Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Var i lagen står att ni skötare inte med våld får hindra en farlig patient som vårdas inom rättspsykiatrin från att avvika? Om det du påstår stämmer är Sverige illa ute. Vad är det i så fall som säger att patienter kan hållas inlåsta inom rättspsykiatrins väggar överhuvudtaget? Mig veterligen bedrivs väl tvångsvård inom rättspsykiatrin? Den rödskäggige mannen som nu avvek hade väl inte frigång? Nej, nr 1 skall vara att permissioner inte beviljas för den kategori vb tillhör. Nr 2 i de fall vistelse ute inte går att undvika, så obligatorisk bevakning av minst ett par rejält stadiga karlar, som har rätt att använda våld för att betvinga patienten om det skulle behövas.
Du kan ju ta en titt i Arbetsmiljölagen vilken reglerar farliga ensamarbeten. Det var endast en vårdare med patienten här och då är instruktionerna glasklara.
Din jämförelse med förmågan att hålla kvar patienter på sjukhusen är skrattretande. På sjukhuset har patienterna inte tillgång till vapen och personalen är många och koordinerade och har fysiska hinder som låsta dörrar, staket och murar till hjälp. Du verkar tycka att en ensam obeväpnad vårdare bör agera mot en farlig psykpatient. Så fungerar det inte.
Permissioner beviljas av mentalhygieniska skäl. Folk blir lite knäppa av att sitta inlåsta länge och man försöker både inom kriminalvården och rättspsykiatrin att undvika sådant genom att låta de inlåsta komma ut i verkligheten ibland. I det här fallet har man dock helt uppenbart inte betraktat mannen som rymningsbenägen. I så fall hade han haft fler än en vårdare med sig och hade antagligen inte bara kunnat avvika från platsen.
Med tanke på den enorma mängd permissioner som sker varje dag av fångar och mentalpatienter så är det egentligen märkligt att inte fler missköts. En promille av alla permissioner inom Kriminalvården missköts. Det betyder att för varje misskött permission (tex att fången använder alkohol eller narkotika eller begår nytt brott eller inte kommer tillbaka) så är det 999 permissioner som fungerar utmärkt. Hur det är inom rättspsykiatrin vet jag inte. Kan tänka mig att misskötsamheten är större där eftersom rättspsykiatrin har inställningen att varje patient ska bli frisk och komma ut medan Kriminalvården har det uttalade målet att fången ska sitta av sitt straff.