2013-08-08, 14:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
För jag tyckte synd om honom, det kan ju faktiskt ha varit hans första dag/vecka.
Kurir.

Förmodligen inte

Så går det när man kastar in sopor i ett serviceyrke helt enkelt. Sån otrolig kontrast mellan förarna. Åker oftast med tsab. Lite dyrare men håller jämn kvalitet och förarna vet vad det innebär att ha ett serviceyrke. Oftast ska tilläggas, varit med om sämre chaufförer där med.
Citera
2013-08-08, 14:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Om man åker fast för ett brott som gör att man tappar körkortet, tappar man även taxilicensen antar jag.

Men får man tillbaka den efter en viss tid som körkortet? Eller är den borta och man måste göra om alla prover igen?

Taxilegget hör till körkortet så att säga, ja. Ingen ide att köra taxi utan körkort.

Du får tillbaks det med körkortet förutsatt att brottet i fråga inte gör att taxilegget isig dras tillbaks.
Citera
2013-08-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Taxilegget hör till körkortet så att säga, ja. Ingen ide att köra taxi utan körkort.

Du får tillbaks det med körkortet förutsatt att brottet i fråga inte gör att taxilegget isig dras tillbaks.

Antar att en rattfylla skulle göra det. hmm. Börjar bli krångligt val det här.
Citera
2013-08-08, 16:57
Medlem
Citat:
Antar att en rattfylla skulle göra det. hmm. Börjar bli krångligt val det här.

Har du åkt dit för rattfylleri då? Även om Transportstyrelsen godkänner dig så kommer inte åkaren/bolaget godkänna dig!
Citera
2013-08-08, 22:07
Medlem
Ej dömd, men kan bli, dock osäkert om hur det blir. Och bra poäng angående taxibolagen.

Tack för svaren, då väntar jag ett halvår eller så med mitt taxikort.
Citera
2013-08-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ej dömd, men kan bli, dock osäkert om hur det blir. Och bra poäng angående taxibolagen.

Om du blir dömd får du vänta i 5 år, för det är så länge det stannar kvar i belastningsregistret!

Och som jag skrev till en annan som åkt dit för rattfylla i detta forumet, hoppas du får ett kännbart straff om du är skyldig!
Citera
2013-08-09, 02:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Ska nog skärpa dig om du tänker börja leva på ditt körkort. Sedan vet jag inte hur transportstyrelsen ställer sig när det gäller lämplighetsbedömningen när dom godkänner dig. Alltså hur mycket en rattfylla påverkar. Men man kan få en förhandsbedömning för x hundra kr (bedömning görs annars EFTER att du fått godkänt i samtliga prov).

När det gäller bolag så är det väll bara att börja köra för 020/kurir. Alla jag sett få kicken efter tex smitning och liknande börjar köra för något av dessa.

En snubbe körde på en person vid ett övergångsställe med kund i bilen, åkte bara vidare med kunden som ingenting. Kör 020 idag.

Uppdrag granskning bekräftade förut att brott inte är några problem.
Senast redigerad av Bbobi 2013-08-09 kl. 02:48.
Citera
2013-08-09, 05:31
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
okok. Hur pluggade du på inför dessa prov?

Kartläsning, hur många frågor får man och vad är det man ska svara på för något?

När man sedan kör taxi, då har väl bilarna gps? Jag kommer i alla fall inte vilja köra utan gps, det måste man ha imo.

Är du normalbegåvad behöver du inte plugga, kartprovet ska du kunna räkna division/multiplikation och veta hur en linjal fungerar, så klarar du det med!

ang GPS, det är bra när du får styrning till Åkersberga, dock inte särskilt behjälpligt när nån ska till luntmakargatan...
Citera
2013-08-09, 05:35
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
För jag tyckte synd om honom, det kan ju faktiskt ha varit hans första dag/vecka.
Kurir.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ska nog skärpa dig om du tänker börja leva på ditt körkort. Sedan vet jag inte hur transportstyrelsen ställer sig när det gäller lämplighetsbedömningen när dom godkänner dig. Alltså hur mycket en rattfylla påverkar. Men man kan få en förhandsbedömning för x hundra kr (bedömning görs annars EFTER att du fått godkänt i samtliga prov).

När det gäller bolag så är det väll bara att börja köra för 020/kurir. Alla jag sett få kicken efter tex smitning och liknande börjar köra för något av dessa.

En snubbe körde på en person vid ett övergångsställe med kund i bilen, åkte bara vidare med kunden som ingenting. Kör 020 idag.

Uppdrag granskning bekräftade förut att brott inte är några problem.

Haha, ja vi sitter på många idioter, taxiköblockerare, GPS-knappare och f.d friåkare i Kurir!
Och en o annan som jag, som är för slö för att byta till finare bolag!

Dock har jag hört av kunder och färdtjänstpassagerare att 020 börjar få ännu sketnare rykte än vi här i byn, hur nu det är möjligt
Citera
2013-08-09, 17:27
Medlem
Jag blev erbjuden taxikort i vårvintras som jag tackade ja till.
De var ett helvete att åter igen börja plugga "körkort" och att man dessutom var tvungen att göra kartläsningen.

2 första delarna, Lagstiftning och Säkerhet och Beteende gick på en dans, gjorde båda på samma dag och då har jag ändå läshuvud som en 5 åring.
Gick hem och satte mig med kartan och det kändes helt hopplöst men bara man lärde sig mattematiken med hastigheter, avstånd, tid så gick även de galant samt att kunna slå upp rätt ort i kartboken då såklart.

Uppkörningen därimot. Har kört otroligt mycket bil senaste 5 åren, men kuggade mig första körningen pga av att jag låg för mycket mitt i vägen när man skulle svänga höger/vänster. Vet inte, men kändes konstigt. Bokade ny tid och klarade skiten!

Fick jobb direkt. Hann inte ens få mitt taxileg eller taxi id innan jag satt i bilen och började köra fulla turister, gamla tanter och skolbarn.

Nu har jag visserligen bara kört kanske 1000 mil i taxibilen men än sålänge är de rätt soft.. Fått ut 21 000:- som mest sedan jag började och då jobbade jag nästan bara helger, dag/natt. Blev utbildad första dagen hur man fyllde i "sagoboken" viloboken.. Men har inte blivit stoppad av någon snut heller som tittat i den.

Ser framimot en ny vinter med många fyllon som man är shysta mot som ger dricks därefter..
Citera
2013-08-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Är du normalbegåvad behöver du inte plugga, kartprovet ska du kunna räkna division/multiplikation och veta hur en linjal fungerar, så klarar du det med!

Det är ju inte riktigt 100% sanning! Ok så om man inte klarar proven utan att plugga så är man dum i huvudet? -.-

Är alla på 020/Kurir lika talangfulla som du? Kanske därför det går som det går!
Citera
2013-08-10, 05:26
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Det är ju inte riktigt 100% sanning! Ok så om man inte klarar proven utan att plugga så är man dum i huvudet? -.-

Är alla på 020/Kurir lika talangfulla som du? Kanske därför det går som det går!

Du verkar ju uppenbarligen vara en av de ytterst få idioter som misslyckats på proven...
Men vi har nog plats för dig med på kurir ska du se, låna nåns taxileg bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in