Citat:
OneUp|44704161]Jaja, jag tänkte ta bort länken eftersom den inte var jämförande på något sätt eftersom så få länder var med. Undersökningen grundar sig förresten i hur participanterna själva känner sig. Och som sagt, känner man sig lycklig så är man lycklig.
Men vad är lycka? För västerlänningar är lycka alkohol, fest, pengar, och allt annat som är ytligt och flyende. För andra är andlighet lycka eftersom de finner harmoni, inre lugn som är bestående. Men dessa som har andligheten som metod för att uppnå lycka försummar inte det världsliga heller. Det är det som är så vackert med Islam. Det finns något som heter dinn & dunya. Alltså fritt översatt: Det andliga och det världsliga. Enligt Islam ska man ha både och de ena ska inte försumma de andra. Väldigt vackert men vad ateisterna beträffar har de bara det världsliga inför ögonen utan att reflektera, tänka eller fundera. De har gjort det klart för sig själva att de bara har ett liv och sen förmultnar benen och skeletten och e finns inte till mer, utan att vidare reflektera över det. Det leder till att de vill få ut så mycket som möjligt utav livet även om det skulle vara skadligt, omoraliskt eller förkastligt. De som har den andliga och den värdsliga biten har hittat balansen och lever ett gott liv därefter. Hur många personer har de träffat? vilka har varit frågorna som dessa har besvarat? Inser du inte att undersökningar kan vara väldigt missvisande? De kan omöjligt ha frågat varenda själ. Vad de har gjort är att fråga några tusen personer och fifflat lite med procent enheter och procentsatser för att få en helhetsbild som är omöjligt att få om man inte frågar varenda person i respektive land och detta är helt omöjligt.
Citat:
Det fetmarkerade är definitivt inget man får lära sig i skolan. Jag är snart utbildad lärare och kan garantera att inget av det ens nämns på Lärarprogrammet. Bl a har jag studerat filosofi och religion och ingenstans har jag fått "instruktionen" att lära ut att det inte finns någon mening med livet eller att rätt och fel inte existerar. Såna moralkakor är inte skolans uppdrag att ge. Däremot kommer jag att undervisa om både islam, kristendomen och satanismen och dess syn på livet. Allt med samma kritiska utgångspunkt. Inte heller inom filosofin förespråkar lärare något särskilt förhållningssätt. Läs själv Skolverkets värdegrund och skolplaner:
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser.
Jag har själv haft en praktiserande lärare som undervisade i religion och historia. I början kände han sig väldigt säker och drog konstiga skämt. Han skämtade om att Jesus ska ha gått på vatten och att Mose skulle ha pratat med brinnande buske och att Muhammed ska ha flugit till himlen. På dessa skämt reagerade jag och sa: En lärare ska vara opartisk när han/hon undervisar i klassrummet. Han/hon ska inte skämta om någon ras, religion eller grupp utan ska sakligt och objektivt ge en ärlig och rak beskrivning utifrån de historiska och kulturella kunskaper man har tillskansat sig beträffande religion. Han blev tyst som en mus och eftersom han var praktiserande så skämdes han lite grann och jag tyckte faktiskt väldigt synd om honom. Men han tog detta till sig några veckor och blev seriösare. Efter ett par månader började han igen. Då sa jag åt honom tydligt och stabilt att det finns troende i klassrummet; muslimer, kristna och kanske en och annan jude och att de troende finner hans sätt att undervisa väldigt partiskt och orättvist och felaktigt. Vidare sa jag; som lärare ska man inte blanda in sina känslor, åsikter och tankar när man undervisar utan detta ska lämnas åt eleverna att bestämma helt själv. Läraren ska förmedla kunskap och underlätta för eleverna att de också på egen hand ska söka kunskap. Detta fick tyst på honom för alltid.
Jo det finns lärare som är dåliga och lärare som är bra.
Citat:
Självklart lär skolan ut vad som är fel, såsom mord, stöld, misshandel och homohat.
Skolan ska lära ut om sånt men det jag syftade på var nåt annat.
Citat:
Otrohet är inte accepterat i samhället. Och "det finns hemsidor som uppmanar till otrohet", vad har det med något att göra? Det finns hemsidor som uppmanar till vilka hemskheter som helst, terrordåd till exempel. Homosexualitet har jag redan förklarat för dig varför det inte är fel. Sen håller jag självklart med dig om utseendehetsen och liknande eftersom det finns potentiella offer, och jag debatterar mot det lika starkt som mot skadlig religiös moral.
Så du tycker att det är hemskt med otrohet? Bra då är det nåt som vi har gemensamt där i alla fall. Men du ska veta att det finns de som rättfärdigar trohet.
Citat:
Och jag förstår fortfarande inte hur dålig moral leder till ekonomisk kollaps. Gör Gud så att bankerna ger ut fler lån än vad som är vettigt pga bröst i TV? Går det att rent praktiskt göra en utredning och upptäcka dessa konstiga sammanhang? Finns det undersökningar som visar att sekulära länder går under pga detta? Annars har jag ju bara ditt ord och en väldigt långsökt teori.
Låt mig få dig att förstå. Varje land måste känna gemenskap, tillhörighet och en moral som är nämnare för alla att rätta sig efter. Men detta är inte fallet i de sekulariserade länderna. Alla får hitta sin egen väg, det finns inget som hindrar en person från att begå brott, straffen är låga och skrattretande, nakenhet, sex, individualismen prioriteras. Högre studier, arbete, moral osv kommer i andra hand. Allt handlar om sex i dessa sekulariserade länderna. Där får de sin tillfälliga lycka, dämpar sin ångest, söker bekräftelse osv. Jämför skiljsmässan i Sverige idag och hr det var på 70 talet? Ensamstående kvinnor som har fått ''rättigheter'' men som lever ensamma och trots att de har små barn att ta hand om försöker de desperat att hitta barnvakter för att vara med i den där festen på lördag, de lämnar sina barn på dagis för att jobba och försörja sig barn tillbringar större delen av sina liv med andra människor än med sina föräldrar, när barnen växer upp känner de ingen tillhörighet, gemenskap, barn växer upp i olika miljöer, får psykiska problem. Jag kan skriva i all oändlighet.
Men slutsatsen blir att människorna blir lata, de varken arbetar eller vidareutbildar sig och många hoppar av gymnasiet, detta i sin tur leder till att man brukar droger som i sin tur kostar samhället massvis med pengar. En ond cirkel är igång. Väst är inte rikt som man vill framställa den som. Fattigdom existerar i väst precis som i alla andra världsdelar. USA har miljarder och åter miljarder människor som lever i fattigdom och många miljarder som lever som hemlösa, USA är inte så rik, hade det inte varit för deras valuta hade de rasat snabbare än WTC men trots att de har eliterna stärkt sin valuta och gjort den mer värd än guld kommer deras ekonomi att rasa eller den har börjat rasa. det USA har och kan skryta om är armé och krigsvapen. Jag behöver inte ens prata om Spanien, Portugal, Grekland, Irland, Italien och deras ekonomi. De rasar ner snabbare än blixten. Väst är inte rik i egentlig mening men i vissa länder har ett system byggts som gör så att vardagen fungerar och allting går runt och det är detta system som många andra annars rika länder saknar eller inte har tänkt på. I USA finns det tex människor som står utanför restauranger och pubar och välkomnar gästerna, det är deras jobb och man kan tycka att det är ett onödigt jobb men myndigheterna har tänkt på ett annat sätt. Denna individ som står vid dörren får egna pengar och betalar skatt och det är så pengarna cirkulerar. Ekonomin handlar om att pengarna är i rullning hela tiden och några västländer har skapat ett system som gör detta möjligt.
Irak, SAUDI, Kuwait, Bahrain och många andra gulfstater har en rikedom som räcker ånga hundra år framöver och denna rikedom har de utnyttjat i snart 100 år. Men om de skapar ett system som det som finns i några Västerländer så kommer de att vara rika tusen år framåt även när oljan tar slut. Allt handlar om ett system som får pengarna att rulla. De som har läst ekonomi och företag förstår vad jag pratar om. Det är något som jag har läst.