte är baserad på modern vetenskap.

Och ja, jag tror att ID INTE drar sina slutsatser från vetenskapliga observationer. Jag tror att ID har bestämt att en intelligent skapare (gud) har skapat livet och sedan letar man selektivt bland vetenskapliga observationer som passar in.
Citera
2013-08-12, 20:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Kan man anta att Stebe syftar på responsen Copernicus, Galileo och Darwin fick av kyrkan? Det är väl inte omöjligt att dessa händelser nämns svepande i något kapitel om vetenskapshistoria.

När jag var "ung" togs detta upp på historielektionerna. Men väldigt svepande.
Citera
2013-08-12, 20:39
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag kanske misstolkar dig, men jag får en känsla av att du menar att ID och kreationism tidigare tagits upp på andra lektionstimmar än religionstimmarna.

Jodå, tidigare har det inte funnits något förbud. Vissa lärare har använts sig av denna skärningspunkt. Andra lärare har ägnat lite tid åt frågan om den kommit upp från eleverna. Vissa elever som försökt ifrågasätta evolutionsteorin har känt sig hånade och kränkta av okänsliga biologilärare.

Men med nya kursplanen i ryggen så kan nu biologilärare ignorera kritik och ifrågasättande av evolutionsteorin och hänvisa till religionstimmarna.

Jag köpte faktiskt en Naturkunskap B från Natur och Kultur 2003 på en second hand-butik i veckan.
Jag har den här på mitt kontor. Så jag kikade i denna nyss och då fanns det glädjande nog ingen sådan massiv genomgång av motsättningarna i början av kapitlet om livets utveckling. I denna bok kommer det lite i slutet av kapitlet som är mer inriktat på livets komplexitet och cellens funktioner.
- På sidan 95 under rubriken Bevis för evolutionsteorin beskrivs kontroversen och slutsatsen är tydlig att bibeln har fel och evolutionsteorin har rätt.
- Och så på sidan 97 under rubriken Sanning och teori kommer ungefär samma beskrivning av kontroversen igen. Först ger man dock en riktig beskrivning av hur god vetenskap skulle kunna fungera och vad en vetenskaplig teori är. Lite omotiverat väljer man dock att avsluta med att i hela sista stycket underblåsa kontroversen mellan vetenskapen och bibeln. Och avsluta med: "att alla observationer som man gjort på skelett, fosterutveckling och DNA har gett resultat som är lätta att förena med evolutionsteorin men svåra att förena med bibelns skapelseberättelse".

stebe2
Citera
2013-08-12, 20:49
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Men Stebe, fortfarande - du, din granne - ja, vem som helst! kan publicera en vetenskaplig text. Det finns inget som säger att man inte får kritisera ET där. Tvärtom! Vetenskapen handlar egentligen om att kritisera och motbevisa! ID har aldrig lagt fram en applikation som går att testa. Det finns åsikter, tex: "Jag anser att organ X är för komplext för att ha kunnat evolvera fram genom mutationer och naturligt urval - alltså måste en intelligent skapare gjort det."

Jag förstår inte varifrån du får åsikten att kritik är förbjudet?!
Grejen är ju att ID inte är vetenskap Det är en samling åsikter - en världsbild som inte är baserad på modern vetenskap.

Och ja, jag tror att ID INTE drar sina slutsatser från vetenskapliga observationer. Jag tror att ID har bestämt att en intelligent skapare (gud) har skapat livet och sedan letar man selektivt bland vetenskapliga observationer som passar in.

Finns det några speciella observationer som du tänker på som du tycker ID selekterar bort i sina slutsatser?

Jag tror att du säkert behöver hjälp av flera som kan ge exempel på hur ID selekterar bort vetenskapliga observationer i sina slutsatser.

Jag menar att det går utmärkt att förena ID med vetenskapen. Och vetenskapen kommer hela tiden med nya observationer och fakta som ger ytterligare stöd åt ID. Ju mer kunskap vi får om hur komplext livet fungerar ju tydligare framstår en intelligent designer som det rimligaste alternativet. Ju mer kunskap vi får ju mindre utrymme blir kvar för gissningar och förhoppningar om en osannolik slumps verkningar.

stebe2
Citera
2013-08-12, 20:51
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
När jag var "ung" togs detta upp på historielektionerna. Men väldigt svepande.

Det tas ibland upp både i historia, religion och naturkunskap/biologi. Eleverna får bara inte missa denna "sanning".

stebe2
Citera
2013-08-12, 21:00
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Min gissning är å andra sidan att man resonerade att det som tas upp i naturvetenskapliga ämnen också ska nå någon slags vetenskaplig verkshöjd, och att ID därför inte platsar. Jag tycker inte att man ska läsa engelsk grammatik på matematiklektionerna heller eller hållfasthetslära på religionen.

Frågor på det?

Hur är det med naturvetenskap på religionstimmarna, är det ok?

Jag har på känn att ateist-maffian Larhammar-Kornhall förbereder material för religionslärarna om hur man skall presentera och ge en "rättvis" bild av ID och kreationism på religionstimmarna.

Och för vissa lärare så går ju religionstimmarna ut på att förklara hur orimligt det är att tro på något övernaturligt istället för att försöka skapa en förståelse för varför nästan alla människor över hela jorden tycker att det är rimligt att tro på en gud eller något annat övernaturligt.

stebe2
Citera
2013-08-12, 21:06
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Själklart det är ju just den DNA sträng organismen utvecklats till. Men den kom inte till för att nån ville att just denna kombination skulle komma till, utan helt enkelt för att livet gick den vägen och den fungerade (dog inte ut)

Och vi provar förklara igen...

Kom ihåg hur pokerhänderna fungerar. Om du utgår ifrån att du ska få triss i ess (spader ruter klöver) och 2 kungar (spader hjärter) är precis lika sannolikt som om du förutsätter att få (hjärter 8, spader 10, ruter 2, spader knekt och spader 7) Du tänker att evolutionen är ett lyckokast i en royal straight, så någon måste ju ha varit där och fuskat. Sanningen är att evolutionen har vandrat från ett kort tagit nästa och sen helt enkelt är nöjd med den hand man får, vilken spelar ingen roll för alla är ändå en pokerhand.

alla levande organismer har alltså spår av denna

som evolutionen bara har tagit de kombinationer som för livet framåt (tagit nästa kort, lagt på nästa tärningskast, utan att bry sig om det är bra eller dåligt så länge det fungerar i befintliga miljön). Sedan har modifikationer förekommit som kan ändra den befintliga koden, om till de bättre sparas den, om till det sämre konkurreras den ut! Enkelt! Har du förstått? (baloo style)

Du missade visst mitt svar i #5845

stebe2
Citera
2013-08-12, 21:43
Medlem
Citat:
Du missade visst mitt svar i #5845

stebe2

Jag var rörande överens med wooten och hans svar på ditt inlägg 5845 och har alltså redan besvarat ditt påstående i citatet i ditt inlägg. Därför svarade jag istället på den vidare diskussionen om samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in