Citat:
Det finns ingen som heller sagt att du ska tro på något extremt mörkertal, och jag kan fortfarande inte fatta vart du fått det ifrån? Jag har ju, bevisligen, aldrig talat om ett extremt mörkertal, och det har du troligen själv också medgett tack vare att du inte gett mig ett enda citat från mig som stödjer det. Ändå är det trots allt ganska märkbart att du fortfarande konstaterar att jag sagt det.Dessutom finns det ingenting som säger att du ska tro på mig, men att du ska förstå vad det är jag säger. Hänger du med i skillnaden?
Citat:
Så du menar att det alltså inte är en logisk utveckling att människor som kommer från länder med outvecklade rättssystem inte har förtroende för Sveriges rättssystem? Vad är det då, enligt dig, som är ologiskt i det? Vad är det som missbrukas med ordet ”logik” i ett sådant fall? Det känns snarare som att du hakar upp dig på små bagateller i mitt uttryck, men då kan jag väll ändra ordvalet istället. Vi använder naturlig följd istället, så kanske du kan sluta snacka om att jag ”missbrukar ordet logik” och besvara det jag säger med sakliga motargument istället, för hittills har du inte gjort det, utan du har hakat upp dig på uttryck och källor...
Citat:
Fast då du nämnde din utbildning antar jag också att du gjorde det för att du ansåg det som värdefull information för debatten, och då var det återigen du som satte dit dig själv. Dock är jag lite nyfiken på hur du ser på de förklaringar jag gett dig? Om inte annat kan vi kalla dessa för teorier, och teorier är ytterst viktigt att kunna diskutera baserat på förnuft. Så vi gör det från och med nu, vi säger att det jag säger är teorier och inte egentliga sanningar, vad har du för motargument angående det jag beskriver? Inga snack om källor och fakta, utan nu talar vi om att det är teori som du behöver uppvisa sakliga argument som ställer sig emot den s.k. ”teorin”.Jag kan börja med att, återigen, visa upp fakta som visar upp att människor som kommer från ett land med ett outvecklat rättssystem faktiskt får lågt förtroende för också det Svenska rättssystemet:
Engelska: http://www.europeansocialsurvey.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=82&I temid=80
Svenska: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/26907
Så där har du källor som, åtminstone skriftligt, bevisar att min tes stämmer om att tilliten för rättsstaten faktiskt har en stark koppling till hur benägna allmänheten har att anmäla brott. Och sedan, om vi ponerar att du opponerar dig mot det jag säger (vilket jag inte vet för att du inte bemött detta), om det nu vore så att förtroendet för rättsstaten inte hade någon som helst betydelse i människors benägenhet att anmäla brott, varför ska man då öht ha ett fungerande rättssamhälle?
För oavsett om något är en teori så kan det ju finnas godtyckliga skäl till att teorin uppkommer, det kan du ju inte annat än att hålla med om?
Citat:
Bra, då är vi överens om det. Däremot att se statistik som allt för tillförlitlig i sådana här undersökningar är helt felaktigt, eftersom att man sällan kan visa en verklig bild, p.g.a. många omständigheter, och inte bara för de som jag själv beskrivit.
Citat:
Undervärdera och kritisera är två helt olika saker, och eftersom att jag kritiserar behöver det inte betyda att jag undervärderar din intelligens, och oavsett om jag nu ändå skulle göra det tycker inte jag att sådana kommentarer hör hemma i en diskussion. Men jag hävdar fortfarande att du inte gett mig egna, sakliga svar utan du har gång på gång hänvisat till en källa jag kritiserat, och då är det ju den kritiken du ska bemöta, och kanske kunna försvara källorna. Dessutom, när allt kommer omkring, tycker inte jag att antydan på att jag ljuger är ett godkänt bemötande, utan du måste visa saklig fakta över varför mina teorier, som vi valt att kalla dom, inte stämmer.Sen är det också den här nyanslösheten jag pratat om innan som är ett stort problem. Att jag t.ex. hävdar att radikalisering av vissa muslimska grupper existerar betyder det för den sakens skull inte att radikaliserade muslimer är något stort problem för Sveriges säkerhet, eller ens att dessa är representativa för muslimer. Men däremot så är det fortfarande ett problem man måste ta tag i, oavsett om det är ett stort problem eller inte, för att förhindra ytterligare utveckling. Samma sak gäller när det kommer till radikala högergrupper, som inte heller behöver vara speciellt stora för att man fortfarande ska vilja arbeta emot dessa för att de inte ska bli ett stort problem. Och det är av samma princip jag kritiserar ditt komplexa tänk, att det fortfarande går att kunna ge sig in i olika samhällsproblem, oavsett om dessa är stora eller små. Nu vet jag om att det, åtminstone i Bredäng där jag bodde, inte är ett litet problem med rasism mellan olika invandrargrupperingar, och därför är det åtminstone regionalt befogat att diskutera om detta i just det avgränsade området.
Citat:
Det beror helt på målet av undersökningen i hur du vill lägga upp tillvägagångssättet, vilket du också förstår att man kan göra vid stickprov. Men oavsett vad så kan du inte marginalisera en grupp människors upplever utefter hur ovanligt det nu må vara, och det gäller i det läget att också, som du faktiskt också var inne på, att se mönster i det hela. Ser man att det existerar rasism mellan invandrargrupper, och att 18% av alla anmälningar om hatbrott handlar om just detta, så måste man veta att det är 18% för mycket, på samma sätt som att 82% av anmälningarna är 82% för mycket. Dessutom kan man inte se olika symptom i samhället som isolerade företeelser, och det borde du nog också känna till.
Citat:
Det gör jag absolut, och att jag kritiserar dessa som källor så kritiseras därmed inte BRÅ som helhet, utan enbart att du använder BRÅ:s siffror som, enligt deras egen utsago dessutom inte heller är menat att vara en helt verklig bild med, som sagt, beräknat information från 23% av alla fall som faktiskt anmäls, tillförlitliga. Du tänker också troligtvis på att jag också kritiserade migrationsverkets siffror, och det gör jag i rent informativt syfte, att du också ska vara medveten om vilka grunder mina källor bygger på, så att man också kan ha en möjlighet att kritisera dessa, eftersom att källkritik är ett sunt inslag av en fri och öppen debatt. Och just detta bygger jag mitt sätt att föra debatter om, att det ska baseras på information, källkritik och förnuftiga tankar. Det är ”tyvärr” lite av en policy jag har när jag debatterar, och det får du faktiskt köpa.Det som är grejen är lite att du måste se lite distinktioner mellan statistik som underlag och statistik som källa. Statistik är en bra källa, om den används som ett underlag på vad man bygger sina påståenden på, men man ska aldrig heller för den sakens skull förneka att statistik i många lägen kan ha många felaktigheter, såsom hur den byggts upp, vad syftet är, och vad statistiken egentligen visar för andel av de som de facto skulle kunna varit delaktiga. Därför kritiserar jag resultatet i dina källor.
Citat:
Återigen hakar du upp dig på enklare begrepp, och varken begreppet ”minoritet” eller ”invandrare” är speciellt specifika nu för tiden. Men okej, minoriteter brukar oftast vara invandrare, och därför är det ganska lätt hänt att man blandar ihop minoriteter och invandrare, vilket inte alls behöver stämma med tanke på att en människa kan vara vit och ändå invandrare. Men också kan en människa vara vit och en minoritet, om man diskuterar kulturellt. En Polack är t.ex. vit, men fortfarande en minoritet. Det finns dessutom människor från Mellanöstern som är vita, men fortfarande skulle sådana anses som minoriteter, med tanke på vilket geografiskt område dessa kommer från.Dessutom behöver man inte anses vara minoritet bara för att man är en majoritet i ett större geografiskt område, t.ex. i Sverige. Du som vit som bor i ett område med enormt stor andel Asiater gör dig till minoritet i det begränsade området. I det fallet vet jag exakt vilket argument du kommer köra, som du kört innan, att ”denna inte är representativ för Svenskar”, vilket förvisso stämmer med ett ohållbart argument. Majoriteten av alla Araber bor inte som minoriteter i ett annat land, och därför skulle man då, med den retoriken, kunna säga att ”araber i Sverige inte är representativa för araber”. Allt handlar om hur långt du vill begränsa argumentet.

(mycket övervåld när negrer slåss)