Någon som vet Södertäljeområde ? Helikopter befanns sig över Bårstabergen i morse. Men det gör det ofta eftersom vissa inte kan låta bli att gömma engångsgrillar i skogen runt omkring efter rån/rånförsök.
Men vill inte ha in fanskapet i trädgården....
det enda du får göra som skötare är att springa efter och observera, rapportera till avd. och det är avd. som beslutar om polis ska kallas.
men som tur är finns det folk som skiter detta, men de har en tendens att bli åtalade och få sparken...
Enligt din beskrivning är skötarens funktion med andra ord lika med noll då det gäller säker transport av våldsamma patienter till och från psykiatrin? Om det förhåller sig så borde lagen skrivas om. Vad gör exempelvis skötaren om patienten får spel och börjar misshandla någon på stan? Står skötaren och tittar på, slår numret till polisen med skakiga händer på mobilen och inväntar polisens ankomst(då den misshandlade redan är död)? Personal inom psykiatrin får visst använda våld, vad är det annars frågan om när någon läggs i bälte?
Senast redigerad av Arkiater 2013-08-11 kl. 18:34.
Någon som vet Södertäljeområde ? Helikopter befanns sig över Bårstabergen i morse. Men det gör det ofta eftersom vissa inte kan låta bli att gömma engångsgrillar i skogen runt omkring efter rån/rånförsök.
Men vill inte ha in fanskapet i trädgården....
En skötare inom psykiatrin får inte använda våld på något sätt, det är polisen som innehar våldsmonopol i Sverige. Som skötare är man vårdpersonal och inte ordningsvakt/polis. Däremot har man samma rätt som alla andra personer i Sverige, dvs man får använda sig av envarsgripande samt nödvärn.
När man lägger någon i bälte inom psykiatrin så är det en omvårdsnadsåtgärd, dvs man skyddar patienten från att skada sig själv eller medpatienter. Det får inte användas som ett straff efter att en patient har varit våldsam utan ska göras i samband med pågående raptus. Det sker efter kontakt med överläkare inom psykiatri, alternativt om det är bråttom så får det göras med hänvisning till nödvärnslagen, men sedan skyndsamt tillkalla läkare för bedömning.
Är man ute tillsammans med en patient som vårdas under LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) och den avviker så har man ingen laglig möjlighet att hindra denne. Utan man kontaktar avdelningen som i sin tur kontaktar polisen för handräckning av patienten. Sen finns lite andra regler som gäller om patienten befinner sig på sjukhusområdet för där har man teoretiskt fortfarande mandat att handla för att få patienten att inte avvika. Men som skötare har man oftast inte kompetens till att ensam brotta ner och bära tillbaka en patient, är många små flickor och övrig tunn personal som jobbar som skötare. Att lösa en sån situation ingår inte i arbetsuppgifterna.
Detta gäller LPT, finns säkert andra regler som gäller för LRV (rättspsykiatrisk vård), men där är mer okunnig..
En skötare inom psykiatrin får inte använda våld på något sätt, det är polisen som innehar våldsmonopol i Sverige. Som skötare är man vårdpersonal och inte ordningsvakt/polis. Däremot har man samma rätt som alla andra personer i Sverige, dvs man får använda sig av envarsgripande samt nödvärn.
När man lägger någon i bälte inom psykiatrin så är det en omvårdsnadsåtgärd, dvs man skyddar patienten från att skada sig själv eller medpatienter. Det får inte användas som ett straff efter att en patient har varit våldsam utan ska göras i samband med pågående raptus. Det sker efter kontakt med överläkare inom psykiatri, alternativt om det är bråttom så får det göras med hänvisning till nödvärnslagen, men sedan skyndsamt tillkalla läkare för bedömning.
Är man ute tillsammans med en patient som vårdas under LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) och den avviker så har man ingen laglig möjlighet att hindra denne. Utan man kontaktar avdelningen som i sin tur kontaktar polisen för handräckning av patienten. Sen finns lite andra regler som gäller om patienten befinner sig på sjukhusområdet för där har man teoretiskt fortfarande mandat att handla för att få patienten att inte avvika. Men som skötare har man oftast inte kompetens till att ensam brotta ner och bära tillbaka en patient, är många små flickor och övrig tunn personal som jobbar som skötare. Att lösa en sån situation ingår inte i arbetsuppgifterna.
Detta gäller LPT, finns säkert andra regler som gäller för LRV (rättspsykiatrisk vård), men där är mer okunnig..
Du har fel i att en vårdare inom psykiatrin inte får använda våld på något sätt. En vårdare inom rättspsykiatri eller kriminalvård får använda det våld som krävs för att utföra en tjänsteåtgärd. Det är alltså inte bara polisen som får syssla med våldsanvändning. Det innebär att en patient som vägrar ta sin medicin kan tvångsmedicineras och att personalen får använda så mycket våld som krävs för att genomföra medicineringen, den fånge som försöker rymma kommer att stoppas med våld om det krävs. Och så vidare. Både kriminalvårdspersonal och vårdare inom rättspsykiatrin övar regelbundet självskydd och olika våldsscenarion. Detta sagt om hur det fungerar på sjukhusområde och anstaltsområde.
Vad gäller för permissioner inom rättspsykiatrin så har jag ingen direkt koll på reglerna, lagstiftningen anger inget hinder för att medföljande vårdare kan förhindra rymning med våld men det är möjligt att sjukhusen har egna föreskrifter på området som anger att vårdare under inga som helst omständigheter få försöka stoppa rymningar med våld. Något laghinder finns däremot inte.
Dock gäller för Kriminalvården att deras vakter visst får haffa den som försöker rymma - även om den är under en permission. Jag skulle tro att samma gäller för rättspsykiatrins personal. Dock handlar det inte om någon skyldighet utan omständigheterna ska beaktas. Dessutom skulle jag tro att både Kriminalvården och rättspsykiatrin har i sina föreskrifter att om endast en vårdare är med så ska denne inte ingripa alls pga arbetsmiljölagen osv. Det är därför som man inom kriminalvården kallar en permission med tre eller fler vakter för bevakad medan två vakter eller en vakt kallas för beledsagad. Dvs en eller två vakter betraktas bara som en slags kontroll att fången inte träffar olämpliga personer eller hittar på hyss. Inte att förhindra rymning. De som anses som rymningsbenägna medges aldrig annat än bevakade permissioner och då ser som sagt helt annorlunda ut med uniformerad kriminalvårdspersonal utrustade med batong, handfängsel och pepparspray.
Du skriver om nödvärn och envarsgripande, jag vill dock klargöra att dessa saker inte har något med gripande av en rymling att göra.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-11 kl. 19:28.
Hur fan kommer det sig att dom inte har lyckats gripa denna person?
Det stod i DN att dom tror att han kan vara var som helst i Sverige så jag antar att dom har rikslarm på honom. Helt själv tror jag inte att han kan ha klarat sig så här länge utan att någon kan ha sett till honom. Någon medhjälpare måste han ju ha som hjälper honom frivilligt eller under tvång.
Kanske dags att ändra lite på hur fångar och psykfall ska få ha permision i fortsättningen. Fotboja med gps som är svår att få bort utan special verktyg är ett bra förslag och inte släppa iväg fångarna med dumma idioter till vakter.
Kanske dags att ändra lite på hur fångar och psykfall ska få ha permision i fortsättningen. Fotboja med gps som är svår att få bort utan special verktyg är ett bra förslag och inte släppa iväg fångarna med dumma idioter till vakter.
Han är ingen fånge utan en patient. Det är en milsvid skillnad mellan rättspsykiatrin och kriminalvården. Helt olika lagar reglerar verksamheterna och de sköts av två helt skilda myndigheter under helt skilda departement.
Din idé med fotboja har jag redan föreslagit och det har förekommit sådana diskussioner inom Kriminalvården. Dock tror jag att behovet för sådana lösningar är större inom rättspsykiatrin.
Vårdaren var ingen idiot. Vårdarens dumhet resulterade i endast 30 sekunders försprång. Det är inget märkvärdigt försprång. Den här patienten räknades inte som rymningsbenägen. Om han räknats som detta så hade han aldrig beviljats permission med endast en vårdare.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-11 kl. 19:35.
Hur fan kommer det sig att dom inte har lyckats gripa denna person?
Det stod i DN att dom tror att han kan vara var som helst i Sverige så jag antar att dom har rikslarm på honom. Helt själv tror jag inte att han kan ha klarat sig så här länge utan att någon kan ha sett till honom. Någon medhjälpare måste han ju ha som hjälper honom frivilligt eller under tvång.
Bra förslag! Med dagens teknik skall det inte finnas några hinder för att snabbt spåra upp och gripa våldbenägna likt herr Rödskägg.
Han är ingen fånge utan en patient. Det är en milsvid skillnad mellan rättspsykiatrin och kriminalvården. Helt olika lagar reglerar verksamheterna.
Din idé med fotboja har jag redan föreslagit och det har förekommit sådana diskussioner inom Kriminalvården. Dock tror jag att behovet för sådana lösningar är större inom rättspsykiatrin.
Vakten var ingen idiot. Vaktens dumhet resulterade i endast 30 sekunders försprång. Det är inget märkvärdigt försprång. Den här patienten räknades inte som rymningsbenägen. Om han räknats som detta så hade han aldrig beviljats permission med endast en vårdare.
I mina ögon är en fånge och ett psykfall samma sak.
På 30 sekunder hinner man väldigt långt på en cykel och eftersom inte vakten kan göra någonting utan är tvungen att ringa psyket så får han ännu mer försprång och så fortsätter det fram till nu där han kan vara vart som helst.
Har du inte läst på om honom?
Han har försökt rymma förut så enligt min åsikt så är han rymningsbenägen.
Det spelar ingen roll om det är en fånge eller en patient, dom ska inte få gå iväg själva så där utan vakten skulle ha följt med honom ut och hämtat plånboken.