2013-08-09, 23:59
Medlem
OG-lovers avatar
Hur hårda är inspektörerna när det gäller körfältsbyte? Enligt körkortonline så är detta sätt det rätta;

1. Kontrollera hur trafiken framför ser ut.
2. Är avståndet till framförvarande okej, kolla:
1. Inre backspegeln
2. Sidospegeln
3. Döda vinkeln (vrid huvudet)
3. Om det ser bra ut, slå på blinkers.
4. Avvakta i några sekunder. Ha rörlig blick och se hur de andra trafikanterna reagerar.
5. Kolla döda vinkeln en sista gång.
6. Sväng lugnt över i det nya körfältet. En liten fartökning i samband med körfältsbytet är lämpligt om det finns fordon nära bakom i det nya körfältet.

Känns lite overkill enligt mig. Jag brukar kolla speglarna, döda vinkeln, blinka och byta. Är detta "otillåtet" eller mindre uppskattat? Gör det givetvis på ett säkert sätt.
Citera
2013-08-10, 00:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Hur hårda är inspektörerna när det gäller körfältsbyte? Enligt körkortonline så är detta sätt det rätta;

1. Inre backspegeln
2. Sidospegeln
4. Avvakta i några sekunder. Ha rörlig blick och se hur de andra trafikanterna reagerar.
6. Sväng lugnt över i det nya körfältet. En liten fartökning i samband med körfältsbytet är lämpligt om det finns fordon nära bakom i det nya körfältet.

Känns lite overkill enligt mig. Jag brukar kolla speglarna, döda vinkeln, blinka och byta. Är detta "otillåtet" eller mindre uppskattat? Gör det givetvis på ett säkert sätt.
Blicken-pilen-filen... har du täckning på vad som finns runt om dig så är det det som räcker. Du ska kunna säga att du verkligen kollade när du väl krockar för att du inte tittade och då inser du att det hade varit värt att kolla en extra gång. Men normalt sett så funkar det så länge du kör den 3-stegsregeln jag skrev först.
Citera
2013-08-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover

1. Inre backspegeln
2. Sidospegeln

Haha, jo tjena, med hela den manövren så hinner man 500 meter innan man byter fil. Ibland måste man byta fil på 2-3. Sekunder.
Citera
2013-08-10, 02:38
Medlem
Tappar man körkortet och man kör 85-90 Km/h på 70-väg, blev nämligen tagen av fartkamera häromdagen?. Kan tilläggas att jag har prövotid än!
Citera
2013-08-10, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Haha, jo tjena, med hela den manövren så hinner man 500 meter innan man byter fil. Ibland måste man byta fil på 2-3. Sekunder.

nä allt går ju på typ 2 sec max du tittar ju inte i 500 sekunder :P titta i speglarna lite snabbt, döda vinkel blinka. Softar och ser vad som händer, sen kan du la titta vänster döda vinkel spegel byt fil.
Citera
2013-08-10, 03:15
Medlem
Senast redigerad av Floz 2013-08-10 kl. 03:17.
Citera
2013-08-10, 12:20
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:

Jo det känns som om det tar lite för lång tid.

Tackar för svaren!
Citera
2013-08-10, 14:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Det är ju inte så att man kör i ett tomrum och helt plötsligt behöver byta körfält. Normalt sett så vet du ju redan ungefär vad som finns i din närhet. Det är därför det är minst lika viktigt att ha uppsikt i speglarna när man "bara ska rakt på". Sen är det inga problem att göra små korta kast med blicken, slå igång blinkers för att meddelas sig och sedan göra bytet.

Det är väldigt sällan man måste göra snabba körfältsbyten och det är i princip bara folk med noll framförhållning och hetsputtar som hamnar i dessa situationer. De kommer snart att krocka tack vare att de överskattar sin egen förmåga och underskattar farorna.
Citera
2013-08-10, 15:54
Medlem
Harrypotheads avatar
Jag klarade min första uppkörning för tung MC idag. Så sjukt jävla glad.

Fick köra lågfartsbana 2 och allt det andra innan trafik.
Mitt under körningen så sa gubben ifrån VV "VAFAN KÖR DU MOPPE ELLER?! IN I MITTEN MED DIG!!". Haha.
Citera
2013-08-10, 19:07
Medlem
Tappar man körkortet och man kör 85-90 Km/h på 70-väg, blev nämligen tagen av fartkamera häromdagen?. Kan tilläggas att jag har prövotid än!
Citera
2013-08-10, 20:09
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommeb
Beror på hur hårt du håller i det. Eftersom du har prövotid så är ju din bok rykande färsk. Vad står det i den om saken?

Men för att svara på frågan, nej. Du blir inte av med körkortet på andra sätt än alla andra. Skillnaden är att du inte får tillbaka det. Bara att börja om från 0 igen.
Citera
2013-08-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Beror på hur hårt du håller i det. Eftersom du har prövotid så är ju din bok rykande färsk. Vad står det i den om saken?

Men för att svara på frågan, nej. Du blir inte av med körkortet på andra sätt än alla andra. Skillnaden är att du inte får tillbaka det. Bara att börja om från 0 igen.
Så jag kommer att få behålla körkortet, behöver bara betala bötern som kommer på posten om några dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in