2013-08-10, 14:13
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma

Sommartider inom rättspsykiatrin är pinsam. Jag skulle inte bli förvånad om vårdaren som stannade kvar vid kassan när den slipade psykopaten skulle hämta plånboken är en studerande sommarjobbare. Tyvärr.
Fast tanken bakom att ha en vårdare med en patient är väl inte att vårdaren ska förhindra flykt. Snarare är tanken att vårdaren ska larma vid flykt. Mot bakgrund av detta tycker jag inte att det är fallet var så farligt, patienten fick 30 sekunders försprång innan vårdaren kunde larma.

Och nej alla puckon, jag tycker inte att det var lämpligt att endast en vårdare beledsagar en sådan här farlig man och ja, det var ett stort misstag av sjukhuset.
Citera
2013-08-10, 14:16
Medlem
niggards avatar
Har de nån bild på han från butikens övervakningskamera?
Citera
2013-08-10, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.oavsett
Nu kom de tydligen på att han har ett stort rött skägg!? Det låter ju som de undanhöll den viktigaste detaljen i rymmlingens utseende igår.

Ja, varför utelämnade de den viktiga detaljen? Det hade ju nästan räckt med det. En kille med stort, rött yvigt skägg. Idag kan han vara renrakad. Det var riktigt dåligt.
Citera
2013-08-10, 14:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Sätter de inte fotboja på farliga kriminella när de har permis?
Citera
2013-08-10, 14:28
Medlem
OlleMunters avatar
För de som inte hört polisen, det finns inga bilder på den här rymmaren och dom har heller inga på Karsudden, hur konstigt det än låter.
Citera
2013-08-10, 14:43
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svento
När man talar om allvarliga störningar som motiverar till LRV så räcker det inte med en personlighetsstörning eller ett neuropsykiatriskt tillstånd. Pedofiler och missbrukare är inte heller per definition allvarligt psykiskt störda. När man talar om allvarliga störningar så är det nästan alltid psykosproblematik. Det kan vara svåra depressiva eller maniska tillstånd också, men såna grejer brukar sällan leda till brottsliga handlingar.

Jag vet inte vad som gäller det här specifika fallet - och visste jag det skulle jag ju av uppenbara skäl inte lägga ut det här. Men det är rätt lätt att gissa. Bland folk som hamnar snett är det vanligt med nåt neuropsykiatriskt och/eller en personlighetsstörning. Så kommer gärna missbruket, så kriminalitet som en konsekvens av det, och är man lite skör så ligger det nära till hands att hamna i en psykos eller nåt psykosnära tillstånd.

Det är inte lätt att bli kryssad, det krävs typ att man ska ha alla psykiska, sociala och psykosociala problem som finns - och i princip att problemen började redan vid födseln... Men givetvis kan det undantagsvis gå helt åt helvete för personer som kommer från mer eller mindre ordnade förhållanden också.

Menar du att våldtäktsmän är män som hamnat snett? Stämmer ju inte i så fall, eftersom man, om man hamnat snett, kan fås på rätt köl igen. Men våldtäktsmän kan man inte få på rätt köl igen, de går inte att "bota".

Därför blir det dessutom meningslöst att diskutera hur en sexbrottsling uppfört sig då han suttit inspärrad - finns ju inte så många tillfällen att då visa vad man verkligen går för.
Citera
2013-08-10, 14:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma

Jag har jobbat inom rättspsykiatrin i många år och sett hur förbannat mjäkiga poliserna är.........
. Håller faktiskt inte med här , har själv en viss inblick från min egen kommun om hur otroligt det kan daltas med grovt kriminella psykiskt störda individer (ej dömda till inspärrning), dom kan slå sönder hela sitt boende totalt ,och Polisen kommer med massor av resurser och griper personen i fråga och kör till närmaste rättspsyk då dom vet att personen är allvaligt psykstörd och under influens av droger som gör han farlig ,det som sedan händer är att personen ett par dagar sedan är ute igen och tillbaka!
givetvis upprepas allt igen!
Så jag tycker inte man kan anklaga Polisen utan det är ett system fel i vården av svårt psykisk sjuka kriminella (man stängde dom slutna mentalsjukhusen för gått på 1970 talet)
Senast redigerad av Tystnad 2013-08-10 kl. 14:53.
Citera
2013-08-10, 14:50
Medlem
Bild på mannen-
http://www.svt.se/cachable_image/1376138372/nyheter/article1388876.svt/alternates/large/rymling_992.jpg
Senast redigerad av Kaisson 81 2013-08-10 kl. 14:55.
Citera
2013-08-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Menar du att våldtäktsmän är män som hamnat snett? Stämmer ju inte i så fall, eftersom man, om man hamnat snett, kan fås på rätt köl igen. Men våldtäktsmän kan man inte få på rätt köl igen, de går inte att "bota".

Därför blir det dessutom meningslöst att diskutera hur en sexbrottsling uppfört sig då han suttit inspärrad - finns ju inte så många tillfällen att då visa vad man verkligen går för.
Hur fick du till den slutsatsen? Jag säger att dom som hamnar snett ofta har vissa gemensamma nämnare och att ju mer snett man hamnar desto fler av kriterierna brukar man uppfylla. Vissa av dom har sexuella störningar, andra inte. En del kan lära sig tygla sina beteenden, dom flesta inte.

Sen kan man väl i och för sig visst säga att våldtäktsmännen de facto hamnat snett i samma stund som dom begår sin första våldtäkt. Det är ju ett rätt stort avsteg från den allmänt accepterade vägen... Men jag menar inte att dom begår våldtäkter för att dom "hamnat snett", den grejen lär bero på nån störning som har betydligt djupare rötter än att man typ blivit arbetslös.
Citera
2013-08-10, 15:09
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleMunter
För de som inte hört polisen, det finns inga bilder på den här rymmaren och dom har heller inga på Karsudden, hur konstigt det än låter.

Bilder finns nu:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17271397.ab

Vid 14:45 valde polisen att gå ut med bilder på den eftersökta mannen.

– Efter mer än 24 timmar är han fortfarande på fri fot. Beslutet att gå ut med bild på mannen ökar möjligheterna att hitta honom, säger polisens presstalesman Lars Hj Ånestrand.
Citera
2013-08-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Sätter de inte fotboja på farliga kriminella när de har permis?

Nej det finns inga fotbojor i den branschen vad jag vet, men det låter onekligen som en bra idé.

I det här fallet var det dock inte en permission utan en stadsresa med personal.
Citera
2013-08-10, 15:11
Medlem
gunnarks avatar
läser man det underbara signalement som gått ut så kan man tro att polisen jagar en ifrån öststaterna piratkopierad Svampbob fyrkant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in