2013-08-10, 00:33
  #97
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Fanns tydligen ingen bild på honom ens så tagga ner lite med ert hat. Han är farlig även om du och andra verkar tro annat bara för att kunna gnälla!

Att hans signalement på 1.80 och fet kan få någon att upptäcka honom i det området tvivlar jag inte på, man ser alltid vilka som inte hör hemma på ett ställe om dom uppför sig lite konstigt.

Givetvis finns det bilder på fanskapet. Polisen har bild på honom, varför man väljer att ljuga om det är för mig ett mysterium. Möjligen för att den kriminelle inte ska bli kränkt.
Citera
2013-08-10, 01:38
  #98
Medlem
Dom allra flesta som är intagna på såna institutioner är inte farliga för allmänheten.

Flertalet är småbusar utan våldsbrottslighet, eller så har dom begått grova våldsbrott i internuppgörelser. Det är typen som klassas som typ psykopater plus lite till då för att dom ska klassas som svårt psykiskt störda. Dom är inte allmänfarliga, dom kan bara inte sluta knarka... Personal på sjukhusen kan få lite smällar när dom flippar, men då är det på avdelningen. Man märker när en patient är på väg neråt och då ger man sig inte ut på stadsresor och man släpper inte iväg dom på permissioner.

Så är det dom riktiga "galningarna", dom som vi läser om. Dom är drömmen att jobba med, snälla och lättvårdade, lätta att rehabilitera. Ingen kriminell identitet, det har bara gått JÄVLIGT galet och i nio fall av tio så är det nån stackars nära anhörig som blivit mördad. Dom typerna är inte återfallsförbrytare, dom har bara inte behandlats för sin sjukdom. Vi kan diskutera personligt ansvar hit och dit relaterat till svåra störningar, jag säger bara att dom riktiga galningarna vanligtvis inte är en fara för allmänheten.

Inte psykopaterna heller. Det krävs rätt mycket skötsamhet innan nån släpps iväg. Men ibland blir det fel ändå...

Men så finns det några riktigt svårbehandlade fall, ofta sexualförbrytare eller såna som inte tål droger. Dom är få men dom finns. Säger Kenth Persson och gänget att personen är farlig för allmänheten så kan vi nog lita på det.

Ska vi angripa systemet så kan vi fråga oss varför inte personalen följde med när patienten gick ut. Jag misstänker att det var sommarvikarier men självklart kan van personal göra såna misstag också. Den personal som var med har säkert inte roligt just nu.
Citera
2013-08-10, 02:36
  #99
Medlem
Vi ska vara oerhört tacksamma över att det inte var den ökände Joel Rapo som rymde. Oavsett vilken av hans 18 identiteter med olika gängtillhörigheter han valt när han klev ut, skulle det nog bli problem
__________________
Senast redigerad av Konservator 2013-08-10 kl. 02:40.
Citera
2013-08-10, 02:48
  #100
Medlem
Aloeveras avatar
Fotboja hade löst problemet!!! Men icke någon aktion från Svenska politiker. Dom måste sätta polisen på prov?
Citera
2013-08-10, 07:12
  #101
Medlem
Voolts avatar
Enligt en polare som jobbar på Rättspsyk så är det inte tillåtet för personalen att ingripa fysiskt vid rymningsförsök som sker utanför området. Det som gäller är att larma avdelningen som sedan i sin tur lyser patienten hos polisen. Så man kan säga att personalen/skötarna finns med som observatörer.
__________________
Senast redigerad av Voolt 2013-08-10 kl. 07:19.
Citera
2013-08-10, 07:20
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voolt
Enligt en polare som jobbar på Rättspsyk så FÅR inte personalen ingripa fysiskt vid rymningsförsök som sker under utevistelse. Det som gäller är att larma avdelningen som sedan i sin tur lyser patienten hos polisen. Galet men sant.

Vet inte om det är så galet faktiskt, antagligen en regel från facket för att de inte ska känna sig tvingade att ingripa.
Citera
2013-08-10, 07:27
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voolt
Enligt en polare som jobbar på Rättspsyk så är det inte tillåtet för personalen att ingripa fysiskt vid rymningsförsök som sker utanför området. Det som gäller är att larma avdelningen som sedan i sin tur lyser patienten hos polisen. Så man kan säga att personalen/skötarna finns med som observatörer.
Så är det inte inom kriminalvården i alla fall utan där har de rätt att gripa personen trots att den inte gör sig skyldig till ett brott.
Citera
2013-08-10, 08:04
  #104
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Så är det inte inom kriminalvården i alla fall utan där har de rätt att gripa personen trots att den inte gör sig skyldig till ett brott.

Ja, det bör ju finnas skillnader på dessa ställen. En person som dömts till vård kan bli extremt mycket farligare för sig själv och andra om den jagas eller känner sig trängd. Det är väl bland annat av den anledningen de har olika regler.

Hur har det gått förresten? Är han fortfarande på fri fot?
Citera
2013-08-10, 08:33
  #105
Medlem
Så lyckades mannen att fly enligt Aftonblaskan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17269692.ab

Rymlingen stod i kassan tillsammans med sin vårdare och ska hämta sin plånbok som han glömt i sin väska på cykeln. Vårdaren släpper iväg honom att hämta plånboken på egen hand - säkert för att fortsätta sin flirt med kassörskan - och rymlingen passar på att rymma.

Ok att vårdarna inte ska brotta ner patienter som försöker fly men de ska väl ändå ha uppsikt över dem HELA TIDEN??!? Känns inte som den här rymlingen planerat sin flykt utan passade bara på när tillfället uppstod. Han skulle förmodligen aldrig flytt om vårdaren följt med honom ut till cykeln.

Suck..
Citera
2013-08-10, 09:23
  #106
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Så lyckades mannen att fly enligt Aftonblaskan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17269692.ab

Rymlingen stod i kassan tillsammans med sin vårdare och ska hämta sin plånbok som han glömt i sin väska på cykeln. Vårdaren släpper iväg honom att hämta plånboken på egen hand - säkert för att fortsätta sin flirt med kassörskan - och rymlingen passar på att rymma.

Ok att vårdarna inte ska brotta ner patienter som försöker fly men de ska väl ändå ha uppsikt över dem HELA TIDEN??!? Känns inte som den här rymlingen planerat sin flykt utan passade bara på när tillfället uppstod. Han skulle förmodligen aldrig flytt om vårdaren följt med honom ut till cykeln.

Suck..

Det finns så många alternativ. Farliga personer som dömts till vård kan som vi vet få permissioner helt utan övervakning. De kan även få permissioner under nätter. Det ska bedömas från fall till fall, från gång till gång.

Sen kan de också få ledsagning som är mer som stöd för deras egen skull, inte som direkt övervakning.

Det måste vara jättesvårt att förutse en sådan här rymning om personen bott på ett ställe i åtta år, haft permis under alla år och inte har försökt rymma under den tiden.

De gånger jag har varit med om rymningar har personerna ganska snabbt kommit frivilligt tillbaka. De saknar den invanda miljön och tryggheten de ofta känner där. Vi får hoppas att det blir så även i detta fall och att ingen kommer till skada.
Citera
2013-08-10, 10:20
  #107
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Den våldtäktsdömde man, som i går rymde från sin vårdare i centrala Katrineholm, är fortfarande på fri fot. Mannen är efterlyst och ett zonlarm har gått ut till kransregionerna Stockholm, Västmanland, Örebro och Östergötland.

Patienten får rättspsykiatrisk vård på sjukhuset Karsudden, han har vårdats på olika kliniker i 26 år och anses vara farlig.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/farlig-patient-fortfarande-pa-rymmen/

Någon info om vem det är som har rymt?
Citera
2013-08-10, 10:31
  #108
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Så är det inte inom kriminalvården i alla fall utan där har de rätt att gripa personen trots att den inte gör sig skyldig till ett brott.

Personal inom kriminalvården har väl en bättre utbildning än inom rättspsyk där i princip vem som helst får anställning som vikarier. Minimikravet är för fast anställning (i Växjö) är undersköterskeutbildning Lönen är därefter så du förstår varför yrket inte är särskilt intressant för män.

Du kanske kan se alla dessa småtjejer som ska passa på patienter på 1.80. Hur skulle de kunna gripa, även om de är två, en sådan man som nu är ute på fri fot?

Det de gjort fel här är att man ALDRIG får släppa en patient med blicken. Man får följa efter dom och på så sätt ange position för polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in