2013-08-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
På FB har väl ingen tystnadsplikt ?

Jo, om man är/har varit anställd som vårdare har man tystnadsplikt. Den har skyldigheten måste man följa.
Förövrigt har jag inget emot skvallret här på FB
Citera
2013-08-11, 10:45
Medlem
Sommargays avatar
får ju en o tänka på denna: http://www.youtube.com/watch?v=d7sbxHsa47s
Citera
2013-08-11, 10:49
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Verkar som att han inte orkade cykla så långt. Han har setts lifta utanför Biltema i Katrineholm i fredags kväll av två olika vittnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17274491.ab
skulle väl köpa tändvätska, sopsäckar och en pulka
Citera
2013-08-11, 11:04
Medlem
Är folk helt inkompetenta? Jag rymde från psyket när jag var 18 ( Huddinge) med 2 vårdare och de märkte inte ja var borta för 40 min senare då vi fick gå själva under den timmen och dom var 3 meter ifrån när ja sa jag ville gå köpa en dricka i affären bredvid Då var ja efterlyst i 1 år

Andra gången var jag på rymmen för grov misshandel och mordförsök . Då var ja efterlyst i 2.5 år innan ja vart gripen av en slump och fick avtjäna straffet 4 års fängelse och fick permission trots hög rymmningsrisk, ja ser värre ut än mannen på bild och får blickar på mig dagligen.

En bekant är efterlyst för mordet i vallentuna.

Vill man hålla sig undan är de inte svårt. Ja tror han hade mer pengar minst 2-3000 kr. Massa får 2-300 kr i veckan på psyket och ingen större koll på vad man handlar. Man har rätt att gå på promenad att va ute 1 timme även på psyket och han har gått flera gånger innan .

Ja tror han blir hittad inom 1 månad ca. Och självklart så har han dragit längre än 20 mils radien
Citera
2013-08-11, 11:06
Medlem
Copterss avatar
Så han är farlig men inte så pass farlig att man lägger lite extra krut på att få tag på honom? "Bilda sig en egen uppfattning"? Vad är det för polis vi har egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av DN
– Vi har sagt att man ska vara försiktig och inte ingripa om man ser honom.[..] Sedan får folk bilda sig sin egen uppfattning
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Polisen har gått ut med en nationell efterlysning av rymlingen, men har i nuläget ingen aktiv spaning igång. Man hoppas i stället att tips från allmänheten ska leda fram till ett gripande av den farliga mannen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/farlig-rymling-sags-lifta/
Citera
2013-08-11, 11:47
Medlem
Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att beteckna honom som farlig när han inte visat våldstendenser på 26 år. Kan gå in på första bästa krog och snabbt hitta folk som är mycket farligare. Om han nu är så farlig så varför gå med honom utanför kliniken? Psykiatrin med sina ologiska tankevurpor slutar aldrig att förvåna.
Citera
2013-08-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
det är inte personalen det är fel på, det är reglerna, och lagarna...
Klart som fan att det är personalens fel.
Citera
2013-08-11, 11:58
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryHorse
Det skrämmer mig att vårdande personal bevisligen inte ens klarar av att uttrycka sig korrekt i skrift.

Nu fick vi tyvärr ett exempel på vad det är för nivå på personalen som hanterar dessa individer.

Hoppas innerligt att 54-åringen snubblar och bryter nacken i sin flykt från "psykvården".
Va fan ska dom kunna stava korrekt för? Jag fattar utmärkt vad han skriver och i det yrket så ingår det inte i arbetsuppgifterna att skriva överhuvudtaget. Att inte stava riktigt har ju förövrigt ingen koppling till en eventuell oförmåga att vårda/vakta psykfall.

De personer som vaktar på psyket är så här i sommartider typiskt sett unga och gröna, det är det verkliga typexemplet på vad sorts folk som kan ha varit med denne gubben ut.

By the way så är det ju så, som många redan påpekat, att vårdarna inte gör ett skit för att fysiskt stoppa en som försöker rymma. Dom är instruerade att inte göra det. Om ni själva hade jobbat denna dagen så hade ni också vackert fått titta på när herr rödskägg stack, thats the rules.

Är det någon som vet vad han har för typ av sjukdomsbild? Blir han psykotisk utan sina mediciner eller är han inte lagd åt det hållet? Är han smart? Någon hade ju "vårdat" honom för några år sedan, du kanske kan svara. Vissa typer är ju så klumpiga och primitiva av sig så man fattar att dom inte kan hålla sig undan på något vidare bättre sätt, andra har mer innanför pannbenet (samtidigt som dom är störda). Vilken av dessa två kategorier kan rödskägg sägas tillhöra?
Citera
2013-08-11, 12:24
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weisselegion
Är folk helt inkompetenta? Jag rymde från psyket när jag var 18 ( Huddinge) med 2 vårdare och de märkte inte ja var borta för 40 min senare då vi fick gå själva under den timmen och dom var 3 meter ifrån när ja sa jag ville gå köpa en dricka i affären bredvid Då var ja efterlyst i 1 år

Andra gången var jag på rymmen för grov misshandel och mordförsök . Då var ja efterlyst i 2.5 år innan ja vart gripen av en slump och fick avtjäna straffet 4 års fängelse och fick permission trots hög rymmningsrisk, ja ser värre ut än mannen på bild och får blickar på mig dagligen.

En bekant är efterlyst för mordet i vallentuna.

Vill man hålla sig undan är de inte svårt. Ja tror han hade mer pengar minst 2-3000 kr. Massa får 2-300 kr i veckan på psyket och ingen större koll på vad man handlar. Man har rätt att gå på promenad att va ute 1 timme även på psyket och han har gått flera gånger innan .

Ja tror han blir hittad inom 1 månad ca. Och självklart så har han dragit längre än 20 mils radien

Känner du dig tuff nu när du fick skryta om ditt förflutna? För information så är det i princip omöjligt att manipulera sina besparingar på Karsudden då det efter varje in- och utköp redovisas och kontrolleras av en vårdare för att pengarna sedan skall låsas in i ett skåp. Givetvis finns det luckor i alla system men jag betvivlar att denna Obelix-kopia till människa skulle klara av det. Jag tror dessutom inte ett dugg på att han kommit längre än 20 mil då hans intellekt är som ett spädbarns, men detta är givetvis hypoteser och jag kan ha fel.
Senast redigerad av Tyrranic 2013-08-11 kl. 12:37. Anledning: Stavfel
Citera
2013-08-11, 13:02
Medlem
Vem är "stjärnan"? Finns det ingen som vet vad han heter?
Citera
2013-08-11, 13:14
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camillabitchen
Vem är "stjärnan"? Finns det ingen som vet vad han heter?

Gå tillbaka i tråden så får du veta.
Citera
2013-08-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Känner du dig tuff nu när du fick skryta om ditt förflutna? För information så är det i princip omöjligt att manipulera sina besparingar på Karsudden då det efter varje in- och utköp redovisas och kontrolleras av en vårdare för att pengarna sedan skall låsas in i ett skåp. Givetvis finns det luckor i alla system men jag betvivlar att denna Obelix-kopia till människa skulle klara av det. Jag tror dessutom inte ett dugg på att han kommit längre än 20 mil då hans intellekt är som ett spädbarns, men detta är givetvis hypoteser och jag kan ha fel.

Nej ja berätta hur enkelt det är att rymma

Låt säga att han har planerat detta

Man får max ha 1500 kr om de inte ändrats i kontanter och säg han köpte godis o skit för hälften av pengarna under 5 månaders tid då har han minst 2000 kr. Så han hade " 30 sec försprång" ja tror snarare ett par min istället att vårdaren Stockholm o snacka skit med kassörskan o tänkte att obelix gör saker sakta och inte stressar för o röra på 140 kg krävs ju man kan springa/cykla jävligt fort.

Sen sågs han lifta från biltema som inte ens öppnat så en långtradare borde va de som kört han eller större bil överlag för han kommer knappast in med fläsket i en Nissan micra

26 års inlåsning. Även om han mentalt fokus som en 3åring så lär man sig rutiner och lär känna personal/intagna och märker vilka som är slappa på jobbet och inte bryr sig utan står o snackar Mkt med kollegor tex. Rutiner är vad svensk kriminalvård/psykvård är uppbyggt av!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in