2013-08-11, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnslatt
J

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Om vi utgår från det polisen har sagt om att blodmängden är tillräckligt stor för att fastställa att Ida dött, då företrädesvis av blodförlusten.
Känner någon till ett fall där man utan tillhyggen lyckats skada en människa så denne förblött ?

Gällande blödarsjukan så är väl faktan att det handlar inte i 1:a hand om att blodet inte koagulerar i öppna sår, utan att inre blödningar inte läks och därmed hotar organ & kroppen innefrån ?
Citera
2013-08-11, 10:01
Medlem
Fingertutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Om vi utgår från det polisen har sagt om att blodmängden är tillräckligt stor för att fastställa att Ida dött, då företrädesvis av blodförlusten.
Känner någon till ett fall där man utan tillhyggen lyckats skada en människa så denne förblött ?

Gällande blödarsjukan så är väl faktan att det handlar inte i 1:a hand om att blodet inte koagulerar i öppna sår, utan att inre blödningar inte läks och därmed hotar organ & kroppen innefrån ?

Förblött vet jag inte, men kan hon inte ha blivit puttad och slagit i huvudet i en kant eller vad som? Fast och andra sidan borde polisen sett detta.
Citera
2013-08-11, 10:02
Medlem
refsps avatar
Citat:

Det som ni utgår från att polisen sagt - är det ett bekräftat uttalande eller en andrahandsuppgift vars ursprung kan vara en pratglad junior konstapel som var blad de första på platsen?

Jag tycker bara det är viktigt att det inte blir en trådsanning när det lät som skvaller i börjar av tråden.
Citera
2013-08-11, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Alla tre torde väl var insyltade redan. Den som förorsakade de dödliga skadorna får stå för sitt.
De som servade GM får sona för sitt.
Man skulle kunna se det såhär, tre killar rånar en bank.
Två stycken är inne på banken, en sitter i bilen och väntar.
Alla torskar för samma brott.
Alltså.
Beroende på om hon levde i bilen eller om de andra (i teorierna) "bara" hjälpte till med transporten av liket, så kan utgången bli mycket different.
Citera
2013-08-11, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SKL bedömer att det är ca 2 dl. http://img94.imageshack.us/img94/1206/kvf.pdf
Mordoffret har förlorat minst 2 liter blod och mer än 90 % har absorberats av bäddmadrassen som antas ha legat mellan mordoffret och bäddmadrassen på bilderna.

Jag bedömer att vi har sett hälften så mycket blod på bilderna från trapphuset i Trollhättan, en dl.
Blod ser ut precis som lika mycket det är.
Det är lekmän som kan ha svårt att bedöma.
Häll ut en liter vatten på golvet, så ser det ut som en liter vatten, detsamma gäller blod.
Blodet i trappen är max en deciliter.
Max!
Citera
2013-08-11, 10:17
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Om vi ska påbörja en ny spaningsdiskussion...

Vart tror ni de har dumpat mordvapnet?

Givetvis svårt att svara på då vi inte vet om det ens finns något mordvapen. Hon kan ju ha blivit slagen till döds. Puttad till döds så att hon slagit i någon möbel och börjat blöda. Kanske har polisen redan hittat något i hennes hem som de tror är mordvapnet?

Men om vi utgår från att AJ använt någon typ av vapen. Kniv gissar jag då på eftersom det var så mycket blod. Nu när vi vet vart kroppen var dumpad. Vad är ett realistiskt läge att slänga kniven i så fall? Kan de ha gjort det i dammen där de stannade till med bilarna?

Det behöver inte finnas ett tillhygge/kniv och en yttre blödning. Det kan lika gärna vara en stor inre blödning till följd av t.ex. knäckta revben och hårda kroppsslag (eller t.o.m. fallskada). Jämför Socialstyrelsen kritik mot Centralsjukhuset i Karlstad ganska nyligen.

"Vetenskapsjournalisten Miki Agerbergs artikel i Läkartidningen nr 19 2012 under Patientsäkerhet/Ärenden och rubriken ”Missade tre liter blod i lungsäcken” kräver en kommentar.
Sjukdomsförloppet förskräcker och kan sammanfattas så här: en tidigare frisk äldre man faller och ådrar sig frakturer på bröst- och revben och en mindre pneumothorax. Han förblöder på en intensivvårdsavdelning med kliniska tecken på blödningschock. Dödsångest leder till upprepad injektion av haloperidol.
Socialstyrelsen beskriver en anestesiläkare som bedömer lungbilder och en besvärlig sjuksköterska som kanhända motsträvigt injicerar lugnande medel efter ordination. Någon patientansvarig kirurg nämns inte. Socialstyrelsens protokoll (Soc. 9.3.1-39102/2010) har jag inte läst men förmodligen artikelförfattaren. Obduktionsfynden kommer som en överraskning. En artärblödning från ett avrivet intercostalkärl kan förklara den stora blodansamlingen. /.../"

http://ww2.lakartidningen.se/includes/07showComments.php?articleId=18223#6767

"interkostalkärl" är blodkärl mellan revbenen.
Citera
2013-08-11, 10:17
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Blod ser ut precis som lika mycket det är.
Det är lekmän som kan ha svårt att bedöma.
Häll ut en liter vatten på golvet, så ser det ut som en liter vatten, detsamma gäller blod.
Blodet i trappen är max en deciliter.
Max!

Quite. Och vill man experimentera hemma så kan man köpa karamellfärg och pröva sig fram.
Citera
2013-08-11, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Eftersom Id@s kropp tydligen är funnen i de kläder hon bar vid mordtillfället borde även knivstick i kläderna, samt därav följande blodsutgjutelse, i så fall kunna konstateras.

Eftersom hon enl. uppg. identifierades genom sina tatueringar borde även huden under kläderna ha varit någorlunda intakt.

Än är det för tidigt att räkna ut rättsläkarna...
Ja man kunde läsa namnet på hennes barn på hennes tatueringar.
Så hyfsat intakt måste hon ha varit där hon hade dessa.
Vart hade hon dessa tatueringar?
Citera
2013-08-11, 10:21
Medlem
Citat:

Blodets koagulering bör inte ha något med om blödningen är invärtes eller utvärtes. Då blödarsjuka är en proteinbrist i själva blodet.

http://www.blödarsjukaguiden.se/blodarsjukaguiden/vad-ar-blodarsjuka-209.aspx

"... innebära att om en vävnad är skadad och blodkärl brister, fortsätter blödningen under längre tid än normalt.*"
Citera
2013-08-11, 10:23
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Ja man kunde läsa namnet på hennes barn på hennes tatueringar.
Så hyfsat intakt måste hon ha varit där hon hade dessa.
Vart hade hon dessa tatueringar?

Namn på armar och annat på fingrarna tyckte jag att jag läste någonstans.
Citera
2013-08-11, 10:23
Medlem
IroniskJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Absolut inte. Jag försvarar in AJ på något sätt. Kanske förklarar mig lite luddig eftersom jag blir påhoppad.
När jag tror att hon var vid liv när hon lämnade lägenheten betyder inte det att jag skyddar någon. Vill bara att sanningen ska gälla. Jag tror dock att sanningen räcker, om inte de juridiska turerna lägger krokben, att ÅK kommer i AJ:s fall yrka på dråp. De övrigas inblandning har jag tyvärr lite svårt att bedömma i nuläget.

Finns ingen som helst logik med att begära hjälp från andra om hon inte var död, man kan inte se på blodstänken om dom droppat från en död eller levande människa, man kan antagligen se ungefär från vilken höjd det droppat men det är en helt annan sak
Citera
2013-08-11, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Det som ni utgår från att polisen sagt - är det ett bekräftat uttalande eller en andrahandsuppgift vars ursprung kan vara en pratglad junior konstapel som var blad de första på platsen?

Jag tycker bara det är viktigt att det inte blir en trådsanning när det lät som skvaller i börjar av tråden.

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.2261741-dannebacken-misstankta-omhaktade
Citat:
Efter att polisens tekniker rådgjort med en rättsläkare har man kommit fram till att kvinnan med stor sannolikhet inte kommer att hittas i livet.
Jag utgår från att di har blodmängden som underlag

Citat:
Ursprungligen postat av SnyggveBresladd
Blodets koagulering bör inte ha något med om blödningen är invärtes eller utvärtes. Då blödarsjuka är en proteinbrist i själva blodet.

http://www.blödarsjukaguiden.se/blodarsjukaguiden/vad-ar-blodarsjuka-209.aspx

"... innebära att om en vävnad är skadad och blodkärl brister, fortsätter blödningen under längre tid än normalt.*"

Utgångsläget för min tes är att Ida har förblött pga. blodförlust, blod som hamnat i lgh, samt att hennes blödarsjuka inte bidragit i nämnvärd omfattning.

Så frågan: finns det annat liknande fall där någon förblött (externt) utan att tillhygge använts ?
Om tex BO har dunkats mot ett golv eller bordskant så är tillhygget sannolikt kvar på plats.
Men kan man slå en person så omfattande med bara nävarna att denne förblöder (externt) ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in