2013-08-11, 14:07
Medlem
ArtFevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yakrusux
http://granskning.aftonbladet.se/filer/oskyldig/

Citat:
"Får medicin för att glömma brottet, men vilket då.."

Tydligen funkar ju medicinen iaf.
Citera
2013-08-11, 14:25
Medlem
Pulver-Henkes avatar
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-forbereder-insats-i-sodertalje/

Citat från Expressen: – Det är en adress som vi har under bevakning. Just nu observerar man. Vi har en styrka där och det är inte bara Södertäljepoliser.

Kan det tänkas bli en gisslansituation eller liknande? Har dom förhandlare på plats tror ni?
Citera
2013-08-11, 14:35
Medlem
AngryHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Va fan ska dom kunna stava korrekt för? Jag fattar utmärkt vad han skriver och i det yrket så ingår det inte i arbetsuppgifterna att skriva överhuvudtaget. Att inte stava riktigt har ju förövrigt ingen koppling till en eventuell oförmåga att vårda/vakta psykfall.

De personer som vaktar på psyket är så här i sommartider typiskt sett unga och gröna, det är det verkliga typexemplet på vad sorts folk som kan ha varit med denne gubben ut.

By the way så är det ju så, som många redan påpekat, att vårdarna inte gör ett skit för att fysiskt stoppa en som försöker rymma. Dom är instruerade att inte göra det. Om ni själva hade jobbat denna dagen så hade ni också vackert fått titta på när herr rödskägg stack, thats the rules.

Är det någon som vet vad han har för typ av sjukdomsbild? Blir han psykotisk utan sina mediciner eller är han inte lagd åt det hållet? Är han smart? Någon hade ju "vårdat" honom för några år sedan, du kanske kan svara. Vissa typer är ju så klumpiga och primitiva av sig så man fattar att dom inte kan hålla sig undan på något vidare bättre sätt, andra har mer innanför pannbenet (samtidigt som dom är störda). Vilken av dessa två kategorier kan rödskägg sägas tillhöra?

Det jag menar är att om vårdpersonalen har läs- och skrivsvårigheter kan viktig information missas om patienten, och som det verkar vara i detta fall, sommarvikarier inte fattat hur en ledsagning ska gå till.
Har svårt att tro att det inte skrivs meddelanden till och mellan personalen alls.

Min gissning är att LJ sitter och trycker i någon skog tills det lugnar ner sig lite.
Citera
2013-08-11, 14:37
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Som jag skrivit tidigare - de bojor som används idag kan tas av hur lätt som helst. Detta för att bojan i sig inte är ett straff - du kan ta av den & avtjäna ditt straff på anstalt istället.
Tar du av den & drar, så blir du förpassad, dvs när/om polisen stöter på dig så blir du förpassad in på en anstalt.

Det du föreslår - vilket kanske inte är en så dum idé - blir alltså en helt annan grej då själva bojan blir en del av påföljden, förstår du vad jag menar?
Jo jag förstår hur du menar. Jag menar dock att det inte kan anses som en del av påföljden om den bara bärs vid permission. Oavsett tjocklek på bojan.
Citera
2013-08-11, 14:39
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Okej, jobbar du på det aktuella sjukhuset eller? Om ej; hur vet du att han är förståndshandikappad? Vårdas så gravt förståndshandikappade personer överhuvudtaget på rättspsyk?

Tystnadsplikten verkar inte vara prio nr.1 för de anställda inom psyk.

Nej, jag arbetar inte på Karsudden, men baserar min fakta på trovärdiga källor och om man studerar bilden på personen i fråga kan man snabbt dra slutsatsen att han inte har alla hästar i stallet och det krävs ingen anställning på Karsudden för att förstå detta. Nu anses det kanske som fördomar i era öron men jag vill inte avslöja mer än nödvändigt med tanke på att även internet har ögon och öron. Det ska tilläggas att han inte är förståndshandikappad utan att jag jämförde honom med en vuxen bebis då han reflekterar som en sådan i tankeverksamheten.

Vem som helst i Katrineholm känner någon som har arbetat eller arbetar på sjukhuset och jag har bekanta som ger blanka fan i tystnadsplikten och som öppet berättar historier om patienterna. De senaste åren tycker jag det har spårat ur när det gäller de anställda då det nu verkar vara populärt med 50 kilo lätta flickor som precis gått ut klass tre på Ellwynska skolan. Jag vet dock ej vilka vårdarna var så jag ska inte yttra mig om detta.
Citera
2013-08-11, 14:45
Medlem
Smegmas avatar
Jag skrev igår att jag den stora bumbibjörnen med rött skägg heter Lars. Minnet bedrog mig. Det var som sagt tio år sedan jag såg honom senast när jag jobbade rättspsykiatriska kliniken i Växjö. Det korrekta namnet skall vara - som det redan tidigare i tråden rutats - Läjf Jåhansån.

Och det är fortfarande för mig ett mysterium hur denne stora människa med ett sådant säreget utseende har kunnat hålla sig bort från polisen sedan i fredags.

Fittkasst betyg till blåmössen.

Den tuffa insatsstyrkan skulle ta ett torskspö, en stor krok och på den kränga på femton chokladdammsugare, två limpor cigaretter, fyra paket gevalia, en bit haldol, en gnutta hibernal och en godisbit med valium i och kasta in framför utstakad adress där Rödskägget sägs befinna sig.

Garanterad fångst!

Citera
2013-08-11, 14:53
Medlem
Tyrranics avatar
Polisen letar nu i Nyköping efter rymlingen http://kkuriren.se/nyheter/sormland/1.1872884

Känns geografiskt mer realistiskt men hur har han tagit sig dit om han setts lifta på vägen mot Flen? Har han tagit vägen över Bettna med någon lastbilschaufför? Då är frågan vem som är så dum och plockar upp en person med ett sådant säreget utseende. Behöver dock ej vara Mr. Obelix.
Citera
2013-08-11, 16:01
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yersen
Vi som skötare "får" inte göra något ifall patienten skulle avvika. Vad tror ni händer om han känner sig trängd och ska iväg till varje pris? Sen så kan man väl tillägga att de självklart inte får permissioner om de inte skulle vara stabila, sen i vissa fall (inte ofta) så drar dem.
Var i lagen står att ni skötare inte med våld får hindra en farlig patient som vårdas inom rättspsykiatrin från att avvika? Om det du påstår stämmer är Sverige illa ute. Vad är det i så fall som säger att patienter kan hållas inlåsta inom rättspsykiatrins väggar överhuvudtaget? Mig veterligen bedrivs väl tvångsvård inom rättspsykiatrin? Den rödskäggige mannen som nu avvek hade väl inte frigång? Nej, nr 1 skall vara att permissioner inte beviljas för den kategori vb tillhör. Nr 2 i de fall vistelse ute inte går att undvika, så obligatorisk bevakning av minst ett par rejält stadiga karlar, som har rätt att använda våld för att betvinga patienten om det skulle behövas.
Senast redigerad av Arkiater 2013-08-11 kl. 16:08.
Citera
2013-08-11, 16:17
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Klart som fan att det är personalens fel.
skötarna får inte göra det de behöver göra i vissa situationer...
Citera
2013-08-11, 16:44
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Var i lagen står att ni skötare inte med våld får hindra en farlig patient som vårdas inom rättspsykiatrin från att avvika? Om det du påstår stämmer är Sverige illa ute. Vad är det i så fall som säger att patienter kan hållas inlåsta inom rättspsykiatrins väggar överhuvudtaget? Mig veterligen bedrivs väl tvångsvård inom rättspsykiatrin? Den rödskäggige mannen som nu avvek hade väl inte frigång? Nej, nr 1 skall vara att permissioner inte beviljas för den kategori vb tillhör. Nr 2 i de fall vistelse ute inte går att undvika, så obligatorisk bevakning av minst ett par rejält stadiga karlar, som har rätt att använda våld för att betvinga patienten om det skulle behövas.
Du kan ju ta en titt i Arbetsmiljölagen vilken reglerar farliga ensamarbeten. Det var endast en vårdare med patienten här och då är instruktionerna glasklara.

Din jämförelse med förmågan att hålla kvar patienter på sjukhusen är skrattretande. På sjukhuset har patienterna inte tillgång till vapen och personalen är många och koordinerade och har fysiska hinder som låsta dörrar, staket och murar till hjälp. Du verkar tycka att en ensam obeväpnad vårdare bör agera mot en farlig psykpatient. Så fungerar det inte.

Permissioner beviljas av mentalhygieniska skäl. Folk blir lite knäppa av att sitta inlåsta länge och man försöker både inom kriminalvården och rättspsykiatrin att undvika sådant genom att låta de inlåsta komma ut i verkligheten ibland. I det här fallet har man dock helt uppenbart inte betraktat mannen som rymningsbenägen. I så fall hade han haft fler än en vårdare med sig och hade antagligen inte bara kunnat avvika från platsen.

Med tanke på den enorma mängd permissioner som sker varje dag av fångar och mentalpatienter så är det egentligen märkligt att inte fler missköts. En promille av alla permissioner inom Kriminalvården missköts. Det betyder att för varje misskött permission (tex att fången använder alkohol eller narkotika eller begår nytt brott eller inte kommer tillbaka) så är det 999 permissioner som fungerar utmärkt. Hur det är inom rättspsykiatrin vet jag inte. Kan tänka mig att misskötsamheten är större där eftersom rättspsykiatrin har inställningen att varje patient ska bli frisk och komma ut medan Kriminalvården har det uttalade målet att fången ska sitta av sitt straff.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-11 kl. 16:48.
Citera
2013-08-11, 17:06
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Jo jag förstår hur du menar. Jag menar dock att det inte kan anses som en del av påföljden om den bara bärs vid permission. Oavsett tjocklek på bojan.

Permissionen är en del av påföljden.
Citera
2013-08-11, 17:12
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
kolla upp vilka det är som får använda våld.

det enda du får göra som skötare är att springa efter och observera, rapportera till avd. och det är avd. som beslutar om polis ska kallas.

men som tur är finns det folk som skiter detta, men de har en tendens att bli åtalade och få sparken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in