2013-08-10, 11:25
Medlem
Hej,
Jag vill varna alla er som ska eller tänker plugga till väg och vatteningenjör att det är en väldig tråkig utbildning och väldig få inriktningar. Arbetsmarknaden är väldigt begränsad och man kan enbart arbeta inom byggbranschen och det är dystert nu. dessutom utbildas massiv med civilingenjörer och byggingenjörer som konkurrerar om samma jobb. Slösa inte bort er tid och pengar !!!
Citera
2013-08-10, 11:32
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Hej,
Jag vill varna alla er som ska eller tänker plugga till väg och vatteningenjör att det är en väldig tråkig utbildning och väldig få inriktningar. Arbetsmarknaden är väldigt begränsad och man kan enbart arbeta inom byggbranschen och det är dystert nu. dessutom utbildas massiv med civilingenjörer och byggingenjörer som konkurrerar om samma jobb. Slösa inte bort er tid och pengar !!!

Låt mig gissa.

Ts hamnade på Reserv i antagningen
Citera
2013-08-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Låt mig gissa.

Ts hamnade på Reserv i antagningen
Har redan läst färdig,
Citera
2013-08-10, 11:42
Medlem
Som med de flesta ingenjörsjobb så gäller väl att man måste visa framfötterna för att få ett intressant och bra betalt jobb. Man får ingenting serverat bara för att man har en civilingenjörsexamen.
Citera
2013-08-10, 12:56
Medlem
Jag som trodde att de hade mkt god arbetsmarknad de kommande åren

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompasse n%2FYrkesbedomning.aspx&sv.url=12.78280711d502730c 1800078

Håller med TS, kurserna i VoV måste vara ett av de tråkigaste man kan läsa. Läste dock endå bara 1 termin innan jag hoppade av, men kurserna byggande i samhället och CAD och programmeringsteknik kombinerat med ett av de fattigaste studentliven ( Chalmers ) i Sverige, det är ........

I have no comments
Senast redigerad av Grodeli 2013-08-10 kl. 12:59.
Citera
2013-08-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodeli
Jag som trodde att de hade mkt god arbetsmarknad de kommande åren

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompasse n%2FYrkesbedomning.aspx&sv.url=12.78280711d502730c 1800078

Håller med TS, kurserna i VoV måste vara ett av de tråkigaste man kan läsa. Läste dock endå bara 1 termin innan jag hoppade av, men kurserna byggande i samhället och CAD och programmeringsteknik kombinerat med ett av de fattigaste studentliven ( Chalmers ) i Sverige, det är ........

I have no comments
Du tog ditt livs bästa beslut när du hoppade av VoV annars hade du ångrat dig i hela livet precis som jag gör nu.
VoV har dåligaste arbetsmarknaden bland andra civilingenjörsutbildningarna.
Senast redigerad av hazhar 2013-08-10 kl. 13:07.
Citera
2013-08-10, 14:12
Medlem
Pastmasters avatar
"Antalet arbetslösa Civilingenjörer m.fl., bygg och anläggning har ökat i Sverige det senaste året"

På kartan visas liten hård konkurrens om jobben i Skåne medan resten av landet har liten och mycket liten konkurrens. Eftersom Skåne har trampat i samma spår sedan 2010 med nedläggning av företag. Dessutom bygger det alldeles för lite i Skåne. Det blir inte av så mycket mark- och vägundersökningar som i övriga landet.

Har man inget intresse för VoV så rekommenderas inte programmet. Det är också någon jag känner som hoppade av för att det var tråkiga och svåra kurser man läste. Han har inget intresse för geologi så nu läser han istället maskinteknik idag.
Citera
2013-08-10, 14:17
Medlem
Jag tror inte på deras prognos. Det är mycket hård konkurrens om byggjobben i Skåne och det märks att byggs inget. dessutom utexamineras folk hela tiden.
Citera
2013-08-10, 14:27
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Jag tror inte på deras prognos. Det är mycket hård konkurrens om byggjobben i Skåne och det märks att byggs inget. dessutom utexamineras folk hela tiden.
Största vinnarna i Skåne är maskinteknik, elektroteknik samt kemiteknik (vilket förvånade mig).

Arbetslösheten för byggingenjörer i Skåne har ökat kraftigt det senaste året.
Citera
2013-08-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Största vinnarna i Skåne är maskinteknik, elektroteknik samt kemiteknik (vilket förvånade mig).

Arbetslösheten för byggingenjörer i Skåne har ökat kraftigt det senaste året.
Civilingenjörer i Elektroteknik och maskinteknik har mycket stora möjligheter för jobb i Skåne, men kemiteknik vet jag inget om.

Dessutom har en civilingenjör i väg och vatten den lägsta ingångslönen bland andra civilingenjörer 26000:- för 5 år utbildning,
Alla som säger att det är brist på byggingenjörer får vända sig till V-huset i LTH där många av de utbildar sig till Civilingenjörer för att de inte har fått något jobb.
Senast redigerad av hazhar 2013-08-10 kl. 14:40.
Citera
2013-08-10, 14:50
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Civilingenjörer i Elektroteknik och maskinteknik har mycket stora möjligheter för jobb i Skåne, men kemiteknik vet jag inget om.

Dessutom har en civilingenjör i väg och vatten den lägsta ingångslönen bland andra civilingenjörer 26000:- för 5 år utbildning,
Alla som säger att det är brist på byggingenjörer får vända sig till V-huset i LTH där många av de utbildar sig till Civilingenjörer för att de inte har fått något jobb.
Allt detta du skriver stämmer till fullo. Min vän som läste VoV (sökte om till maskinteknik) innan kände en som höll på att ta sin civilingenjörsexamen i geoteknik. När denne var klar fick han jobb som geotekniker och geokonstruktör i sthlm. Idag genomför han markundersökningar för ett privat geoföretag och får ruskigt bra betalt.

Det finns några som har t.o.m börjat på VoV som kommer direkt från geologiprogrammet i Lund. Men då är de inte ute efter byggbranschen. Det går bättre för dem än vad det går för folk som riktar in sig på byggbranschen. Även civilingenjörerna inom vattenvård har fått jobb. Man får också fritt val att välja kurser i trean. Men då är förutsättningen att du har läst kurser som samhällsekonomi, planering, bergmekanik och bergbyggnad, etc.

Inom geologi så blir du antingen geotekniker eller bergtekniker om du har läst en civilingenjörsexamen från VoV.

Men jag tycker att de borde ta in fler på elektroteknik. De tar emot färre antal än VoV. Titta på Lantmäteri som bara tar emot under 60 stycken. VoV tar kanske in för många varje år? I år var det 110 som blev antagna efter andra urvalet.
Senast redigerad av Pastmaster 2013-08-10 kl. 14:58.
Citera
2013-08-10, 14:58
Medlem
Ja det har du rätt, Arbetsmarknaden är god för geotekniker men då måste ha valt denna inriktningen.
geoteknik finns inte längre i LTH och inte heller i Chalmers vad jag vet.

Man behöver inte vara civilingenjör för bli geotekniker,

De tar in för många i VoV, drygt 110 , men bara 45 i elektroteknik,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här