2013-08-12, 10:22
Medlem
D*nnis cykel - hur ser den ut?

Jag frågar för att jag en gång mött Dennis mitt ute i skogen på Hunneberg. Visste inte vem det var då men han är ju ganska lätt att komma ihåg. Det var verkligen mitt ute i ingenstans och senare såg jag en cykel stå i slutet av en väg också det ute i ingenstans. Funderar på om det är ett område han känner till, alltså om han rört sig mellan cykeln och där jag mötte honom och om de kan ha dumpat något bevis där inne i skogen, kanske kniven.

Så någon som vet hur cykeln såg ut, märke kanske, färg på ramen, färg på hjulen. Minns cykeln ganska väl för man var lite rädd efter att ha mött en sådan kille mitt i skogen.
Citera
2013-08-12, 10:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Ja kalla det vad du vill. En nättidning då.

För du lyssnar väl inte på radio när du läser en text från SR?
Dummare än jag trodde är du.
Häktad i sverige menar jag med det jag skrev.
Häktad i Polen av polsk domstol kan jag också läsa.
Innan du dumförklarar folk kan du läsa vad de skriver. Om du skriver vad du menar slipper folk gissa och missförstå.

AJ häktades i Sverige av svensk domstol enligt svensk lag. Han häktades nio dagar senare av polsk domstol enligt polsk lag. Han är alltså inte häktad från svensk mark.
Citat:
Ja, han är häktad från svensk mark.
Det där står i en svensk tidning som nte har fördjupat sig i hur det fungerar i polen skulle jag tro.
Därför står min fråga kvar till dig.
Citat:
Vad är skillnaden?
Sitter han som häktad i polen? (jag vet att han är häktad av svensk tr)
Svaret är ja, han är häktad i Polen. Förstod du inte det? Och skillnaden mellan att sitta i arrest och att vara häktad vet alla som har haft med rättsväsendet att göra. Arrest är en militär bestraffningsform. Häktad är frihetsberövad under pågående förundersökning.
Citera
2013-08-12, 10:44
Medlem

Så typiskt honom, att inte svara det naturliga: "Jag är ingen mördare!" Nån mer som har fått svar från Andreas Amore? Nu är han avstängd också, först var han bara pausad, för egen hand. Damn, att jag inte svarade "six foot under" hahahaha!

Från: AmoreEterno 36
(Avstängd) (Pausad)
Mottaget: 2013-07-09 21:05:54

Ämne: SV: Hell!

Vart vill du komma?

*******(mitt nick på Happypancake) Skrev:
--------------------------------
Du får många skitmejl just nu va? ;-) Men jag är inte så jävla rädd, har dejtat mördare förr, jag är *** **** (känd fånges namn) flickvän.
Citera
2013-08-12, 10:48
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Du har helt rätt och tack för lektionen. Det är rätt många år sedan jag läste juridik och då hette det "indirekt uppsåt". Om jag förstår rätt så räcker det inte enbart med risken, men om det stackars barnet t.ex. hade gjort sig illa, så kan det bedömas som likgiltighetsuppsåt.

Jag tror att jag ska rätta mig själv. Enligt Högsta domstolens vägledande dom om "likgiltighetsuppsåt" talas dels om "effekt", dels om "omständighet". Att barnet t.ex. gör sig illa är en "effekt" men det faktum att barnet lämnats ensam är en "omständighet". Att lämna ett litet barn utan uppsikt eller ensam hemma är en form av bristande omsorg som kan betraktas som barnmisshandel och är därmed brottsligt. Därför tror jag att det finns grund för likgiltighetsuppsåt, vilket känns bra eftersom det rimmar med vår rättskänsla.
Senast redigerad av Orsa 2013-08-12 kl. 10:50.
Citera
2013-08-12, 10:48
Medlem
Kurridutts avatar
Då EU-medborgare begärs utlämnad av annat EU-land (görs endast om misstänkt gärning kan ge minst 2½ års fängelse - iaf var det så för 5 år sedan) så är det landet som begärt anhållan/häktning/utlämning, som också bestämmer vad som ska gälla om domstolen i det andra landet går på deras linje och beslutar anhållan/häktning eller utlämning.

Eftersom AJ var häktad i sin frånvaro av svensk domstol, är han således häktad med fulla restriktioner även i Polen. Han får inte ringa, ta emot besök (går att ansöka om bevakat besök), inte läsa tidningar, se på TV eller vara med i det som vi i Sverige kallar för "gemenskapheten". Om han vill skriva brev, så ska dessa gå via åklagaren för granskning.

Han borde sitta isolerad men vid platsbrist kanske andra länder sätter interner med frihetsberövade som han inte kan kommunicera med (?)

Regeringskansliet - Utrikesdepartementet: "Denna rapport är en sammanställning grundad på Utrikesdepartementets bedömningar. Rapporten kan inte ge en fullständig bild av läget för de mänskliga rättigheterna i landet. Information bör sökas också från andra källor."

Mänskliga rättigheter i Polen 2010
"Det polska rättsväsendet och fångvården hamnar ofta i fokus då mänskliga rättigheter diskuteras. En stor del av befolkningen visar begränsat förtroende för domstolarnas arbete, och handläggningstiden i olika brottsmål är ofta lång. Den överbeläggning som tidigare rådde har dock åtgärdats och lagen om att varje fånge ska ha en yta av mist 3 m² efterlevs bättre än tidigare."

http://www.manskligarattigheter.se/sv/manskliga-rattigheter-i-varlden/ud-s-rapporter-om-manskliga-rattigheter/europa-och-centralasien?c=Polen
Citera
2013-08-12, 10:50
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Angående att folk är inne och tänder ljus INNANFÖR polisens avspärrning.

Att i sin TÄVLAN att visa att man bryr sig mest visa att man inte bryr sig alls! DET är perverst.
Och om vi här inne på FB anklagas för att gotta oss i olyckan - vad gör då inte dessa människor som är inne och klampar på en brottsplats. Makabert, upprörande.

Angående barnet på BP. Tur i oturen, som sagts tidigare, att ungen inte bedömdes vara ett ögonvittne av GM... Det "problemet" hade ju kunnat uppstå för GM om barnet varit lite äldre...

Håller med dig Mogge12. Jag är också ganska säker på att det är brottsligt att överträda.

EDIT: Det ÄR brottsligt: Rättegångsbalken 27 kap. 15§
Senast redigerad av Kurridutt 2013-08-12 kl. 11:06. Anledning: tillägg
Citera
2013-08-12, 11:12
Medlem
refsps avatar
Citat:

Att i sin TÄVLAN att visa att man bryr sig mest visa att man inte bryr sig alls! DET är perverst.
Och om vi här inne på FB anklagas för att gotta oss i olyckan - vad gör då inte dessa människor som är inne och klampar på en brottsplats. Makabert, upprörande.

Angående barnet på BP. Tur i oturen, som sagts tidigare, att ungen inte bedömdes vara ett ögonvittne av GM... Det "problemet" hade ju kunnat uppstå för GM om barnet varit lite äldre...

Asså. Är det random people som är håller jag med dig utan tvekan. Eftersom du skriver "av tävlan" så förutsätter jag att du vet vilka de är. Hade det vart närmat sörjande så kan det dock knappast kallas perverst eller "av tävlan". Då är det väl snarare beklagligt men givet att de vill sörja sin älskade vid fyndplatsen i tron att polisen är klara där.
Citera
2013-08-12, 11:15
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnslatt

Jag frågar för att jag en gång mött Dennis mitt ute i skogen på Hunneberg. Visste inte vem det var då men han är ju ganska lätt att komma ihåg. Det var verkligen mitt ute i ingenstans och senare såg jag en cykel stå i slutet av en väg också det ute i ingenstans. Funderar på om det är ett område han känner till, alltså om han rört sig mellan cykeln och där jag mötte honom och om de kan ha dumpat något bevis där inne i skogen, kanske kniven.

Så någon som vet hur cykeln såg ut, märke kanske, färg på ramen, färg på hjulen. Minns cykeln ganska väl för man var lite rädd efter att ha mött en sådan kille mitt i skogen.
http://img41.imageshack.us/img41/3333/yw9k.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/6162/y2kn.jpg
Citera
2013-08-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnslatt

Hur såg den cykel ut som du såg?
Bättre du säger det så planteras inga falska minnen.
Citera
2013-08-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaslampa006

Så typiskt honom, att inte svara det naturliga: "Jag är ingen mördare!" Nån mer som har fått svar från Andreas Amore? Nu är han avstängd också, först var han bara pausad, för egen hand. Damn, att jag inte svarade "six foot under" hahahaha!

Från: AmoreEterno 36
(Avstängd) (Pausad)
Mottaget: 2013-07-09 21:05:54

Ämne: SV: Hell!

Vart vill du komma?

*******(mitt nick på Happypancake) Skrev:
--------------------------------
Du får många skitmejl just nu va? ;-) Men jag är inte så jävla rädd, har dejtat mördare förr, jag är *** **** (känd fånges namn) flickvän.

Du kan lugnt utgå ifrån att tjejerna kommer att flockas runt AJ nu. Ingenting slår en nazistisk kvinnomördare med psykopatiska drag. Fast bara en misstänkt sådan förstås. Det är det fina i kråksången.
Citera
2013-08-12, 11:29
Medlem
Kan Moroten någon Polska??? Han har väl tillbringat en del tid i Polen hos sina brunögda Ariska vänner som inte ens är blonda . Han har ju även tagit polskt MC-kort.
Citera
2013-08-12, 12:00
Medlem
antropomorphisms avatar
Citat:

Pratade med en lokalbo som var upprörd över att platsen behandlas som något turistmål och folk stannar mitt i vägen och går ur och står och pekar och beter sig som att det är en "sevärdhet", helt utan respekt för varken händelser, lag eller personer... Idioter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in