Citat:
Ursprungligen postat av
hazhar
Civilingenjörer i Elektroteknik och maskinteknik har mycket stora möjligheter för jobb i Skåne, men kemiteknik vet jag inget om.
Dessutom har en civilingenjör i väg och vatten den lägsta ingångslönen bland andra civilingenjörer 26000:- för 5 år utbildning,
Alla som säger att det är brist på byggingenjörer får vända sig till V-huset i LTH där många av de utbildar sig till Civilingenjörer för att de inte har fått något jobb.
Allt detta du skriver stämmer till fullo. Min vän som läste VoV (sökte om till maskinteknik) innan kände en som höll på att ta sin civilingenjörsexamen i geoteknik. När denne var klar fick han jobb som geotekniker och geokonstruktör i sthlm. Idag genomför han markundersökningar för ett privat geoföretag och får ruskigt bra betalt.
Det finns några som har t.o.m börjat på VoV som kommer direkt från geologiprogrammet i Lund. Men då är de inte ute efter byggbranschen. Det går bättre för dem än vad det går för folk som riktar in sig på byggbranschen. Även civilingenjörerna inom vattenvård har fått jobb. Man får också fritt val att välja kurser i trean. Men då är förutsättningen att du har läst kurser som samhällsekonomi, planering, bergmekanik och bergbyggnad, etc.
Inom geologi så blir du antingen geotekniker eller bergtekniker om du har läst en civilingenjörsexamen från VoV.
Men jag tycker att de borde ta in fler på elektroteknik. De tar emot färre antal än VoV. Titta på Lantmäteri som bara tar emot under 60 stycken. VoV tar kanske in för många varje år? I år var det 110 som blev antagna efter andra urvalet.