2013-08-11, 16:24
Medlem
Flash-Gordons avatar
fundering: i alla tidningsartiklar jag läst så har BO varit med på bild, men hennes namn har aldrig nämnts, inte ens av anhöriga som intervjuats.

Står bara om flerbarnsmamma, småbarnsmamma, tösen, kvinnan etc...

Någon som vet varför? I andra liknande fall i år så har namnet smällts upp stort i rubriker o på löpsedlar...
Citera
2013-08-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, han är häktad.

På den här videon så visas en polsk fängelse
Och fången pratar i telefon

http://www.liveleak.com/view?i=a42_1360284069
Citera
2013-08-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, han är häktad.

Häktad ja, men är han häktad med några restriktioner i Polen? Att en svensk domstol häktat honom med restriktioner här innebär ju kanske inte med automatik att det även gäller i Polen? Där är han ju sannolikt bara häktad i avvaktan på utlämning!

Finns det någon på tråden som vet eller har erfarenheter av hur en häktning i Polen fungerar? Kan tänka mig att det hade varit skillnad om han hade häktats efter att ha begått ett brott i Polen men så vitt vi vet har ju polska myndigheter inget otalt med honom!
Citera
2013-08-11, 16:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
På den här videon så visas en polsk fängelse
Och fången pratar i telefon

http://www.liveleak.com/view?i=a42_1360284069
Mannen på filmen är inte häktad, vad jag kan se.
Citera
2013-08-11, 16:41
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEXTER-X2
Är den polska lagstiftningen sådan?

Säkert har Sverige begärt restriktioner, men det är inget man kan diktera. Det kan finnas en överenskommelse mellan Sverige och Polen men det känner jag inte till. Däremot vet jag att vi har en sådan överenskommelse med de nordiska länderna.

Jag skulle dock bli förvånad om inte Polen gör som Sverige önskar.
Senast redigerad av Orsa 2013-08-11 kl. 16:48.
Citera
2013-08-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Säkert har Sverige begärt restriktioner, men det är inget man kan diktera. Det kan finnas en överenskommelse mellan Sverige och Polen men det känner jag inte till. Däremot vet jag att vi har en sådan överenskommelse med det nordiska länderna.

Jag skulle dock bli förvånad om inte Polen gör som Sverige önskar.

Polen är väl med i EU? Skulle tro att det finns regler att följa utifrån medlemskapet.
Citera
2013-08-11, 16:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Polen är väl med i EU? Skulle tro att det finns regler att följa utifrån medlemskapet.

Det har diskuterats men det finns ännu inte några sådana regler.
Citera
2013-08-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Häktad ja, men är han häktad med några restriktioner i Polen? Att en svensk domstol häktat honom med restriktioner här innebär ju kanske inte med automatik att det även gäller i Polen? Där är han ju sannolikt bara häktad i avvaktan på utlämning!

Finns det någon på tråden som vet eller har erfarenheter av hur en häktning i Polen fungerar? Kan tänka mig att det hade varit skillnad om han hade häktats efter att ha begått ett brott i Polen men så vitt vi vet har ju polska myndigheter inget otalt med honom!

Sen tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll egentligen för utredningen ifall AJ vet eller inte vet om klädfynden som gjorts eller att kroppen har hittats! För i så fall vet han ändå inte mer om vad polisen vet än det som har skrivits i media eller har diskuterats här på fb!

Vad dessa fynd har gett och vad polisen nu kan konfrontera honom med gör nog bara att hans ångest och transpiration är kraftigt förhöjd inför förhören! Obduktionen kan ju exempelvis berätta väldigt mycket om hur det gått till och vilka eventuella tillhyggen som kan ha använts!

Sen undrar jag fortfarande vad det var för tips som polisen hade fått som föranledde att han återigen anhölls och senare häktades i sin frånvaro? Det tipset som Haraldsson uttalade sig i Ttela om och som "var alldeles för bra för att kunna berätta"! Det där har ju nästan glömts bort i diskussionerna!

Jag är helt övertygad om att de där "små missförstånden" som AJ vill reda ut när han kommer till Sverige inte kommer att gå att reda ut på det viset han har tänkt i alla fall!

EDIT: Fel av mig, det var inte Ttela som hade formulerat sig så utan GT:
http://www.expressen.se/gt/polisens-heta-tips-om-forsvunna-mamman/
Senast redigerad av William.H.Grant 2013-08-11 kl. 17:01.
Citera
2013-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant

Sen undrar jag fortfarande vad det var för tips som polisen hade fått som föranledde att han återigen anhölls och senare häktades i sin frånvaro? Det tipset som Haraldsson uttalade sig i Ttela om och som "var alldeles för bra för att kunna berätta"! Det där har ju nästan glömts bort i diskussionerna!

EDIT: Fel av mig, det var inte Ttela som hade formulerat sig så utan GT:
http://www.expressen.se/gt/polisens-heta-tips-om-forsvunna-mamman/

Förmodligen är det vittnen, inte ett utan flera oberoende av varandra. Kan också hittat AJs fingeravtryck & fotavtryck i blodet, svårt att bortförklara, då bör bör han ju ha varit där när hon blödde.
Citera
2013-08-11, 18:06
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roaster66
Förmodligen är det vittnen, inte ett utan flera oberoende av varandra. Kan också hittat AJs fingeravtryck & fotavtryck i blodet, svårt att bortförklara, då bör bör han ju ha varit där när hon blödde.

Artikel publicerades den 19/7 så onsdagen som Haraldsson hänvisar till måste vara den 17/7.
Det var den kvällen PerZerk uppmanades av flera på tråden att kontakta polisen eftersom han erinrade sig att han sett en Volvo på Ö Margaretavägen vid ett-tvåtiden den 30/6.
Citera
2013-08-11, 18:22
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Artikel publicerades den 19/7 så onsdagen som Haraldsson hänvisar till måste vara den 17/7.
Det var den kvällen PerZerk uppmanades av flera på tråden att kontakta polisen eftersom han erinrade sig att han sett en Volvo på Ö Margaretavägen vid ett-tvåtiden den 30/6.
Onsdagen blev sedermera torsdag kväll. Så man kan nog välja tidpunkt däremellan.
Antagligen var det känsligt att lämna rätt tidpunkt, eller så var Thord bara virrig.
Jag själv tog den första uppgiften som onsdag med en nypa salt och tänkte, plus/ minus någon dag.
Citera
2013-08-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaster66

Det är möjligt att vittnen har vågat träda fram först när hot och repressalier från den "nationalistiska" kretsen har bedömts vara en risk värd att ta. Det kan t.o.m. ha krävts en viss övertalning av polisen.
Senast redigerad av SAR-skrift 2013-08-11 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in